בקרב על ראשות העיר תל אביב היום (שלישי) מתמודדים שלושה מועמדים - ראש העיר המכהן רון חולדאי, שנבחר לתפקיד כבר בשנת 1998, חברת הכנסת ושרת הכלכלה לשעבר מטעם יש עתיד אורנה ברביבאי, ואיש העסקים עו"ד יובל צלנר. אמיר בדראן, שעומד בראש הרשימה היהודית-ערבית "כולנו העיר" - שמזכירה גם את נוכחותה של יפו במפה העירונית - פרש אתמול מהמירוץ.


ראש העיר חולדאי אמר אחרי שהצביע: "סופרים אחרי, ובחירות כבר עשיתי ועמדתי באירוע הזה חמש פעמים. זו הפעם השישית ואני מאוד מקווה שנתראה בסוף היום. אני עובד היום לעודד אנשים להצביע. אל תנסו להוציא ממני תחושות, סופרים בסוף".
ברביבאי, שהגיעה לקלפי לבושה בז'קט שכולל את פתק ההצבעה שלה, אמרה: "אני בטוחה שתושבי תל אביב-יפו יתחילו היום את השינוי אחרי 25 שנה וייתנו הזדמנות למנהיגות שבאה עם אנרגיה חדשה, עם תפיסות חדשות, עם רענון לעיר הזו. אני באה לשרת את התושבים, יש לי מוטיבציה מאוד גדולה להביא את יכולות הניהול שלי - גם כאלופה במטה הכללי, גם כשרת הכלכלה והתעשייה. אני משוכנעת שיחד עם חצי מיליון תושבי העיר הזאת נעשה היום היסטוריה".
5 צפייה בגלריה
רון חולדאי ואורנה ברביבאי
רון חולדאי ואורנה ברביבאי
חולדאי וברביבאי, הבוקר
(צילום: אביגיל עוזי, טל שחר)
בתל אביב הצביע גם ראובן יבלונקה, אביו של חנן שנחטף לעזה ב-7 באוקטובר ומאז נמצא בשבי חמאס. "זה יום קשה", אמר אביו של החטוף ל-ynet. "חנן תמיד היה בא להצביע פה איתנו, אחר כך היינו הולכים לשתות קפה. מה שמעניין אותנו זה לא הבחירות אלא המתווה לעסקת שבויים. אנחנו רוצים שכולם יהיו פה, שחנן יהיה פה לידי. שמנו פוסטר בכניסה, להזכיר לאנשים שגם חנן היה אמור להצביע".
5 צפייה בגלריה
ראובן יבלונקה, אביו של חנן יבלונקה מצביע לרון חולדאי בתל אביב
ראובן יבלונקה, אביו של חנן יבלונקה מצביע לרון חולדאי בתל אביב
ראובן יבלונקה, אביו של החטוף חנן יבלונקה, בעמדת ההצבעה בתל אביב
(צילום: רועי רובינשטיין)
מערכת הבחירות בתל אביב התרכזה בשתי סוגיות מרכזיות. הראשונה: האם לאחר 26 שנות כהונה, ראש העיר המיתולוגי חולדאי יוחלף. השנייה, שהייתה אקטואלית מאוד עד 6 באוקטובר, וגם לאחרונה חזרה לכותרות: הדת במרחב הציבורי.
אם הייתם שואלים את הציבור התל אביבי על מה הוא יוצא להצביע במציאות של 6 באוקטובר, נראה שאחד הנושאים הסוערים ביותר היה דווקא הדת במרחב הציבורי. אי שם בחגי תשרי בערו הרחובות בתל אביב במחלוקת על קיום תפילת יום כיפור בהפרדה בכיכר דיזנגוף. הוויכוח הזה היה סמל ומקרה בוחן להתנגשויות רבות בין העיר ללא הפסקה לעקרונות מסורתיים יותר.
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר. רשימות רבות בת"א דורשות מראשי העיר לא לשבת עם רשימת עוצמה יהודית - הליכוד
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
כעת, כלל הרשימות מדברות על כך וחלקן אף דורשות מהמועמדים לראשות העיר להתחייב שלא לשבת עם רשימות הכוללות בתוכן אנשים הקוראים להדתה במרחב הציבורי. מולן ניצבת אותה רשימה אליה הם מתנגדים כל כך: עוצמה יהודית-הליכוד. אנשי הרשימה מבטיחים לשים את שכונות העיר במרכז עשייתם, לצד שמירה על הצביון היהודי, המסורת וחופש הדת בעיר.
