התקיפה האווירית הלילה בנמל לטקיה שבסוריה מיוחסת לישראל על ידי אמצעי התקשורת הערביים. ישראל אמנם לא מגיבה, אבל ייתכן מאוד שאכן היו אלה מטוסי חיל האוויר שטסו בשמי הים התיכון ושיגרו טילי אוויר-קרקע לעבר אזור שינוע המכולות בנמל לטקיה. אם אכן היה זה חיל האוויר, הרי שזו הפעם הראשונה שמתבצעת תקיפה כזאת בלב הנמל המרכזי, המשרת את המשטר בסוריה ואת העדה העלאווית שאליה משתייכים בשאר אל-אסד ומשפחתו ורוב הצמרת האזרחית והצבאית של סוריה.
היו תקיפות שיוחסו לישראל בנמל טרטוס הנמצא דרומה משם בחוף הסורי, אבל בנמל לטקיה עצמו לא תקפה ישראל - ולכן אפשר להניח שהיו סיבות טובות למי שתקף בסוריה הלילה לעשות זאת במקום הנחשב למרכז חיים וכלכלה ולמקור כוח של העדה העלאווית בסוריה. התקיפה הזו עשויה להתפרש כמסר לנשיא סוריה בשאר אל-אסד - אבל ייתכן שהוא כלל לא ידע על ההברחה האיראנית שהייתה כנראה היעד לתקיפה, ולמעשה האיראנים רימו גם אותו.
6 צפייה בגלריה
נזק במתחם המכולות בנמל לטקיה לאחר הפיצוץ
נזק במתחם המכולות בנמל לטקיה לאחר הפיצוץ
אסד, ראיסי - והאש בנמל לטקיה
(צילום: AP, AFP EPA)
6 צפייה בגלריה
נזק במתחם המכולות בנמל לטקיה לאחר הפיצוץ
נזק במתחם המכולות בנמל לטקיה לאחר הפיצוץ
הנזק למתחם המכולות
ואמנם, התקיפה הלילה בסוריה משקפת את מאבק הכוחות הסמוי אך העז המתנהל בסוריה במשולש שבין המשטר הסורי, הרוסים והאיראנים. האחרונים, גם בימים אלה - שבהם הם מנהלים משא ומתן על חזרה להסכם גרעין בווינה - ממשיכים לנסות להבריח טילים מדויקים וציוד לייצור טילים מדויקים עבור חיזבאללה בלבנון ועבור המיליציות הפועלות עבורם משטח סוריה. כמו כן, האיראנים מנסים להבריח לצבא הסורי מערכות הגנה אווירית שיגנו על סוריה ועל הבסיסים האיראניים במדינה מפני תקיפות חיל האוויר הישראלי.
ההברחות האלו מתבצעות גם בימים אלה בשלושה ערוצים – יבשה (דרך המסדרון היבשתי העובר דרך עיראק וסוריה, ומשם ללבנון), באוויר באמצעות חברת התעופה הפועלת בשירות משמרות המהפכה ובים, באמצעות ספינות סוחר תמימות כביכול, העוגנות בנמלי טרטוס ולטקיה, הנמלים הגדולים היחידים שבהם ניתן לפרוק מטענים גדולים של דלק ומכולות. ההברחות הללו לא נפסקו בגלל הפעולות הישראליות, אולם איראן מנסה להרחיק את המקומות שאליהן היא מבריחה בתוך סוריה צפונה ומזרחה עד כמה שהיא יכולה, כדי להקשות על חיל האוויר הישראלי לפגוע במטענים שהיא מבריחה.
את ההברחות דרך הים מבצעת איראן בהסתר בתוך מכולות תמימות כביכול, שנמצאות בתוך צבירים גדולים של מכולות ובהן סחורה אזרחית מכל הסוגים. סביר להניח שכאשר האיראנים משתמשים במכולות, הם עושים זאת כדי להעביר ציוד תעשייתי גדול ממדים או מערכות הגנה אווירית שלא ניתן לפרקן לחלקים קטנים ולהעבירן באמצעות משאיות בנתיב היבשתי או במטוסים בנתיב האווירי. לכן סביר להניח שמה שהותקף הלילה היו מערכות הגנה אווירית, שהאיראנים מנסים להבריח עבור המשטר בסוריה על פי חוזה הגנה שנחתם לפני שנתיים בין שתי המדינות.
