חרף העובדה שמרבית ההמלצות של משרד הבריאות לא התקבלו בקבינט הקורונה, אמר הבוקר (רביעי) המנכ"ל החדש של המשרד פרופ' נחמן אש באולפן ynet כי הכיוון המסתמן הוא קידום של הגבלות התקהלות יחד עם התו הירוק. "ככל שנתקדם עם מספר המאומתים היומי, כנראה שנצטרך להציע צעדים יותר נרחבים", אמר אש. "יכול להיות שבפעם הבאה נצטרך להציע את זה".
קורונה - כתבות נוספות
"קבינט הקורונה דן לעומק בהמלצות שלנו, ישם דעות שונות והיה דיון ער", אמר פרויקטור הקורונה לשעבר. "בסופו של דבר המלצנו להפעיל את התו הירוק בצורה מרוככת ושונה מהפעמים הקודמות, והוחלט להמשיך להיערך עם התשתית לעניין".
3 צפייה בגלריה
פרופ' חזי לוי ופרופ' נחמן אש בטקס חילופי מנכ"ל משרד הבריאות
פרופ' חזי לוי ופרופ' נחמן אש בטקס חילופי מנכ"ל משרד הבריאות
נחמן אש. המנכ"ל החדש של משרד הבריאות
(צילום: עמית שאבי)
זה נראה שפעם אחר פעם משרד הבריאות, אולי שר הבריאות, מתקשים להעביר את ההמלצות בקבינט. "הסיטואציה הנוכחית, שבה יש עלייה בתחלואה מצד אחד אבל אנחנו אוכלוסיה מחוסנת ומספר החולים הקשה הוא יחסית נמוך מצד שני, מייצרת דיון אחר מבפעמים הקודמות. לשרים יש עמדה שמסתכלת בצורה יותר רחבה על המשק ועל המשמעויות הכלכליות - ולכן הם מתבססים על מספר החולים במצב הקשה, שכרגע הוא יחסית נמוך, ועל היכולת להמשיך במרווח הביטחון שיש לנו עם משק פתוח".
"זה דיון לגיטימי. אנחנו נמשיך להעלות את הצורך שבעינינו הוא חשוב - להוריד את מספר המאומתים ולא להגיע למספרים גבוהים. ככל שנגיע למספרים גבוהים יהיה יותר קשה להשתלט על התחלואה ומכאן המלצתנו".
מה הדבר הבא שמשרד הבריאות יציע בקבינט הקורונה? "שילוב של התו הירוק עם הגבלות התקהלות. ככל שנתקדם עם מספר המאומתים, כנראה שנצטרך להציע צעדים יותר נרחבים. הבעיה העיקרית בהדבקה זה בחללים סגורים. אפשר להציע לחזור להגבלות ההתקהלות שהיו בחללים סגורים. נצטרך לחשוב על זה".
אש הסביר כי לדעתו החזרת התו הירוק לא תכביד מאוד. "יחד עם בדיקות מהירות, זאת סיטואציה שאפשר לחיות איתה ולכן כדאי לקבל את ההחלטה הזו כמה שיותר מוקדם". יחד עם זאת, הודה אש כי אכיפתו על ידי הצבת פקח בכניסה לכל אירוע היא בלתי אפשרית, אך קיימת אפשרות של מעבר שוטרים או פקחים באופן מדגמי באירועים. "זה נעשה גם בגלים קודמים אבל בצורה מאוד מועטה, נכון לעשות את זה יותר".
מנכ"ל משרד הבריאות ציין כי ישראל עלולה להגיע גם למספרים של מאות חולים במצב קשה. "כל הסימולציות שלנו מראות שזה אפשרי". לדבריו, הוא הביא את ההערכה הזו לקבינט הקורונה - וטען כי הם השיבו ש"נדע להכיל את האירוע ולנקוט צעדים כשמספר החולים הקשים יעלה מאוד, אבל המגמה הזו ממשיכה. אמרתי שעדיף לטפל במספר מאומתים נמוך, כי אז הצעדים שנידרש לנקוט יהיו קלים יותר; או שאנחנו יכולים לחכות להגיע למצב של הרבה חולים קשים ואז להטיל סגר".
עוד אמר אש: "למעשה, ההחלטה עכשיו היא להיערך תשתיתית ולפרוס את מערך הבדיקות המהירות. אני מקווה שנצליח לעשות את זה".

3 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
לא מצליח להעביר את המלצות המשרד. השר הורוביץ
(צילום: אלכס קולומויסקי )
אחת המתנגדות הבולטות בקבינט הקורונה זו שרת החינוך שאשא ביטון. פתיחת שנת הלימודים נמצאת בסכנה? "אני מקווה שפתיחת השנה לא תהיה בסכנה. המגמה שלנו היא לפתוח את הלימודים ולקיים אותם למרות תחלואה. צריך לעשות את זה בצורה בטוחה. ההיערכות צריכה לכלול שילוב גם של לימודים בקבוצות יותר קטנות".
על הטענות שנשמעות מצד שרת החינוך יפעת שאשא ביטון וביקורתה כלפי המשרד, אמר אש: "למתוח ביקורת על הדרגים המקצועיים שעושים באמת עבודה נאמנה ובאים עם תזה מקצועית ברורה, זה ממש לא נכון. השיח הוא שיח לגיטימי. בסופו של דבר האחריות על כולנו, גם על משרד החינוך וגם עלינו".
3 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
פתיחת שנת הלימודים בסכנה? השרה שאשא-ביטון
(צילום: הדר יואביאן)

"אנחנו נקיים שיח על הקפסולות. אני לא בטוח שהיא לא תקבל את זה. אם תהיה תחלואה גבוהה לא תהיה ברירה. אי אפשר יהיה לקיים לימודים בצורה פתוחה וחופשית, כי יהיו המוני בידודים שיסגרו את המערכת".
כמו כן, בעקבות הפרסום אתמול ב-ynet, שלפיו ההמלצות למדוכאי החיסון כללו חולים אונקולוגיים ללא התייעצות האיגוד האונקולוגי, נשאל אש אם צפויות לצאת היום הנחיות מעודכנות לרשימת מדוכאי החיסון.
הוא השיב: "מתקיים שיח עם האיגוד האונקולוגי ומאוד יכול להיות שנוציא עדכון בעניין הזה. ההמלצות של הדרגים המקצועיים יובאו אליי ונקבל החלטה. אין ספק שהיה נכון להתייעץ עם האיגוד האונקולוגי ועכשיו אנחנו משלימים את זה".

עלייה במספר החולים הקשים

בתוך כך, עדכן הבוקר משרד הבריאות כי ביממה האחרונה אובחנו 754 מאומתים לקורונה. ברחבי הארץ מאושפזים 90 חולי קורונה, בהם 53 שמצבם מוגדר קשה - מתוכם 15 מונשמים. מדובר בעלייה הן במספר החולים הקשים - אתמול נוספו שישה ומחצות עוד עשרה - והן במספר המונשמים.
כ-55 אלף בדיקות נערכו אתמול, ו-1.45% מהן חזרו עם תשובה חיובית - נתון גבוה לעומת השבועות האחרונים. מפרוץ המגפה מתו בישראל 6,440 חולי קורונה, שמונה מהם מיום רביעי בשבוע שעבר.