בישיבת קבינט הקורונה שתתקיים מחר (שלישי) צפוי משרד הבריאות להמליץ בעיקר על מתווה דומה לתו הירוק בכניסה לאירועים המוניים ומשפחתיים - שבמסגרתו הכניסה אליהם תותר רק למי שיציג תעודת מתחסן או יבצע בדיקה מהירה. עם זאת, גורמים במשרד הבריאות מודים כי ההיתכנות לאכוף את המהלך נמוכה במיוחד, וכי בפועל לא ניתן יהיה לפקח על הנכנסים לאותם אירועים, במיוחד כשמדובר באירועים משפחתיים.
בתוך כך, היום (ב') פרסם משרד הבריאות הנחיות מעודכנות לקופות החולים בדבר חיסון מדוכאי החיסון והודיע כי מעתה ניתן לחסן מדוכאי חיסון במנה שלישית. המשרד המליץ לחסן את מדוכאי החיסון שמונה שבועות לאחר מתן המנה השנייה, ולא פחות מארבעה שבועות אחריה. זו רשימת פירוט הקבוצות שאותן ניתן יהיה לחסן במנה שלישית.
"לא ברור אם נוכל לאכוף את זה", אמר בכיר במשרד הבריאות ל-ynet בנוגע ליוזמת הכניסה לאירועים רק למתחסנים או בכפוף לבדיקות. "לכן לא ברור אם המהלך הזה ישים בכלל. מאחר שאין שוטרים או פקחים בכניסה לחתונות ואירועים, לא ברור מי יוכל לאכוף את ההנחיה הזו גם אם תתקבל".
6 צפייה בגלריה
הנבדקים במתחם הבדיקות החדש
הנבדקים במתחם הבדיקות החדש
עוד 40 עמדות. הנבדקים במתחם הבדיקות החדש בנתב"ג
(צילום: טל שחר )
6 צפייה בגלריה
הנבדקים במתחם הבדיקות החדש
הנבדקים במתחם הבדיקות החדש
מתחם הבדיקות החדש בנתב"ג
(צילום: טל שחר )
במשרד סיפרו כי הם עוד שוקלים אם וכיצד להמליץ על המהלך, ובכל מקרה הבהירו כי אם ההשתתפות באותם אירועים תותר לאחר בדיקה מהירה או למתחסנים - הדבר לא יהיה בנוסף למגבלת התקהלות. גורם נוסף הוסיף: "אני לא יודע אם נמליץ מחר או שיעגנו באיזשהו אופן את האכיפה, אבל אני מעריך שכן. אחרת יש לזה מעט ערך".
יש לציין כי גם בפעמים הקודמות שקידם המשרד מודל של בדיקות מהירות בכניסה לאירועים – הוא לרוב לא צלח וסבל מקשיים וכשלים רבים, ובהם סירוב של אנשים לשלם עבור הבדיקות וסירוב של בעלי העסקים להציב עמדות בדיקה מאחר שהעלות הושתה רק עליהם.
במשרד צפויים להתקיים דיונים נוספים בעניין במהלך היום, ועניין האכיפה והיישום של המהלך צפוי לעמוד במרכזם. רק הבוקר התייחס שר הבריאות ניצן הורוביץ להמלצות המשרד לקבינט הקורונה למחר בסיור בנמל התעופה בן גוריון. "אנחנו לא הולכים לדברים נורא קשים", אמר השר.
"זה יותר חידוד של הדברים הנוכחיים. למשל בדיקות בכניסה לאירועים המוניים שצפויים בקיץ ולקראת החגים, ניסיון קצת לעשות סדר בדבר הזה. אנחנו לא רוצים להגביל אירועים או תפוסה, אלא פשוט בדיקות בכניסה. או שאתה בא מחוסן עם בדיקה או שאתה עושה בדיקה, וכך גם במוסדות גריאטריים ובקייטנות קיץ. אנחנו עובדים על מודל הבדיקה ובוחנים מי ישלם על זה".
6 צפייה בגלריה
הורוביץ בנתב"ג
הורוביץ בנתב"ג
"יותר חידוד של הדברים הנוכחיים". הורוביץ בנתב"ג
(צילום: טל שחר )
בשלב זה נראה שאכן אין בכוונת המשרד להמליץ על הגבלות נוספות, כמו מגבלות התקהלות, וזאת ברקע העובדה כי החלטות קבינט הקורונה מהישיבה האחרונה שהתקיימה בשבוע שעבר צפויות להיכנס לתוקף רק ביום שישי הקרוב.
