3 צפייה בגלריה
רב- טוראי דניס זינובייב ז"ל
רב- טוראי דניס זינובייב ז"ל
לא נגע רימון ולא שיחק בו. זינובייב
(צילום: דובר צה''ל)
רב"ט דניס זינובייב בן ה-18 מפתח תקווה נהרג בלילה שבין שבת לראשון מפיצוץ רימון בחדרו בבסיס בבקעת הירדן. מלבדו נפצעו לוחם אחד באורח בינוני ושניים אחרים קל. שעות ספורות אחרי הפיצוץ כבר היה ברור כי זלזול חמור בהוראות בטיחות מצד אחד החיילים שהיו במקום, הוא שהוביל לאסון הקשה.
האירוע התרחש סמוך לחצות, במהלך שעת הט"ש של החיילים: פיצוץ נשמע מחדר מגורים במחנה בקעות, המשמש לאימון מתקדם של חטיבת כפיר. בזמן הפיצוץ היו בחדר שבעה חיילים, כולם ערים. רימון רסס, שככל הנראה מיועד למקלע רימונים והונח בתיק של אחד החיילים סמוך למיטתו, התפוצץ במפתיע. לפי עדויות חיילים שהיו בחדר, זינובייב לא נגע ברימון ולא שיחק בו לפני שהתפוצץ.
3 צפייה בגלריה
בא''ח כפיר, חייל לוחם נפצע מתן מ'
בא''ח כפיר, חייל לוחם נפצע מתן מ'
רשימת הפקודות שהופרו ארוכה. הלוחם שנפצע ובא"ח כפיר שבו אירע האסון
(צילום: נדב אבס, שאול בר)
בצבא מעריכים כי הרימון שהתפוצץ, בקוטר 40 מ"מ, שדומה לרימון המשמש לירי ממטול, נאסף כנפל משטח אש על ידי אחד החיילים, בניגוד לפקודות, ונשמר אצלו בתיק. הזירה טופלה על ידי חבלני סילוק פצצות וחוקרי זיהוי פלילי, שמעריכים שמכה חזקה ולא מכוונת גרמה להפעלת רימון הרסס. על פי החשד, לפחות שני רימונים נאספו ונשמרו בתיק בחדר. חוקרי מצ"ח חושדים שמספר חיילים ידעו על האיסוף האסור של הנפלים הנפיצים משטח האש ואחסונם המסוכן בחדר - ולא דיווחו על כך למפקדים.
לפי עדויות שנגבו, זינובייב, אחד משני נושאי המטול שהיו בחדר, לא שיחק ברימון בזמן הפיצוץ. מבדיקת התרמיל של הרימון לא נמצאה נקירה - כלומר, הרימון לא נורה. בצבא מעריכים, אפוא, שלא מדובר במשחק בנשק או בעבריינות בנשק. ואולם רשימת הפקודות והנהלים שהופרו באירוע חמורה וארוכה: לחיילים אסור לגעת בנפלים שנמצאו בשטח אש, והם מתודרכים לסמנם במעגל אבנים או בפס לבן, להתרחק מהנקודה ומיד לדווח על כך למפקדים. יתר על כן, הכנסת תחמושת נפיצה לבסיס, ובפרט לחדרי מגורים, אסורה בתכלית האיסור, בטח ובטח בבסיסי אימונים, ובפרט של טירונים. רימונים מונפקים לחיילים באימונים על ידי קצינים מוסמכים בשטח האש לפני תרגול.
מעדויות שונות עולה כי בפלוגה שבה התרחש האסון הרבו להעביר תחקירי בטיחות ולהקפיד על הנהלים בנושא, לצד כמובן הקושי לפקח על מעשיו של כל חייל בכל רגע. האימונים בבסיס נעצרו עד השלמת התחקיר הראשוני. גורמי בריאות הנפש ומפקדים מלווים את החיילים שהיו עדים לתקרית הקשה ואת חבריו של זינובייב.