ברשימת "חי - חילונים ירוקים" בראשות ראובן לדיאנסקי, חבר מועצת העיר וסגן ראש העיר עד לאחרונה, פנו לפני מספר שבועות לחולדאי בבקשה שיתחייב גם הוא שלא יישב בקואליציה עם עוצמה יהודית, זאת בהמשך למאבקה של התנועה בניסיונות הדתה בעיר של גרעינים חרדיים. לצידם נמצאת גם רשימת "מרצ - חוזה חדש - הירוקים במרכז" בראשות מיטל להבי, המורכבת מאנשי המחאה ופעילים עירוניים ותיקים שהתחייבו כבר שלא יישבו בקואליציה עם מי שלדבריהם מייצגים ערכים משיחיים.
לצד מלחמות הדת, גם נושא הלהטב"ק תפס מקום במערכת הבחירות בעיר. אנשי קהילת הלהטב"ק בעיר מהווים כ-15% מהאוכלוסייה, והם אלו שגם מדווחים כיצד בחמש השנים האחרונות ירדה תל אביב מגדולתה כבירת הלהטב"ק בשל ירידה ביחס לאנשי הקהילה בעיר. את מצב זה מקווה לשנות רשימה המורכבת כולה מלהטב"קים - "הרשימה השווה". במקום הראשון בה ניצבת לינור אברג'יל, מנכ"לית עמותת "טרנסיות ישראל", שאם תיבחר תהיה חברת המועצה הטרנסית הראשונה בארץ.
5 צפייה בגלריה
רון חולדאי
רון חולדאי
חולדאי. מתגאה בעיר ובהצלחת הפרויקטים שקידם בה
(צילום: יריב כץ)
לפני שנבחר לתפקיד ראש העיר, חולדאי שירת כטייס קרב ומפקד בחיל האוויר והשתחרר בדרגת תא"ל, ולאחר מכן ניהל את בית הספר המיתולוגי גימנסיה הרצליה. סגנו של חולדאי בבחירות אלה הוא דווקא מי שהתמודד מולו בעבר - אסף זמיר. חולדאי לא הכריז רשמית שאם ייבחר זו תהיה הקדנציה האחרונה שלו, אך הוא סימן את זמיר כיורשו.
לברביבאי גם עבר צבאי עשיר, והיא שוחררה מצה"ל בדרגת אלוף לאחר שכיהנה כראש אגף כוח אדם, והייתה לאישה הראשונה שהגיעה לדרגה זו. אם תיבחר תהיה גם האישה הראשונה שתעמוד בראשות העיר תל אביב. סגניתה של ברביבאי היא ציפי ברנד, שבתחילה התמודדה על ראשות העיר גם כן אך החליטה להסיר את מועמדותה ולחבור לברביבאי.
בתוכניתה של ברביבאי לקידום העיר היא מתייחסת לרמת הפשיעה העולה. היא מתחייבת לפעול להכפלת כוח האדם והאמצעים של הסיירת לביטחון עירוני, אכיפה מוגברת באזורים שבהם יש ריבוי מקרי אלימות בדגש על דרום העיר, תוכנית מקיפה נגד אלימות, הטרדות מיניות, פשיעה במערכת החינוך ועוד.
5 צפייה בגלריה
אורנה ברביבאי
אורנה ברביבאי
ברביבאי. מתייחסת לרמת הפשיעה העולה ולסכנה בדרכים ברחובות ת"א
(צילום: אביגיל עוזי)
כמו כן, ברביבאי מציינת כי תל אביב מדורגת במקום הראשון בהיקף הרחובות המסוכנים במדינה מבחינת בטיחות בדרכים (על פי דוח אור ירוק), וכי מאות אנשים בשנה מעורבים בתאונות עם כלים חשמליים בעיר. תוכניתה לעיר בטוחה כוללת שיפור תשתיות, אכיפה בנקודות תורפה לאחר מיפוי אזורים מועדים לפורענות וקידום חקיקה שתחייב רישום של כלי הרכב הדו-גלגליים. בנוסף, ברביבאי מתייחסת לא אחת בקמפיין שלה להגירה השלילית של צעירים מתל אביב בשל יוקר המחיה. היא מבטיחה שורת צעדים שיאפשרו איכות חיים טובה וזולה יותר בעיר המרכזית.
לצד הבטחותיה של ברביבאי ניצב חולדאי המתגאה בעיר ובהצלחת הפרויקטים שקידם בה, ובהתאם הכותרת של הקמפיין שלו - "תל אביב חייבת להישאר תל אביב". בין הפרויקטים האחרונים של העירייה שבהם מתגאה חולדאי במיוחד הוא מיגון כלל גני הילדים, שדרוג מבנים עירוניים בשכונות הדרומיות והמזרחיות כולל שיפוץ האצטדיון של בני יהודה, טיילת המצוק המחודשת ועוד.