2 צפייה בגלריה
האימאם יוסיף אלבאז
האימאם יוסיף אלבאז
האימאם יוסף אלבאז
(צילום: יריב כץ )
המשטרה הגישה היום (שני) הצהרת תובע נגד השייח יוסף אלבאז, אימאם המסגד הגדול בלוד, בגין הסתה לטרור ואלימות כלפי כוחות הביטחון בהר הבית. בכוונת הפרקליטות להגיש נגדו בימים הקרובים כתב אישום, כמו גם בקשת מעצר עד תום ההלכים.
אלבאז נעצר ב-30 באפריל על ידי ימ"ר ירושלים, במסגרת פעילות חטיבת התודעה במשטרה שניטרה נאום שנשא שבוע קודם לכן בפני קהל והופץ ברשתות החברתיות. הוא נעצר בחשד להסתת המתפללים המוסלמים בהר הבית נגד אנשי המשטרה במקום, אחרי שבנאום שנשא ב-22 באפריל קרא דברי תמיכה ושבח כלפי מתפרעים בהר הבית. אלבאז זומן לתחנת המשטרה בלוד, שם עצרה אותו משטרת ירושלים.

נגד אלבאז, נזכיר, הוגש כבר כתב אישום בשנה שעברה בגין הסתה בעקבות התבטאויותיו המסיתות ברשתות החברתיות במהלך מבצע "שומר החומות" וסרטונים שפרסם, בין היתר אחד שקורא לרצח שוטרים. בסרטון המדובר נראית סצנה מסרט האימה "וולף קריק", שבה אדם שנעצר דוקר שני שוטרים ושורף אותם בעודם בחיים. האימאם שיתף את הסרטון וכתב: "הדרך הטובה ביותר להתמודד עם חוסר צדק".
"מדובר באדם בעל תפקיד בכיר בלוד, ויש משמעות להסתה בתקופה האחרונה, גם בביצוע פיגועים", אמר היום נציג המשטרה בדיון. "יש כמה אנשים שלמדו וצילמו את זה ולאור זאת עשו פיגוע. הוא מנהל תיק בגין הסתה, והוא לא למד דבר וממשיך להסית".
2 צפייה בגלריה
יוסוף אל באז
יוסוף אל באז
אלבאז בבית המשפט, ארכיון
(צילום: אבי חי )
שופט בית משפט השלום בירושלים, ציון סהראי, האריך את מעצרו בחמשה ימים. "מדובר בעבירות המלמדות על מסוכנות לא מבוטלת הנשקפת ממנו, אדם בעל מעמד חברתי ודתי בעיר לוד ובמגזר הערבי, שעל פי חומר החקירה שהוצג לפניי התבטא בפומבי באופן המלמד על ביצוע לכאורה של עבירת הסתה לאלימות וטרור", כתב השופט בהחלטתו. "אין חולק בדבר חשיבותו הרבה של חופש הביטוי במדינה דמוקרטית. יחד עם זאת, עמדתו באשר לדברים אותם נשא בנאומו, היא זו המלמדת, בין יתר, על המסוכנות הנשקפת ממנו.
"החשוד הצדיע הצדעת כבוד ותפארת לאותם פורעים שיידו אבנים, ברזל ועצים כלפי כוחות הביטחון, כך לדבריו. מדובר בקריאה להתנגדות אלימה ובלתי חוקית כלפי כוחות הביטחון. כמו כן הוא מתייחס למדינת ישראל כאל אויב. מדברי המשיב נלמדת מסוכנות גם לנוכח התקופה בה אנו מצויים, שבה נרצחים ישראלים רבים על רקע קריאות פומביות לביצוע מעשי אלימות נגדם".
סנגורו של השייח, עו"ד ראיס אבו סייף, טען בדיון: "הדברים שאמר מרשי נאמרו במסגרת ציון שנה לאירועים של חודש מאי 2021. דובר שם על מה שקורה מבחינת האירועים במסגד אל-אקצא, בכך שבסופו של יום אף אחד לא יגן על המסגד, חוץ מאנשים שנמצאים בו. הוא אומר את זה בעצמו, הוא דיבר על חופש הפולחן. מדובר באדם בן 64 ,חולה במחלת לב, שהיה כבר במספר אשפוזים בתל השומר למשך תקופות ארוכות. לאור מצבו הרפואי הקשה ולאור סוג העבירות המיוחסות לו, אני מציע מעצר בית מלא. אני מציע שלא תהיה לו גישה לשום רשת חברתית, כלי תקשורת וטלפון. שיהיה פשוט מנותק ולא ישתמש בשום אמצעי אלקטרוני כלשהו".

ארגון "עד כאן", שהגיש את התלונות נגד אלבאז, מסר בתגובה: "מנהיגי ציבור אשר מסיתים לפגיעה ביהודים שומרי חוק צריכים לתת את הדין. השייח אלבאז בחר להשתמש במעמדו כדי ללבות את האש בזמן הפרעות בשומר החומות וגם כעת. על מערכת אכיפת החוק לעצור אותו עד תום ההליכים כדי למנוע את המשך ההסתה שלו לאלימות, שאת תוצאותיה אנו רואים בשנה האחרונה בכל הארץ ובמיוחד בערים המעורבות. הערך העליון של המדינה בהגנה על יהודים חייב לבוא לידי ביטוי בענישה קשה של כל המסיתים לאלימות בהר הבית ובכלל".
בדצמבר 2021 הורשע אלבאז באיומים ובתקיפה בנשק קר, בעקבות תקיפת עורך הדין חנן חדד באפריל 2018. עורך הדין הגיע למבנה בבעלות משפחתו של אלבאז כדי לוודא ביצוע צו בית משפט, ואלבאז הטיח בו אבן, סטר לו ואיים עליו. גם כשנמלט עורך הדין מאלבאז, הוא המשיך לרדוף אחריו ואף השליך את האבן לעברו.