נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי שלל הערב (חמישי) את טענותיו של שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו, לפיהן הצבא הרוסי כבש את עיר הנמל האסטרטגית מריופול. "רוסיה שולטת ברוב העיר, אבל חיילים אוקראינים עדיין בחלק ממנה", אמר זלנסקי. הוא הוסיף כי רוסיה לא מאפשרת ל-120 אלף אזרחים לעזוב את העיר הנצורה. גם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצטרף לדבריו של זלנסקי - ואמר כי "אין ראיות לכך שמריופול נפלה לחלוטין בידי הרוסים".
7 צפייה בגלריה
הרס במריופול, ג'ו ביידן
הרס במריופול, ג'ו ביידן
(צילום: רויטרס )
ביידן, שנשא הערב נאום בעניין המלחמה באוקראינה בזמן שראש הממשלה האוקראיני דניס שמיגל נמצא בבית הלבן, אמר כי "אנחנו נמצאים בחלון קריטי, בזמן שרוסיה נערכת לשלב הבא במלחמה". ביידן הודיע על סיוע צבאי נוסף לאוקראינה בשווי 800 מיליון דולר, ואמר כי הסיוע יכלול בין היתר ארטילריה כבדה ומל"טים, מה שיאפשר זרימה סדירה של נשק לאוקראינה בשבועות הקרובים. את העזיבה של הצבא הרוסי את הקרבות סביב קייב הגדיר נשיא ארה"ב "ניצחון היסטורי לאוקראינים", ולדבריו הוא גרם לארה"ב להאיץ את מתן חבילות הסיוע שלה לאוקראינה. ביידן גם הודיע שארה"ב אוסרת על ספינות שקשורות לרוסיה לעגון בנמליה.
מוקדם יותר הודיע שר ההגנה הרוסי שויגו לנשיא ולדימיר פוטין כי 142 אלף תושבים פונו ממריופול במהלך הלחימה, ולדבריו, המצב בשטח נרגע - וניתן להחזירם לעיר. פוטין אמר מצדו כי רוסיה מתכננת "לנהוג בכוחות האוקראיניים בכבוד", ושיבח את המבצע. הנשיא הרוסי הורה לשויגו להמשיך במצור על מפעל המתכת אזובסטל, שזכה לכינוי "מצודת מריופול", וקרא לו לוותר על תוכניות הפריצה למקום כדי לשמור על חיי הלוחמים הרוסים. במקביל, דרש פוטין מצבא רוסיה להביא למצב שבמסגרתו "זבוב לא יעבור" אל המפעל או ממנו. למרות הוראותיו של פוטין, הצבא האוקראיני טען שצבא רוסיה ניסה להיכנס למפעל.
7 צפייה בגלריה
אוקראינה מפעל ה מתכות מתכת אזובסטל azovstal ב מריופול חיילים אוקראינים מתבצרים מלחמה עם רוסיה
אוקראינה מפעל ה מתכות מתכת אזובסטל azovstal ב מריופול חיילים אוקראינים מתבצרים מלחמה עם רוסיה
מפעל המתכות אזובסטל במריופול. זלנסקי טוען שחיילים אוקראינים עדיין בעיר
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן
ביידן, הערב. "ניצחון היסטורי בקייב"
(צילום: AP)

נשיא אוקראינה זלנסקי אמר הערב כי קייב הציעה לרוסיה "את כל האפשרויות" להחלפה בין אזרחים ממריופול שנשבו לבין חיילים רוסים. ראש העיר מריופול ודים בויצ'נקו אמר כי 200 אזרחים המתינו לאורך היום לאוטובוסים שיוציאו אותם מהעיר הנצורה, אולם אלה לא הגיעו עד שעות אחר הצהריים. הוא הוסיף שכ-80 אזרחים פונו היום מהעיר. "קשה להעריך כמה אזרחים נמצאים במפעל המתכות אזובסטל. מדובר ב-300 עד 1,000", הוסיף בויצ'נקו, שחיזק את דבריהם של זלנסקי וביידן ואמר: "לא משנה אילו הצהרות רוסיה תשגר - העיר נשארת אוקראינית".
במקביל ללחימה באזור דרום-מזרח אוקראינה, אל קייב ממשיכים להגיע מנהיגים מאירופה כדי להיפגש עם הנשיא זלנסקי ולצפות בממדי ההרס שזרע הצבא הרוסי באזור. היום הגיעו לשם ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ז, ואיתו ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן. ראש הממשלה הספרדי הודיע כי ארצו העבירה לאוקראינה 200 טונות של נשק. הוא הוסיף כי ספרד תבקש מבית הדין הבינלאומי בהאג לחקור פשעי מלחמה רוסיים באוקראינה, וציין כי מדריד צפויה לשלוח בעצמה חוקרים למדינה. ראש הממשלה הדנית הודיעה כי ארצה תעביר סיוע צבאי בשווי 90 מיליון דולר לאוקראינה, ותתמוך בהטלת סנקציות נוספות על רוסיה.
7 צפייה בגלריה
ראש ממשלת ספרד וראש ממשלת דנמרק בסיור בבורודינקה
ראש ממשלת ספרד וראש ממשלת דנמרק בסיור בבורודינקה
ראש ממשלת ספרד וראש ממשלת דנמרק ליד קייב, היום. עוד סיוע
(צילום: AFP)
למעט הסיוע הצבאי לאוקראינה, משרד האוצר האמריקני צפוי להודיע גם על העברת 500 מיליון דולר לתחזוקת הממשל באוקראינה, צעד דומה לזה שעליו הודיע בחודש שעבר. ההודעות על הסיוע לאוקראינה הגיעו בזמן שלוושינגטון הגיע ראש ממשלת אוקראינה, שנפגש עם הנשיא ביידן, עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ועם שרת האוצר האמריקנית ג'נט ילן.
במקביל להודעתו של ראש ממשלת ספרד על כוונתו לשלוח לאוקראינה חוקרי פשעי מלחמה, הודיעו הפרלמנטים של לטביה ואסטוניה, שתיהן חברות בנאט"ו, כי הם רואים בפעולות של רוסיה באוקראינה "ג'נוסייד". בהצהרה שפרסם הפרלמנט באסטוניה נכתב כי צבא רוסיה ביצע "פשעי מלחמה שיטתיים ומאסיביים" נגד האומה האוקראינית, ואלו, לדברי הפרלמנט, זכו לתמיכה פוליטית וצבאית מההנהגה הרוסית. "בשטחים כבושים זמנית, רוסיה ביצעה 'אקטים של ג'נוסייד' כלפי אוכלוסייה אזרחית", נכתב עוד בהצהרה. הפרלמנט הלטבי העביר את ההצעה פה אחד, ובהצהרה שפרסמו חברי הפרלמנט הם הפנו ל"פשעים אכזריים והמוניים", בהם "הרג, התעללות, ועבירות מין באזרחים, בהם נשים וילדים, בבוצ'ה, אירפין, מריופול ובכל מקום אחר".
ברוסיה דיווחו הערב כי שבעה בני אדם נספו בשריפה במכון מחקר של משרד ההגנה הרוסי בעיר טבר שליד מוסקבה. בתיעוד מהמקום נראה ענן עשן גדול מתפשט באזור המכון. לא ברור מה מקור השריפה.