עשרות המתגייסות שנשלחו למעצר במהלך השבוע, אחרי שסירבו לשרת כתצפיתניות ולהתפנות למחנה סיירים, שובצו לתפקידים אחרים בצה"ל - ושוחררו מהכלא הצבאי. בצה"ל הדגישו כי השורות במערך התצפיתניות מולאו באופן מלא במחזור הגיוס הנוכחי, ואף בכמות גדולה יותר מאשר במחזורים קודמים.
2 צפייה בגלריה
הקצינות בפתיחת חמ״ל התצפיתניות של נחל עוז
הקצינות בפתיחת חמ״ל התצפיתניות של נחל עוז
הקצינות בחמ"ל התצפיתניות של נחל עוז
(צילום: דובר צה"ל)
הפרשה נחשפה ב-ynet, לאחר שעשרות מתגייסות סירבו להתפנות מהבקו"ם ולשרת כתצפיתניות, וחלקן הועברו אז למעצר או למחבוש. הסירוב לתפקיד התרחש על רקע המשבר שפקד את המערך בעקבות טבח 7 באוקטובר, וכלל חטיפה ורצח של תצפיתניות ממוצב נחל עוז על ידי מחבלי כוח נוחבה של חמאס, עדויות רבות לזלזול של מפקדים בכירים באזהרותיהן בתקופה שקדמה לפלישת חמאס לישראל – ועוד קודם לכן, למוניטין הרע שנוצר לתנאי השירות של התצפיתניות בכל גזרות הבט"ש.
א', אחת החיילות ששוחררו ממעצר, אמרה כי "נשלחתי הביתה בתחילת השבוע, מבוהלת ומפוחדת ללא הכוונה, אחרי שסרבתי להתפנות מהבק"ום לבסיס סיירים. לאחר שחזרתי ביום שלישי לניקוי מחסנים, העבירו אותי למעצר בצרחות משפילות, ללא אפשרות להתפנות, ועם יחס מחפיר". עורך דינה, עידן פסח, בירך על "החלטת הגורמים המוסמכים בצה"ל ובראשם מפקד מיטב לשנות את עמדתם ולטפל בסוגיה העדינה של גיוס התצפיתניות באופן רגיש ומתחשב". עם זאת, אמר, "למרבה הצער נעשה הדבר לאחר ימים קשים, שבמהלכם נחשפו המגויסות לאיומים ולתנאי מעצר קשים ביותר - ללא כל הצדקה".
עו"ד עידן פסחעו"ד עידן פסחצילום: באדיבות משרד קוזניץ פסח
במסגרת ניסיונות השכנוע המוקדמים, נציגי צה"ל גם הגיעו לבתי המלש"ביות, תיארו להן בפרוטרוט את תנאי המגורים שלהם בבסיסי ההכשרה והפעילות, ושיתפו אותן בתכלית התפקיד ובחשיבותו המבצעית. בעקבות המלחמה גילו בצה"ל את הצורך הקריטי בחירום בתצפיתניות, ולראשונה החליטו שהתפקיד יאויש גם במילואים, ולא רק על ידי קצינות ומפקדות מהמערך, כפי שהיה בשנים עברו.
אביה של אחת הבנות, שמשרת בימים אלה בתפקיד מבצעי במילואים, הזדעזע מהתנהלות הצבא כלפי בתו וסיפר כי היא סירבה לשרת כתצפיתנית כיוון שחברתה נרצחה בנחל עוז. "הבת שלי מלש"בית עם נתונים מאוד גבוהים והייתה במיונים לטיס. חברה שלה ששירתה כתצפיתנית נרצחה בבסיס וזו הסיבה העיקרית שהיא לא רוצה את התפקיד. מעבר לזה, היא הביאה להם אישור שיש לה בעיות קשב".
2 צפייה בגלריה
חמ"ל התצפיתניות השרוף בנחל עוז
חמ"ל התצפיתניות השרוף בנחל עוז
חמ"ל התצפיתניות השרוף בנחל עוז
(צילום: אייל אשל)
לדבריו, כשבתו הגיעה לבקו"ם היא קיבלה יחס מחפיר: "כשהיא הגיעה לבקו"ם קצין מיון אמר לה 'לא מעניין שיש לך נתונים גבוהים ולא מעניין שיש לך בעיות רפואיות. קיבלתי הוראה לא לתת שום תפקיד אחר וגם לא קב"ן, רק כלא ל-10 ימים. עופי מפה'. טרטרו אותה ועוד 80 בנות ולא נתנו להן לאכול כל היום, ואמרו להן 'בזבזתן לנו את הזמן'. הרעיבו אותן עד הערב. צרחו עליהן כל הזמן שהן ביזיון לצה"ל ואיך הן לא מתביישות".
דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי התייחס גם הוא לפרשה: "יש לנו חובה ערכית-מוסרית לתקן את מה שקרה באותו יום, שבו נכשלנו בהגנה על מוצב נחל עוז. והחובה שלנו היא גם לתצפיתניות. זה אחד מהתפקידים המשמעותיים ביותר – בצפון, בדרום, ביו"ש, בהגנה על מדינת ישראל – והוא ימשיך להיות כזה. לכן אנחנו צריכים לשכנע לשרת ולייצר את התנאים הטובים ביותר לשירות. זו החובה של צה"ל ונמשיך לרתום לשכנע ולהסביר כי התפקיד הזה הוא כל כך חשוב, ואנחנו צריכים נשים, אנשים, בתפקיד הזה".