מפקדים וקצינים במילואים קראו לקבינט שלא לאפשר לתושבי צפון רצועת עזה לחזור לבתיהם, כל עוד 136 חטופים מוחזקים בשבי חמאס. בריאיון ל-ynet live הסביר רמ"ט חטיבת הנגב, אל"מ (במיל') אריאל בן גיגי, אחד מהחותמים על המכתב, מדוע הדבר עשוי לסייע לקדם שחרור חטופים. בריאיון הוא הזכיר גם את המחיר הכבד ששילמה ישראל בכיבוש אותם אזורים, שבהם נמצאו תשתיות רבות של ארגון הטרור הרצחני.
ראיון עם אל"מ במילואים אריאל בן גיגי
(צילום: חגי דקל)

אתמול נחשף ב-ynet כי כ-130 מפקדים וקצינים במילואים, מדרגת סגן אלוף ועד אלוף, שהשתתפו או משתתפים באופן פעיל במלחמה חתמו על מכתב חריג שמיועד לחברי קבינט המלחמה ולרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי. החותמים דרשו להמשיך למנוע את חזרתם של כמיליון עקורים עזתים לבתיהם בצפון רצועת עזה כל עוד 136 החטופים הישראלים נמצאים בשבי חמאס ולא משוחררים.
אל"מ (במיל') בן גיגי הסביר מדוע חתם על מכתב הקצינים: "קודם כל כאזרח אני חושב שהמשימה שלנו לא נגמרה. אנחנו ממשיכים להיות מחויבים למשפחות, אנחנו מחויבים למדינה, הרבה מעבר לתפקיד הצבאי שלנו, ולכן הרגשתי צורך מאוד-מאוד גדול להמשיך לפעול למען השבת החטופים והכרעת חמאס".
הוא התייחס לדרישה שלא להחזיר את התושבים לצפון הרצועה. "אני חושב שהנכס המרכזי שצה"ל השיג בלחימה הוא בעצם פינוי האוכלוסייה מצפון הרצועה, וצריך לזכור שהכרעת חמאס שם היא ארוכה, היא מסובכת והיא מאפשרת לנו נכס אסטרטגי ראשוני וחוץ מזה יש שם המון עוד מה לעשות", אמר אל"מ בן גיגי. "יש שם עוד המון מחבלים, אפילו אני יכול להגיד אלפים, יש שם המון תשתיות טרור וזה חלק מהמשימות שלנו. אני חושב שמדינת ישראל הכריזה שהיא רוצה להחזיר את החטופים ולהכריע את החמאס. החזרה של תושבי עזה לשם היא לא נכונה מוסרית מול החטופים, אבל היא גם לא נכונה מבצעית. היא תסכן אותם, תסכן אותנו ותמנע חופש מבצעי באזורים האלה".
הכותרת
נקרעים בין שדה הקרב למשפחה: מצוקת המילואימניקים
25:20
3 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
פעילות כוחות צה"ל בצפון רצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
אל"מ בן גיגי אמר כי הוא חושש כי ישראל תיכנע ללחצים בינלאומיים ותאפשר להחזיר את התושבים לצפון הרצועה. "אנחנו חוששים שזה יכול לקרות, שהלחץ יהיה לחץ גדול להחזיר את התושבים לשם ולכן אנחנו בהחלט רואים לנכון לבקש מהקבינט ומממשלת ישראל לשמור על הנכס הזה, שהשגנו אותו בעמל רב וכמובן במחיר חיי אדם", הוא אמר.
הוא הדגיש כי הקצינים שחתמו על המכתב הם מכל קצות הקשת הפוליטית. "יש בינינו גם הרבה חילוקי דעות", אמר קצין המילואים. "אבל אנחנו הולכים על מה שמאחד ומה שאני חושב שיכול להיות קונצנזוס גם בחברה הישראלית, גם בקרב הפוליטיקאים וגם בקרב אנשי הצבא. אני לא חושב שיש מישהו שמתנגד לזה. ולכן זה הזמן, בשבועות האלה למצב את המצב בצורה כזאת שאנחנו מבינים שזו תמונת המצב - כל עוד החטופים לא חוזרים לבתיהם וכל עוד הלחימה בצפון הרצועה לא מסתיימת".
"אנחנו בהחלט רואים לנכון לבקש מהקבינט ומממשלת ישראל לשמור על הנכס הזה, שהשגנו אותו בעמל רב וכמובן במחיר חיי אדם"
אל"מ בן גיגי הוסיף כי הקצינים לא רוצים שנגיע למצב שבו החטופים יישארו בשבי חמאס במשך שנים. "אנחנו מאוד-מאוד חוששים בדיוק מהדבר הזה. שלא נמצא את עצמנו מציינים שלוש שנים למצב של החטופים בעזה", הוא אמר. "אנחנו רוצים שיהיה פה איזשהו קו ברור, שיש מחירים למצב שהחטופים לא חוזרים, והמחיר הזה הוא מחיר ברור, מדיד, כמותי".
