3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב כנס שמרני בוושינגטון הבירה 24 בפברואר בצל פריימריז רפובליקניים
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב כנס שמרני בוושינגטון הבירה 24 בפברואר בצל פריימריז רפובליקניים
גם הרשעה לא תמנע ממנו להתמודד על הנשיאות. טראמפ
(צילום: AFP)
התובע המיוחד ג'ק סמית הוסיף הלילה (בין חמישי לשישי) סעיפי אישום חדשים נגד נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, בפרשת המסמכים המסווגים. לטענת התביעה, הנשיא לשעבר ועובדיו ניסו למחוק את צילומי האבטחה באחוזתו מאר-א-לאגו שבפלורידה, בניסיון לשבש את החקירה נגדו. לתיק צורף גם נאשם נוסף, שלישי במספר לצד טראמפ ועוזרו האישי וולט נאוטה - קרלוס דה אוליביירה, מנהל תחזוקה באחוזה.
כתב האישום המקורי, שהוגש בחודש שעבר במחוז הדרומי של פלורידה, האשים את טראמפ בהפרת חוק הריגול בכך שהחזיק באופן לא-חוקי מסמכים מסווגים שמכילים מידע ביטחוני, אחרי שעזב את תפקידו. התביעה גם האשימה את טראמפ ועוזרו האישי בכך שקשרו קשר למנוע מהממשל לקבל חזרה את החומר המסווג. לפי כתב האישום, טראמפ לקח אלפי מסמכים מסווגים לביתו מהבית הלבן, בהם מסמכים רגישים באופן יוצא דופן, שנשאו את הסיווג "סודי ביותר".
3 צפייה בגלריה
וולט נאוטה עוזרו האישי של טראמפ שמואשם יחד עמו בפרשת מסמכים מסווגים וחשוד שהסתיר עבורו ארגזי מסמכים ארכיון
וולט נאוטה עוזרו האישי של טראמפ שמואשם יחד עמו בפרשת מסמכים מסווגים וחשוד שהסתיר עבורו ארגזי מסמכים ארכיון
"נאוטה ודה אוליביירה הלכו עם פנס, והצביעו על המצלמות". טראמפ עם עוזרו האישי
(צילום: רויטרס)
כעת נוספו לכתב האישום המתוקן שלושה אישומים חמורים חדשים: ניסיון "לשנות, להשמיד, להרוס או להסתיר ראיות"; לגרום למישהו אחר לעשות זאת; והפרה נוספת של חוק הריגול, שבמסגרתה מואשם טראמפ בכך שהציג מסמך ביטחון לאומי מסווג למבקרים במועדון הגולף שלו בניו ג'רזי. אותו מסמך, לפי הדיווחים בארה"ב, עסק בתוכנית קרב לתקיפה באיראן, וטראמפ בחר להציג אותו לשני אנשים שעזרו לראש הסגל שלו לשעבר בבית הלבן, מארק מדוז, לכתוב ספר.
בכתב האישום המתוקן נטען כי בסוף יוני 2022, זמן קצר אחרי שטראמפ נדרש למסור את צילומי מצלמות האבטחה כחלק מהחקירה, הוא התקשר לדה אוליביירה ושוחח עמו 24 דקות. יומיים לאחר מכן, דה אוליביירה - יחד עם נאוטה - "הלכו לביתן המאבטח שבו מוצגי סרטוני המצלמות, צעדו עם פנס למחסן והצביעו על מצלמות האבטחה". חלפו עוד יומיים, ולפי כתב האישום, דה אוליביירה נפגש עם מומחה טכנולוגיית המידע באחוזה - יוסיל טבראס, שפיקח על צילומי האבטחה - וניהל איתו שיחה "שנועדה להישאר בין שניהם". בשיחה זו, נטען, דה אוליביירה אמר לטבראס כי "הבוס רוצה שהשרת יימחק". טבראס התנגד לכך, ואמר שאינו יודע כיצד למחוק את השרת ולא חושב שיש לו את הזכות לעשות זאת. בשלב זה דה אוליבירייה התעקש שזו דרישת "הבוס".
חודשיים לאחר מכן נכנס ה-FBI לאחוזה עם צו חיפוש, והחרים כמאה מסמכים מסווגים. הדבר עורר תהיות על מידת נאמנותו של דה אוליביירה, ונאוטה צוטט בכתב האישום כמי שאמר לעובד אחר של טראמפ: "מישהו רק רוצה לוודא שקרלוס טוב". בתגובה, נכתב בכתב האישום, אותו עובד אמר לנאוטה שדה אוליביירה היה "נאמן" ו"לא יעשה שום דבר כדי להשפיע על מערכת היחסים שלו עם טראמפ". לאחר השיחה הבטיח הנשיא לשעבר לדה אוליביירה שישיג לו עורך דין.
3 צפייה בגלריה
האישומים נגד דונלד טרמפ
האישומים נגד דונלד טרמפ
כתב האישום המתוקן. טראמפ ייעצר בפעם השלישית?
(צילום: AP Photo/Jon Elswick)
מטעמו של טראמפ נמסר כי האישומים החדשים הם "ניסיון נואש" של משרד המשפטים לפגוע בטראמפ, שמתמודד בפריימריז של המפגלה הרפובליקנית. לפי הסקרים הוא הפייבוריט להיות המועמד של המפלגה גם בבחירות 2024. מ
סעיפי האישום החדשים מתפרסמים אחרי שנציגיו של התובע המיוחד ג'ק סמית, שלשכתו חוקרת גם את הניסיונות של טראמפ להפוך את תוצאות הבחירות ב-2020, הודיעו לעורכי דינו של טראמפ שעליהם להיערך לכתב אישום נגדו גם בפרשה זו. אם נגד טראמפ אכן יוגש כתב אישום בגין ניסיון לחבל שלא כחוק בניצחון של ביידן בבחירות, יהיה זה כבר ההליך השלישי שבו מוחלט להעמידו לדין. מתחילת השנה הספיק הנשיא לשעבר להיעצר כבר פעמיים, פעם אחת בניו יורק בגין פרשת דמי השתיקה לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס, ובפעם השנייה במיאמי בפרשת המסמכים המסווגים.
מבחינה משפטית, כתבי האישום שהוגשו נגד טראמפ לא ימנעו ממנו להתמודד בבחירות, ולמעשה - גם הרשעה לא תמנע מטראמפ לרוץ לנשיאות.