רשת NBC מדווחת כי ישראל הסכימה להצעת המתווכים לעסקת חטופים, שנידונה בפסגת פריז. לפי הדיווח, ההצעה תישלח לחמאס עוד היום. לפי הדיווח, העסקה המוצעת תביא לשחרור החטופים בשלבים, ומותנה בהפסקת אש ממושכת ומשלוחי סיוע לעזה.
לאחר הפסגה, שהסתיימה אמש ובה השתתפו ראשי המוסד ושב"כ, בישראל מצפים לצאת מהמבוי הסתום ולהניע תהליך שיוביל לעסקות המשך. ישראל הגיעה למפגש עם יוזמה לקיום עסקה הומניטרית, שתכלול שחרור נשים, מבוגרים וחולים. היוזמה לא נפסלה על הסף בידי המתווכות. קבינט ניהול המלחמה יתכנס הערב ויקבל עדכונים מראש המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר על השיחות שהתקיימו בפסגה בפריז.
1 צפייה בגלריה
הפגנה של משפחות החטופים מול שער הקריה בתל אביב
הפגנה של משפחות החטופים מול שער הקריה בתל אביב
הפגנה של משפחות החטופים מול שער הקריה בתל אביב
(צילום: טל שחר)

בישראל מאמינים כי עסקה הומניטרית היא המפתח לעסקאות המשך וליציאה מהקיפאון במשא ומתן. עסקאות אלה עשויות לערפל את דרישת חמאס לסיום המלחמה - אשר נדחית על ידי ישראל על הסף. בפגישה סוכם כי קטאר ומצרים, המתווכות, הן שיציגו לחמאס את המתווה לעסקה.
במהלך הפסגה בלט במיוחד הלחץ האמריקני על קטאר, לחץ שעשוי להכריע את הכף. גורמים ישראליים המעורים בנושא אומרים שאם חמאס יסכים לעסקה - הוא יצטרך לקחת סיכון משמעותי, שכן אם תצא לפועל עסקה, ייתכן שישראל תמשיך בלחימה. הלחץ האמריקני הוא סימן לאופטימיות זהירה, אבל בסופו של דבר הגורם המכריע הוא יחיא סינוואר.
דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון קירבי, אמר על הפסגה: "השיחות היו קונסטרוקטיביות. תיארתי אותן כרציניות ומפוכחות. אנחנו במגעים הדוקים עם קטאר, מצרים וישראל. אני חושב שעשינו התקדמות מסוימת. אני לא רוצה להישמע אופטימי מדי, אני לא חושב שיש לנו עסקה מיידית או כזו שאנחנו יכולים להכריז עליה, אבל אני כן חושב שרשמנו התקדמות מסוימת".
עם תום הפגישה אמש אמר גורם מדיני: "הייתה פגישה טובה ומזהים ניצנים של התקדמות". גורם מדיני נוסף אמר כי "הפגישה הייתה קונסטרוקטיבית". בכיר חמאס מוחמד נזאל, התייחס לפסגה, ואמר כי "התחיל משא ומתן חדש בנוגע לעסקת חילופי שבויים. כל הנאמר בתקשורת על פרטי עסקת האסירים הוא ניסיון של ממשלת ישראל להפיג את הלחץ על משפחותיהם".
את הפסגה הוביל ראש ה-CIA ויליאם ברנס, והשתתפו בה ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר, האלוף במיל' ניצן אלון שמפקד על מערך המודיעין במטה החטופים, ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל וראש ממשלת קטאר מוחמד אל תאני. לשכת ראש הממשלה מסרה כי הפגישה הוגדרה כ"קונסטרוקטיבית", אך "קיימים עדיין פערים משמעותיים בהם עתידים הצדדים להמשיך לדון כבר השבוע בפגישות הדדיות נוספות".
רשת אל-חדת הסעודית דיווחה אמש כי במשא ומתן נרשמה "פריצת דרך", וכי הוסכם על "הפסקת אש בשני שלבים - שבכל שלב יתבצע חילופי שבויים ויוכנס סיוע". בישראל מנגד מקפידים לצנן את הדיווחים הללו. הכדור נמצא כעת במגרש של חמאס. מרגע שהמתווכים יקבלו ממנו אור ירוק, יתחילו מפגשים אינטנסיביים בין הצדדים -ייתכן שעוד השבוע.
פורסם לראשונה: 15:20, 29.01.24