שר התרבות והספורט חילי טרופר (כחול לבן) התראיין לאולפן ynet רגע לפני החזרה מפגרת הכנסת לקראת מושב קיץ סוער, שבו תיאלץ הקואליציה שבה חברה מפלגתו לכהן ללא רוב. הוא התייחס לדבריה של ח"כ גילה גמליאל (הליכוד), שאמרה הבוקר (שלישי) באולפן ynet כי "הממשלה המכהנת היא ממשלה ללא מנדט שצפויה להתפרק בקרוב", והשיב: "הממשלה מסיימת את תפקידה רק כשהיא מתפזרת, ואנחנו עוד לא שם". הוא אף התייחס לסוגיית טקס המשואות הקרוב שייערך ללא זיקוקים לטובת הלומי הקרב, ואמר כי "אפשר לשמוח גם בלי להכאיב לאחרים".
ח"כ גמליאל אמרה שאין צורך בבחירות. לטענתה, הליכוד היא מפלגה עם יותר מ-30 מנדטים – ושאר הקולגות צריכות להצטרף כפרטנריות לקואליציה, ולהקים ממשלה לאומית. "אני חושב שגם גילה יודעת שנתניהו ניסה כבר ארבע פעמים לבנות ממשלה ולא הצליח. גם עכשיו אין לו את המספרים להקים ממשלה, ולכן זה לא על הפרק. נכון שמבחינה פוליטית המצב מאתגר – אבל אנחנו לא מרימים ידיים. המדינה הזו לא צריכה בחירות חמישיות תוך שנתיים, ונעשה הכול כדי שזה יקרה".
2 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
"המדינה לא צריכה בחירות חמישיות תוך שנתיים, ניאבק על זה". חילי טרופר
(צילום: אולפן )

איך תשרדו? רע"מ תצא מההקפאה בקרוב כדי לשוב לשורות הקואליציה? "ממה שאני שומע מח"כ מנסור עבאס, הוא יודע שהדבר הנכון לכל החברה הישראלית – ובוודאי לחברה הערבית, זה שהממשלה תמשיך להתקיים. יש עוד הרבה דברים טובים שאנחנו רוצים להספיק לעשות. נראה לי חבל עבור כולם, ובוודאי עבור מי שרוצה לצמצם פערים, ללכת עכשיו לבחירות. אני מאמין שעם החזרה שלנו למושב הקרוב, גם רע"מ תהיה שותפה בהצבעות הממשלה ונוכל לקדם דברים. יש נושאים שלא אמורים להוות מחלוקת בין קואליציה לאופוזיציה, ואני רוצה להאמין שיש דברים שגם האופוזיציה תצביע בעדם – אם הם טובים לכל החברה הישראלית".
זה קצת מופרך לצפות שהאופוזיציה תציל אתכם. "לגיטימי שאופוזיציה רוצה להחליף את השלטון, וגם לגיטימי בעיניי לצפות שיש מקומות שבהם לא הכול משחק פוליטי. נכון, דברים חשובים בעינינו יידחו בינתיים, ויחכו לרגע הנכון שבו יהיה לנו רוב".
2 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
"מאמין שהוא יודע שהכי נכון לחברה הישראלית שהממשלה תמשיך להתקיים". מנסור עבאס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מה לגבי הדיווחים על השיחות של גנץ עם החרדים ועם שקד? אם הממשלה לא תשרוד, תנסו להביא את גנץ לראשות הממשלה עם הליכוד? "לא, כל התסריטים האלה לא על הפרק. הגיוני ששר הביטחון ושרת הפנים יישבו יחד, כי יש הרבה עבודה משותפת. גם אני וגם גנץ מדברים עם החרדים – הם אחים שלי. יש בינינו מחלוקות והם באופוזיציה, אבל אני לא מוצא סיבה להחרים את האחים שלי – גם אם יש פערים".
יש נושאים מאוד רגישים עבור הימין. אני תוהה לגבי הזחיחות של אנשי המרכז-מרכז שמאל – האם אתם מבינים שהגישה חייבת להשתנות כדי שהממשלה תשרוד? "אני לא יודע לדבר בשם השמאל. כחול לבן היא מפלגת מרכז, שמבינה שהאחריות של כולנו היא לתת לרוב הישראלי את הביטוי הכי מדויק שיש. יש ממשלה שעובדת טוב למען כל האזרחים, והיא צריכה להמשיך לעבוד. יש הסכמים קואליציוניים שגם אנחנו, גם השמאל וגם הימין בממשלה הזו חתומים עליהם. אני מציע לכל הצדדים בממשלה הזו להוריד את הטון, להפסיק להתעסק באיך מפרקים ולהתמקד באיך מחברים. זה נכון לכלל החברה הישראלית, בטח בשבוע כל כך רגיש ומורכב".
אתה מתכוון להיעדר מטקס בבית עלמין כזה או אחר? חושש מקריאות בוז? "40 משפחות שכולות ביקשו שלא נבוא, אבל יש אלפי משפחות ישראליות שכולות שמהם לא שמענו את הקריאה הזו. הלוואי ולפחות ביום הזה הפוליטיקה תישאר מחוץ לבית העלמין. כשיצאתי לקרב עם חבריי, אף אחד לא שאל אם אני ימין או שמאל, יצאתי למען המדינה ואלו שנהרגו נהרגו בשביל המדינה הזו".

ההחלטה שלכם לגבי הזיקוקים עוררה דיון ציבורי. אתה שלם אתה, או חושב שהלכתם רחוק מדי? "אני שלם עם זה לחלוטין. אם לרגע היה לי ספק, אז מאות חבר'ה עם פוסט טראומה שכתבו לי ודיברו איתי, הסירו אותו לגמרי. אני אומר לחברה הישראלית – גם אני גדלתי על הזיקוקים וגם הילדים שלי התבאסו לרגע. למען הערבות ההדדית בחברה אנחנו מסוגלים לוותר על חמש דקות של מראה יפה בשמיים. שלחנו את החבר'ה האלה לקרב והם חזרו ממנו פגועים, חובתנו לאפשר להם להשתתף בשמחה של חגיגות יום העצמאות. הם כאבו מספיק ושילמו מחיר יקר, בואו נחסוך להם את הכאב הזה. יש דרכים אחרות לחגוג ושלמוח גם בלי להכאיב לאחרים".
כשניפגש באוגוסט, הממשלה עדיין תעמוד על רגליה? "אני לא יודע מה יהיה. אני בפוליטיקה כבר שלוש שנים – זה לא הרבה, אבל הספקתי לשמוע אנשים שניבאו דברים בביטחון והתבדו. נמשיך לעבוד קשה כדי לשרת את מי שבעד הממשלה וגם את מי שלא – כולם אזרחי ישראל".