גורמים מטעם משמרות המהפכה של איראן פעלו לאחרונה לגיוס מוסלמים-בריטים לטובת ריגול אחר יהודים ומתנגדי המשטר האיראני בבריטניה, בין היתר על מנת לאסוף מידע שיאפשר לבצע פיגועים על אדמת הממלכה. כך פרסם הדיילי מייל הבריטי. לפי הדיווח, שהסתמך על מידע מגורמים ישראליים ובריטיים, המגייסים שוחחו עם המוסלמים שהגיעו לביקור באתרים דתיים באיראן ובעיראק, ואמרו להם לאסוף מידע על יהודים או על יעדים כמו בתי כנסת.
2 צפייה בגלריה
לונדון פרו פלסטינים הפגנות בעד עזה נגד ישראל
לונדון פרו פלסטינים הפגנות בעד עזה נגד ישראל
הפגנה פרו-פלסטינית בלונדון
(צילום: HENRY NICHOLLS / AFP)
עוד צוין בדיווח, מפי גורם ישראלי, כי מאז הטבח ב-7 באוקטובר ישראל נתנה מספר אזהרות גבוה מהרגיל לבריטניה, והתריעה על פיגועים אפשריים של גורמים איראניים או שלוחיהם. לדברי הגורם, "אנחנו לא יודעים כמה סוכנים איראנים יש באירופה ובבריטניה, אבל כל מה שצריך זה שאחד יחמוק מתחת לרדאר". כמו כן, מומחים הזהירו מפני סטודנטים איראנים שמגיעים ללמוד באמצעות מלגות - ועלולים להיות מרגלים גם כן.
מומחה בריטי להתמודדות עם טרור, פרופסור אנתוני גליס, אמר ל"דיילי מייל" כי "מדובר באיום רציני שיש לטפל בו. משמרות המהפכה עומדים מאחורי חמאס והחות'ים, והם גם מפעילים רשתות ריגול כאן". לדבריו, "האיראנים-בריטים צריכים להיות זהירים מאוד כשהם חוזרים לאיראן".
ממשרד הפנים של איראן נמסר כי "בריטניה תמיד תעמוד בפני איומים מצד מדינות זרות. אנחנו מעריכים כל הזמן איומים פוטנציאליים".
בריטניה היא לא המדינה היחידה כאמור שבה איראן מנסה להפעיל מרגלים, והשבוע נחשף בתקשורת השבדית כי זוג איראני, שפעל בשירות המודיעין של משטר האייתוללות, תכנן להתנקש בחייהם של יהודים בשבדיה. לפי הפרסום, אחרי שנעצרו ותוכניתם נחשפה השניים גורשו משבדיה בחזרה למולדתם.
2 צפייה בגלריה
אבטחה ליד שגרירות ישראל בשטוקהולם שבדיה
אבטחה ליד שגרירות ישראל בשטוקהולם שבדיה
אבטחה ליד שגרירות ישראל בשטוקהולם
(צילום: Henrik MONTGOMERY / TT NEWS AGENCY / AFP)
הגבר והאישה חיו בשבדיה בזהות בדויה, והתחזו לפליטים אפגנים כשקיבלו מקלט בשנת 2017. באפריל 2021 הם נעצרו בפרברי הבירה שטוקהולם, בחשד לתכנון פעולות טרור. שנה לאחר מכן שבדיה גירשה אותם, מכיוון שהם היוו איום על הביטחון הלאומי. לפי הדיווח בשבדיה הזוג קיבל הוראות ממשמרות המהפכה של איראן לתקוף מטרות יהודיות.
"אנחנו משוכנעים שהם היו כאן בשליחות איראן", מסר לרדיו השבדי התובע שהופקד על הפרשה. "הם היוו איום ביטחוני חמור מאוד על שבדיה, ולכן הם גורשו". שני האיראנים שגורשו, מהדי רמזאני ופרשטה סנאיפריד, הכחישו את האישומים נגדם.
בסוף ינואר התגלה רימון יד ליד שגרירות ישראל בשטוקהולם, וחבלנים הוזעקו למקום כדי לנטרל את הרימון. בשנה החולפת, ובמיוחד מאז פרוץ המלחמה בעזה, סיכלו המוסד והשב"כ עשרות פיגועי טרור נגד יעדים ישראליים ויהודיים ברחבי העולם במעורבות של איראן, חיזבאללה וחמאס.
איראן מנסה להפעיל גורמים מטעמה גם במדינת ישראל, ולפני כחצי שנה הודיע שב"כ על סיכול ניסיון ריגול איראני בישראל. לפי הודעת הארגון, יהודי מאיראן עוכב לחקירה בנתב"ג, שבה הודה כי קיבל משימות מגורמי ביטחון איראניים - וגורש. לדברי גורמי ביטחון, הסיבה לשחרורו של המרגל הייתה "התובנה שביצע את המשימות ממניעים של לחץ שהופעל עליו ובצע כסף. מכאן שקיימת סבירות נמוכה לטיפול משפטי משמעותי בו, והוא אינו אזרח ישראלי. הוא גם נעצר לפני שהספיק לבצע משהו. כל זאת בנוסף לשיקולים אופרטיביים אחרים".