ההחלטות המרכזיות: כניסה לבידוד של כל השבים לישראל כולל מחוסנים ומחלימים ב-24 השעות הראשונות לאחר שובם ארצה או עד קבלת התוצאה השלילית, כמו גם הרחבת מספר המדינות שהחזרה מהן תחייב בידוד - כולל מחוסנים ומחלימים. המדינות שצפויות להיכנס לרשימה: איחוד האמירויות, איי סיישל, אקוודור, אתיופיה, בוליביה, גואטמלה, הונדורס, זימבבואה, זמביה, נמיביה, פרגוואי, צ'ילה, קולומביה, קוסטה ריקה, קירגיזסטן ותוניסיה.

נערכים לאלף בדיקות בשעה בנתב"ג

בסיור בנתב"ג, חנך שר הבריאות הורוביץ יחד עם שר הביטחון בני גנץ את אוהל הבדיקות החדש בנמל התעופה. האוהל, אשר נבנה על ידי משרד הביטחון, יופעל החל ממחר על ידי משרד הבריאות וחברת "פמי" בכדי להקל על הצורך לבדיקות קורונה מהירות בנמל התעופה.
6 צפייה בגלריה
גנץ והורוביץ בנתב"ג
גנץ והורוביץ בנתב"ג
גנץ והורוביץ בנתב"ג
(צילום: טל שחר )
בימים האחרונים חלה עלייה בכמות הנכנסים והיוצאים מנתב"ג לעומת השבועות האחרונים. השילוב של חופשת הקיץ שהחלה וכן מספר מדינות ירוקות אשר חביבות על הישראלים הוביל לכך שיש כ-35 אלף איש שעוברים ביממה בנמל התעופה. מדובר במספר גדול יחסית לחודשים האחרונים, אך קטן בהרבה מ-120 אלף הנוסעים היומיים שנרשמו לדוגמה ביולי 2019.
באוהל הבדיקות יהיו 40 עמדות בדיקה, אשר יתווספו ל-90 עמדות הבדיקה אשר נמצאות כבר בשימוש בשדה התעופה כיום. על פי גורמים במשרד הביטחון ומשרד הבריאות, בכל עמדה יוכלו לבצע כאלף בדיקות בשעה - ויחד עם המתחם הנוסף להגיע לכ-45 אלף בדיקות ביממה. מספר אשר יגדיל משמעותית את היכולת לקצר את התורים לבדיקות המהירות עבור הנוחתים בשדה התעופה.
6 צפייה בגלריה
עומס נוסעים בנתב"ג
עומס נוסעים בנתב"ג
כ-35 אלף נוסעים ביום. נתב"ג, אתמול
(צילום: רועי רובינשטיין)
6 צפייה בגלריה
עומס נוסעים בנתב"ג
עומס נוסעים בנתב"ג
(צילום: רועי רובינשטיין)
אתמול, לצורך השוואה, בוצעו בנתב"ג 15,196 בדיקות מהירות. זמן ההמתנה הממוצע בתור לבדיקה עמד על 9 דקות.
על פי החלטת משרד הבריאות, אדם אשר משום מה לא יקבל תשובה על הבדיקה שערך בעת הנחיתה בתוך 24 שעות, ישוחרר מהבידוד אוטומטית. ההסבר לכך הינו כי אם היו מגלים שהוא חולה - התוצאה הייתה קופצת מהר יותר במחשבי המערכת.
בנוסף, ל-ynet נודע כי נבדקת האפשרות להפנות נוסעים בטיסות פרטיות אשר נוחתים בישראל לשדה התעופה בחיפה, שם יוקם מתחם בדיקות קטן עבורם. כל זאת על מנת להוריד את העומס על הבדיקות המהירות בנתב"ג.
שר הביטחון גנץ אמר בטקס פתיחת אוהל הבדיקות החדש בנתב"ג: "בהמשך למצב של התגברות מחלת הקורונה, בשיתוף פעולה בין משרד הבריאות, הביטחון והתחבורה הצלחנו להקים פה תשתית לוגיסטית שתאפשר בידוק מהיר ומתמשך לכל מי שיגיע למדינת ישראל. היכולת שלנו להשאיר את שערי המדינה פתוחים יחד עם הבידוד שנדרש עד לקבלת התוצאות יאפשרו לנו לשמור על מדינת ישראל. אני קורא לאזרחים ללכת להתחסן, להקפיד על הבידוד, זו היכולת שלנו לצמצם את המחלה".
השר הורוביץ הוסיף: "אני מקווה שכל תשובה תגיע תוך פחות מיממה, וכך נוכל לתפוס כל וריאנט שנכנס לארץ. כל המטרה כאן היא סתימת הפרצה שהייתה כדי שכל אחד שנכנס לישראל יעבור בדיקה, ילך לבידוד, יחכה לתשובה שתגיע תוך יממה, וכך תהיה לנו יכולת לנטר ולתפוס כל וריאנט".