6 צפייה בגלריה
 מתחם המכולות בלטקיה עולה באש אחרי התקיפה של ישראל בסוריה
 מתחם המכולות בלטקיה עולה באש אחרי התקיפה של ישראל בסוריה
האש בנמל המרכזי
עד כה, הרבתה איראן להעביר את המטענים שהבריחה לסוריה, בעיקר דלק ומערכות נשק, דרך נמל טרטוס הנמצא מדרום ללטקיה וקרוב יותר לקליינטים בלבנון ולאזור דמשק, שסביבו מרוכז מערך הגנה אווירית גדול המגן על המשטר ועל סמלי השלטון. אבל לאיראנים יש בעיה עם נמל טרטוס: אסד החכיר חלק גדול מנמל זה לרוסים ל-45 שנים, ולמעשה נמל טרטוס הוא נמל רוסי צבאי ואזרחי לכל דבר, חוץ מכמה רציפים שעדיין משרתים את הכלכלה הסורית. הרציפים האלה משמשים גם לפריקת דלק איראני המגיע לסוריה ובאמצעות סוריה לחיזבאללה.
ניתן להעריך שישראל לא תוקפת בנמל טרטוס בשנים האחרונות כדי להימנע מפגיעה בשוגג באנשי צבא ואזרחים רוסים וכן בספינות מלחמה רוסיות העוגנות בנמל טרטוס. לאחרונה התחייב ראש הממשלה נפתלי בנט בפגישתו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שישראל תעשה כל שביכולתה, כולל אזהרות מוקדמות, כדי לא לפגוע באינטרסים הרוסיים בתוך סוריה. אפשר גם להעריך שבתמורה נתן פוטין הסכמה שבשתיקה לתקיפות הישראליות את ההתבססות האיראנית – תקיפות שמשרתות גם את האינטרס הרוסי.
בין רוסיה לסוריה מתנהל מאבק בסוריה על רקע כלכלי ומדיני. איראן רוצה לקבל נתחים גדולים מפרויקטים לשיקום הכלכלה והמשק בסוריה שנעשו אטרקטיביים מפני שמלחמת האזרחים בסוריה דועכת ומפני שמשטר אסד מעוניין כרגע לשקם חלקים נרחבים ככל האפשר מארצו ההרוסה. אסד מקווה לגייס לשם כך את איחוד האמירויות, ערב הסעודית ומדינות מפרציות נוספות שיממנו את השיקום באישור אמריקני. גם הרוסים רוצים להרוויח משיקום סוריה והתחרות האיראנית מפריעה להם.
6 צפייה בגלריה
נזק במתחם המכולות בנמל לטקיה לאחר הפיצוץ
נזק במתחם המכולות בנמל לטקיה לאחר הפיצוץ
השריפה בנמל
(צילום: AFP / SANA)
6 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין בשאר אסד ב קרמלין הקרמלין מוסקבה רוסיה
ולדימיר פוטין בשאר אסד ב קרמלין הקרמלין מוסקבה רוסיה
פוטין ואסד. שניהם לא מרוצים מההתבססות האיראנית
(צילום: AP)
כמו כן, מאמצי ההתבססות האיראניים בשטחה של סוריה והברחות הנשק לחיזבאללה גוררים תקיפות מנע המיוחסות לישראל ואלו מכרסמות בסמכות המשטר וגם הן מונעות את שיקום סוריה מפני שחברות כלכליות אינן מוכנות להיכנס לשיקום מדינה שחלקים ממנה נתקפים כל העת. כל אלה מכעיסים את הרוסים, המאשימים את האיראנים בכך שפעולותיהם - גם בתחום הכלכלי וגם ניסיונות ההתבססות הצבאיים שלהם - פוגעים ישירות באינטרסים הכלכליים והמדיניים של פוטין בסוריה. המשטר הסורי גם הוא מביע תרעומת על כך שהאיראנים בפעילות ההתבססות שלהם בסוריה גורמים לו נזקים תדמיתיים וכלכליים ניכרים, ואסד גם גירש לאחרונה בשל כך את מפקד כוחות משמרות המהפכה בסוריה.
התקיפה בסוריה הלילה, אם אכן ביצעו אותה מטוסים ישראליים, היא איתות למשטר הסורי – אנחנו לא נרפה ולא נהסס גם לפגוע בלב הפועם הכלכלי והצבאי של סוריה ובבסיס הכוח של המשטר הסורי, אם תאפשרו לאיראנים להמשיך להבריח אמצעי לחימה ואמצעי ייצור צבאיים לסוריה עבור ההתבססות האיראנית על גבולה של ישראל. אפשר בהחלט להניח שהמשטר הסורי לא היה מודע לכך שהאיראנים מבריחים מערכות נ"מ ואמצעי לחימה אחרים במכולות דרך נמל לטקיה. אחרי התקיפה הלילה, דמשק כנראה תהדק את הפיקוח גם בנמל לטקיה. בנמל טרטוס דואגים כנראה הרוסים שהאיראנים לא ישתמשו בו להברחות. בכך משיגה התקיפה יותר משתי ציפורים מדיניות וצבאיות באמצעות מספר מצומצם של טילים מדויקים המכוונים היטב.