החיילים ששהו בחדר התגייסו לשירות כלוחמי חי"ר לפני כחמישה חודשים, ונמצאים בשיאה של ההכשרה. הכוח סגר שבת בבסיס לקראת שבוע נוסף של אימונים. כאמור, ככל הנראה הפרת נהלים חמורה הובילה לאסון, שיכול היה להסתיים בצורה קשה יותר, עם מספר רב יותר של הרוגים.
בבתי החולים שיבא בתל השומר והדסה עין כרם בירושלים מאושפזים שלושת פצועי התקרית. רב"ט מ', חייל בודד שעלה לישראל בגיל 18 מארה"ב כחלק מגרעין צבר ותנועת הצופים, נפגע באורח קשה, ולאחר שעות מצבו הוגדר כבר בינוני, אחרי שיצא מכלל סכנה. רסיסים חדרו לפלג גופו העליון וגם לראשו. הוא פונה בהכרה מלאה למרכז הרפואי הדסה במסוק של חיל האוויר.
בגרעין צבר הגיעו לבית החולים כדי להיות לצידו, ומאוחר יותר הוא קיבל את הבשורה הקשה על מות חברו. בצה"ל שיחררו חיילים בודדים נוספים שמכירים את מ' כדי שיהיו לצידו. גם מקיבוץ טללים בנגב, שבו התגורר, הגיעו לשהות ליד מיטתו, לכל הפחות עד שהוריו ינחתו היום מארה"ב.
3 צפייה בגלריה
בא''ח כפיר
בא''ח כפיר
תקרית בטיחות שנייה תוך חודש. חיילים בבא''ח כפיר, שעות אחרי האסון
(צילום: נדב אבס)
לקרוביו שביקרו אותו סיפר מ': "הייתי בשיחת וידאו בטלפון עם ההורים שלי ואז היה פיצוץ חזק, שנראה ונשמע גם בשיחה שנותקה. יצאתי מהחדר מיד, ואחד החיילים תפס אותי ולקח אותי לחדר המפקדים כדי שאקבל טיפול. במסוק הצלחתי לשמור על הכרה ולדבר שם עם לוחם 669, שגם הוא חייל בודד".
קרוביו של מ' סיפרו שלמרות פגיעת שמיעה חזקה והפגיעה הגופנית, הוא שמר על קור רוח: "בבית החולים הוא רק שאל מתי הוא חוזר לגדוד ומה עם החברים שלו. הוא מבין שהוא עומד בפני תהליך החלמה לא פשוט".
חבר של מ' הוסיף: "מדובר בבחור חזק ממשפחה שורשית עם אבא שלחם במלחמת יום הכיפורים. הוא ויתר על חיים טובים בלונג-איילנד כדי לעשות עלייה לבדו, לשפר עברית בבסיס מחווה אלון ולהתקבל כלוחם בסיירת של כפיר. אדם עם מוטיבציה אדירה".
מדובר בתקרית חמורה שנייה בבא"ח כפיר בחודש האחרון: במקרה אחר לוחם מפלוגה אחרת בהכשרה ירה בעצמו מרובה שגנב מחייל אחר, לוחם בפלוגה שבה אירע פיצוץ הרימון. בצה"ל הגדירו את האירוע כחשד לניסיון אובדנות אחרי שהחייל נפצע ונותר בחיים.
מצה"ל נמסר: "המשטרה הצבאית פתחה בחקירת נסיבות האירוע. בסיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית". בנוסף, מפקד זרוע היבשה, אלוף תמיר ידעי, הנחה על הקמת ועדת מומחים בראשות אל"מ חנוך דאובה. בעקבות התקרית הוכרז עוצר אימונים בצה"ל וסריקות נפלים, תחמושת ואמצעי לחימה.
השתתפו בהכנת הכתבה: קורין אלבז אלוש ורענן בן צור