3 צפייה בגלריה
מחנה אוהלים ברפיח
מחנה אוהלים ברפיח
מחנה אוהלים ברפיח. יותר ממיליון פלסטינים נמצאים באזור העיר
(צילום: AFP)
סא״ל חנוך הגר, מנהל הלחימה של חטיבה 261, גם הוא בין החותמים על המכתב, הסביר מדוע הוחלט לפנות לרמטכ"ל: "לאחר שהבנו שצה"ל החליט לשחרר את כוחות המילואים, התאגדנו מספר קצינים בכירים במילואים, מכל קצות הקשת הפוליטית והחברתית של מדינת ישראל, ושאלנו את עצמנו איך אנחנו ממשיכים את הרוח הגדולה שחווינו בשלושת החודשים האחרונים, אל תוך החיים האזרחיים שלנו. היה ברור לנו שלא יכול להיות שנחזור לימים ולאירועים שחווינו טרם 7 באוקטובר. חשבנו שיש לנו את החובה להביא את הערכים שאפיינו את צבא המילואים אל החיים באזרחות".
הוא הוסיף כי הקצינים בחרו בשני ערכים מרכזיים שליוו אותם לאורך כל ימי הלחימה. "מדובר בערך הדבקות במשימה והחתירה לניצחון וערך האחדות והלכידות", הוא אמר. "אנחנו רוצים להראות שניתן ליישם ערכים אלו גם בחיי היום יום שלנו כעם וכמדינה".
"אין שום סיבה שאחמד יחזור לעזה לפני שזיו וגלי יחזרו לכפר עזה"
חטיבות צה"ל מחזיקות בחודשיים האחרונים את פרוזדור נצרים שבין נחל עזה לעיר עזה, מצפון לעיירות המרכז אל-בורייג' ונוסייראת. במסגרת משימת אחזקה זו נמנעת חזרתם של תושבי הרצועה לעיר עזה ולעיירות הסמוכות לה, בהן ג'באליה, בית חאנון ובית לאהיא. באזורים אלו נותרו כ-150 אלף עזתים, שהחלו לשוב לשגרת חייהם באמצעות פתיחת השוק בג'באליה, ומגע קרוב עם חמושי חמאס, שמנסים לשוב ולמשול באזור מול פשיטות מוגבלות שצה"ל החל לקיים כחלק משלב ג' בצפון הרצועה.
3 צפייה בגלריה
מחנה הפליטים אל נוסייראת
מחנה הפליטים אל נוסייראת
מחנה הפליטים נוסייראת
(צילום: EPA /MOHAMMED SABER)
לצבא אין תוכניות להפסיק לבתר את צפון הרצועה, אך גם אין הנחיה מהדרג המדיני להתחיל במסירת המפתחות לגורם אחר כלשהו באזור, בהיעדר דיון בקבינט על היום שאחרי המלחמה. חלק מהקצינים שחתומים על המכתב לחמו עד הימים האחרונים בצפון הרצועה או לוקחים חלק בימים אלו באחזקת פרוזדור נצרים - מחלקים פקודות ללוחמים בשטח ומנהלים את הלחימה באזור.
סא"ל הגר אמר כי אין לאפשר לתושבי צפון הרצועה לחזור לבתיהם, לפני שחרור 136 החטופים הישראלים, הנמצאים בשבי חמאס. "אנחנו יודעים שלא ניתן להשיג את המטרות הכוללות של המלחמה באופן מיידי, ולכן אנחנו מבקשים מהקבינט לדאוג למימוש ומינוף ההישג היחיד שכן הושג עד כה - והוא כיבוש צפון הרצועה ופינוי האוכלוסייה", הוא אמר. "על הקבינט לוודא כי צה"ל משלים את משימת פינוי האוכלוסייה ומוודא כי אין חזרת אוכלוסייה למרחב צפון הרצועה כל עוד החטופים לא הוחזרו. אנו יודעים כי ניתן ללכד ולאחד את רובו המוחלט של העם סביב משימה ברורה ומיידית שכזו וממילא להרחיק מעלינו את המחלוקות והמריבות שכבר מתחילות לתפוס את מקומן. אין שום סיבה שאחמד יחזור לעזה לפני שזיו וגלי יחזרו לכפר עזה".