1 צפייה בגלריה
יפה בן דויד ב כנס החינוך השנתי של המרכז לשלטון מקומי
יפה בן דויד ב כנס החינוך השנתי של המרכז לשלטון מקומי
יו"ר הסתדרות המורים יפה בן דויד. החרגה מהשביתה? "זה תלוי בהתפתחויות"
(צילום: יריב כץ )
הסתדרות המורים הודיעה הבוקר (שישי) כי תאפשר למורים בחינוך המיוחד לקיים ימי היערכות ומפגשי היכרות לקראת שנת הלימודים. ההחלטה כוללת כרגע רק את ימי ההיערכות וטרם הוחלט אם להחריג את החינוך המיוחד גם מהשביתה שמתכננת הסתדרות המורים, במקרה שלא יימצא פתרון במו"מ עם משרד האוצר.
"החינוך המיוחד מוחרג כרגע רק מיום היערכות. בנוגע לשביתות - בדרך כלל הסתדרות המורים נוהגת להחריג את מוסדות החינוך המיוחד בשביתות ואנחנו מעריכים שכך ננהג, אך זה תלוי בהתפתחויות", אמרו בהסתדרות המורים הבוקר, והבהירו כי מדובר רק במוסדות של החינוך המיוחד. כיתות תקשורת בבתי ספר רגילים לא מוחרגים.
שר האוצר ליברמן בריאיון באולפן ynet
(צילום: נויל האריס)

על רקע חוסר ההתקדמות במשא ומתן עם הסתדרות המורים, במשרד האוצר גיבשו מסמך רשמי שהגיע אתמול לידי ynet ומפרט את השינויים הנדרשים מבחינתו בתנאי ההעסקה של עובדי ההוראה. המסמך לא עוסק בשכר ומתמקד בשינויים בימי החופשה, ביטול המשרות החלקיות והקלה בהליך הפיטורים. לפחות לעת עתה, נראה כי מדובר בהצעה האחרונה של האוצר במו"מ.
מבחינת משרד האוצר, אחת הדרכים להגדיל את השכר היא להעלות באופן הדרגתי את היקף המשרה המינימלי למורים מחצי משרה למשרה מלאה "לאורך מספר שנים". במסמך צוין כי היקף המשרה המינימלי יעלה ל-70% כבר בשנת הלימודים הבאה (תשפ"ד). שר האוצר אביגדור ליברמן הדהד אתמול באולפן ynet את הדרישה הזו, ואמר "יותר מדי מורים מועסקים בחלקי משרה, ואנחנו צריכים יותר מורים".
המסמך גם מדגיש את הצורך במתן תמריצים למורים "מצוינים" כהגדרת המשרד. בין היתר, משרד האוצר רוצה להעניק למנהלי בתי הספר סכום כסף בגובה ממוצע של 36 אלף שקלים בשנה, אותו הם יוכלו להוציא כראות עיניהם על מורים "מצטיינים" שיסכימו לקחת על עצמם תפקידים נוספים בתוך בית הספר.
בנוסף, הועלתה הדרישה לתת אפשרות למנהלים להעסיק עד 10% מעובדי ההוראה בחוזים אישיים, עליהם לא יחולו החוזים הקבוצים. ליברמן התייחס גם לדרישה הזו, ואמר "אי אפשר להביא מישהו באמת מוכשר שיש לו המון הצעות בשוק הפרטי - מההייטק, מהתעשייה או מהאקדמיה - אם אתה לא נותן לו חוזה כזה".
מעבר לחוזים האישיים, המסמך מתייחס לגמישות התעסוקתית של עובדי ההוראה בהיבטים נוספים. בין היתר, נכתב כי יש להעלות את פרק הזמן המינימלי אחריו אפשר לקבל קביעות משנתיים לחמש שנים. בנוסף, צוין כי הליך הפיטורים יעבור שינויים כך ש"מורה שאינו מתאים לבית ספר מסוים, המנהל יוכל לפטר אותו בהליך מהיר תוך התערבות מינימלית של משרד החינוך". לאחר מכן, המורה המפוטר יוכל לחפש משרת הוראה חדשה "בלי התחייבות קשיחה של משרד החינוך לגביו".