5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ויעקב שבתאי
איתמר בן גביר ויעקב שבתאי
בן גביר ושבתאי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ממשיך ודורש מהמשטרה לבלום את המפגינים שמוחים נגד המהפכה המשפטית ולמנוע מהם לחסום כבישים. לקראת חידוש המחאות היום (שבת), שלח בן גביר אתמול מכתב למפכ"ל יעקב שבתאי ובו דרש ממנו לזמן את מפקד מחוז תל אביב ו"לחדד" בפניו את מדיניות השר בנוגע לחסימת צירים.
בפתח המכתב שיבח בן גביר את המפכ"ל שנעתר להנחיותיו במהלך "יום השיבוש הלאומי" ביום רביעי האחרון, והורה למנוע את חסימת נתיבי איילון תוך שימוש בכוח – כזה שכלל גם השלכת רימוני הלם לעבור המוני המפגינים בתל אביב, ופציעתם של כמה מהם. בעקבות השלכת הרימונים החלה מח"ש בבדיקת התנהלותו של קצין המשטרה רפ"ק מאיר סויסה, שקיבל "גיבוי מוחלט" מבן גביר.

5 צפייה בגלריה
מפגינים בתל אביב
מפגינים בתל אביב
השלכת רימוני ההלם ב"יום השיבוש הלאומי"
(צילום: יאיר שגיא)
"אין לי ספק שאלמלא היית בחפ"ק ולקחת פיקוד על המתרחש באיילון, היינו עדים לשיבוש חמור יותר של הסדר הציבורי", כתב בן גביר לשבתאי. הוא שלח איחולי החלמה לשוטרים שנפצעו, אבל לא התייחס כלל במכתב זה לפגיעה במפגינים.
"חופש הביטוי אינו שיק פתוח לאנרכיה ופגיעה ושיבוש חיי אזרחי המדינה", כתב בן גביר, והבהיר במכתב לשבתאי כי "אין להסכים מראש למצב של חסימת כבישים וצירים מרכזיים ללא היתר".
5 צפייה בגלריה
מפגינים בתל אביב
מפגינים בתל אביב
בן גביר איחל החלמה לשוטרים הפצועים, ולא התייחס למפגינים
(צילום: יאיר שגיא)
5 צפייה בגלריה
מפגינים בתל אביב
מפגינים בתל אביב
(צילום: יאיר שגיא)
באותו מכתב ביקש בן גביר כי המפכ"ל יזמן לשיחה את מפקד מחוז תל אביב ניצב עמי אשד, ו"יחדד בפניו", כלשונו את המדיניות של השר: "מדיניותי היא כי אין לאפשר חסימת צירי תחבורה מרכזיים כנתיבי איילון, כביש החוף וכביש ירושלים-תל אביב, אין לאפשר את שיבוש מרקם החיים בשל הפגנות ומחאות, וככל שתוקפים שוטרים או מנסים לחסום צירים מרכזיים, יש להקפיד ולשמור על הסדר הציבורי".
בסיום מכתבו הוא שלח מסר מפורש למפכ"ל, על רקע קרב הסמכויות, וכתב: "כמובן שלכל מפקד בשטח שיקול דעת כיצד לממש את המדיניות, אך יש לזכור שהשר הוא שקובע את המדיניות, ולא המפקד בשטח. עוד אבקש לחדד, כי בהתאם למדיניותי בוודאי שאין להסכים מראש למצב של חסימת צירים מרכזיים, ללא היתר וניגוד לתנאי רישיון ההפגנה".

5 צפייה בגלריה
דובר מחוז תל אביב במשטרה החליף את תמונתו לתמונה של השוטר מאיר סוויסה
דובר מחוז תל אביב במשטרה החליף את תמונתו לתמונה של השוטר מאיר סוויסה
דובר משטרת ת"א החליף את תמונת הפרופיל שלו לתמונת הקצין שהשליך רימוני הלם
(מתוך פייסבוק )

בן גביר נתן כאמור "גיבוי מוחלט" לרפ"ק סויסה שהשליך רימוני הלם לעבר ההמון, וגיבוי ניתן לקצין גם מתוך שורות המשטרה. דובר משטרת תל אביב, סנ"צ עמי בן דוד, החליף את תמונת הפרופיל שלו לתמונת רפ"ק סויסה.
מארגני המחאה אמרו כי מכתבו של בן גביר הוא "ניסיון לפגיעה בחופש המחאה ובחופש הביטוי על ידי טרוריסט מורשע. בן גביר מנסה להפוך את המשטרה למיליציה פוליטית שתפעל נגד מאות אלפים שיוצאים למחות, זה ניסיון שייכשל כישלון חרוץ".
הערב, בשבוע התשיעי ברציפות של ההפגנות נגד תוכניתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין, צפויות הפגנות בעשרות מוקדים ברחבי הארץ. בהפגנה המרכזית, ברחוב קפלן בתל אביב, ינאמו בין היתר השרה לשעבר לימור לבנת ופרופ' יובל נוח הררי. צעדה עם מיצגי מחאה תצא בשעה 18:00 מכיכר דיזנגוף אל מתחם ההפגנה ברחוב קפלן. בין היתר ייערכו הפגנות גם באשדוד, חיפה, באר שבע, אפרת, נתניה, כפר סבא, הרצליה, בית שמש, ירושלים ולראשונה גם בבת ים.
פורסם לראשונה: 19:40, 03.03.23