על רקע משבר כוח האדם במשטרה והבטחתו של השר לביטחון לאומי איתמר הבן גביר כי שכר השוטרים יעלה, דוד ששון, קצין מחקר לשעבר במשטרה, אמר היום (חמישי) לאולפן ynet: "לא רק שאני לא ממליץ להתגייס למשטרה, יש המון אנשים מתוך הארגון שפונים אליי כדי שאעזור להם לצאת משם".
ששון, שהתפטר לאחרונה מהמשטרה, ציין: "הבעיה של הארגון היא לאו דווקא באנשים, אלא בתרבות הארגונית. השכר הוא סימפטום של בעיה רחבה יותר. כולם מדברים על שכר, אבל הבעיה היא בניהול". לדבריו, "התרבות הארגונית במשטרה היא כזאת שכשמחלקה צריכה לגדול, היא לא תתכווץ לאחר מכן. זה יוצר עומס, השכר הוא שום דבר לעומת מה שהם עושים. כשהגעתי לחטיבת המודיעין חטפתי שוק מהתרבות הארגונית. השכר נמוך מאוד, אנשים מגלים שתלוש השכר לא זהה למה שהובטח להם, שהאפיקים מאד מצומצמים".
שלשום, במסיבת עיתונאים משותפת עם מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי, אמר בן גביר כי "לאורך שנים רבות סובלת משטרת ישראל ממחסור תקציבי חמור". הוא נתן דוגמאות לשכר של שוטרים, והוסיף: "השוטרים הגיבורים שלנו עובדים בלילות, בימים, בשבתות ובחגים. הם חוזרים הביתה עם סכומים כל כך נמוכים. לא פלא שבשנת 2022 התפטרו פי שניים שוטרים מאשר בשנה שלפני כן. בשנה האחרונה זינק מספר המתפטרים ל-1,030 שוטרים".
בן גביר ציין כי משכורות השוטרים יעלו ב-20 עד 40 אחוזים. "כדי לאפשר לשוטרים להתגייס בכבוד. אני קורא לכל השוטרים שעזבו את המשטרה בשנים האחרונות - 'שובו הביתה, זה הבית שלכם'". לדבריו, יגויסו בקרוב שוטרים חדשים.
3 צפייה בגלריה
בן גביר וקובי שבתאי בהצהרה לתקשורת
בן גביר וקובי שבתאי בהצהרה לתקשורת
"1,000 שוטרים יחזקו את תחנות המשטרה". שבתאי ובן גביר, שלשום
(צילום: רפי קוץ)
המפכ"ל שבתאי אמר גם הוא שיש להעלות את שכר השוטרים: "אני אומר את זה כאן שוב באופן חד וברור, צריך להעלות את שכר השוטרים, צריך להעלות את מספר השוטרים במשטרת ישראל". הוא הוסיף כי ברגע שתיפתר בעיית השכר, תוכל המשטרה לגייס שוטרים באופן טוב יותר. "מדברים פה על 1,200 שוטרים תוספת למשטרה. 1,000 שוטרים יחזקו את תחנות המשטרה, היתר יאבקו במחוללי הפשיעה".
בתוך כך, ששון הוסיף: "אם תשאלו אותי, העלאה בתקציב זה לא מה שנדרש. יש כל כך הרבה אבטלה - שמעתי רפ"ק שמתלונן בביקור מפכ"ל 'אין לי עבודה'. זה נפוץ ורווח. אנשים לא רוצים להעביר את כל היום בבטלה, אם הם יכולים - הם עוזבים, ואלה שנשארים הם לא תמיד האנשים הכי איכותיים שיש. ראיתי את עצמי במגזר הציבורי, והמשטרה פקחה את עיניי".
3 צפייה בגלריה
אביגיל שררה
אביגיל שררה
אביגיל שררה
(צילום: ארגון נשות השוטרים והסוהרים)
אביגיל שררה, מנכ"לית ארגון נשות השוטרים והסוהרים, התייחסה להבטחות עבר בנוגע לתוספת בשכר, ואמרה: "אף אחד לא מאמין, גם הנשים לא מאמינות. המורל מאוד ירוד. אפילו ילדים של שוטרים עוזבים את המשטרה". שררה ציינה שהיא "לא חושבת שיש לנו שוטרים לא איכותיים. אני חושבת שהשכר הוא דבר מאוד דומיננטי בהמשך התפקיד של השוטרים במשטרת ישראל".
לדבריה, "לגייס שוטרים היום זה לא דבר פשוט. אם השר בן גביר מבקש לתת תוספת בין 20 ל-40 אחוז, תעשה את זה בהקדם. תצליח אולי להשאיר את אלה שחושבים להתפטר כבר בחודשים הקרובים".
שוטרים שדיברו איתך אישית התריעו שהולכים להתפטר בחודשים הקרובים? "חד משמעית. אפילו ביקשו ממני: 'אביגיל, תעזרי לנו להתפטר כמה שיותר מהר'".