היוזמה הבינלאומית לשחרור הילדים החטופים: 86 חתנים וכלות זוכי פרס נובל חתמו על עצומה לשחרור מיידי של הילדים שנחטפו לעזה במהלך מתקפת הפתע של חמאס, ויקראו היום (שישי) למנהיגי העולם מבניין האו"ם, לצד שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן ושגריר ארה"ב למועצת הביטחון רוברט ווד, לפעול לשחרורם.
2 צפייה בגלריה
פרופ' דניאל כהנמן
פרופ' דניאל כהנמן
פרופ' דניאל כהנמן, ממגישי העצומה
(צילום: רויטרס)
בעצומה נכתב מפי זוכי פרס הנובל: "לאורך ההיסטוריה האנושות הקפידה על הפרדה בין פעולות מלחמה לבין פשעי מלחמה. אף מלחמה לא צריכה לרצוח חפים מפשע. אף מלחמה לא מאפשרת אונס ועינוי. ולעולם מלחמה לא צריכה לחטוף ילדים קטנים ולקחת אותם אל תוך שערי הגיהינום".
הם הוסיפו: "במהלך ההתקפה חמאס חטף מאות ישראלים, חיילים ואזרחים וביניהם ילדים מגיל מספר חודשים עד גיל 18. אסור שילדים יהיו כלי משחק במלחמה". חותמי העצומה יצאו בדרישה מוסרית לשחרר את הילדים מיד. "נשמתו של ילד שונה מזו של מבוגר. חובתנו המקודשת היא להגן על הילדים שלנו. מה שאנחנו רואים היום הוא עדות לזמנים חשוכים, שאנחנו כאנושות קולקטיבית קיווינו שנשארו מאוחר", הם כתבו.
את העצומה הגישו פרופ' דניאל כהנמן בשם כלות וחתני הפרס, ואלאנה זייצ'יק וליאם לינדסי - נציגי משפחות הילדים החטופים.
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן אמר: "מאז הטבח הברברי שביצע חמאס בילדים, נשים וקשישים, האו"ם בגד בייעודו -למנוע ולהיאבק נגד זוועות ופשעי מלחמה. האו"ם התעלם כמעט לחלוטין מדמם של אזרחי ישראל ואפילו מחטיפתם של ילדים ותינוקות. זהו הרגע האחרון בו האו"ם יכול להצדיק את קיומו.
2 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
"קורא למזכ"ל האו"ם להתעורר ולהוכיח שדמם של הילדים שנחטפו חשוב לו". ארדן
(צילום: רויטרס)
"אני קורא למזכ"ל האו"ם להתעורר ולהוכיח שדמם וחייהם של הילדים שנחטפו באמת חשוב לו, ושהוא לא מתעדף סיוע לתומכי הטבח בעזה על פני ילדים תמימים שנחטפו על ידי מחבלים. זוכי פרס נובל מציבים בפני המזכ"ל את סולם הערכים המוסרי הראוי - אני קורא לו להקשיב להם".
בין השמות שחתמו על העצומה חסרת התקדים: שירין עבדי, ילידת אירן, כלת פרס נובל לשלום לשנת 2003, אלן ג'ונסון צירליך, זוכת פרס נובל לשלום ב-2011, פרופסור עדה יונת, זוכת פרס נובל לכימיה לשנת 2009, פרופסור דניאל כהנמן זוכה פרס נובל לכלכלה לשנת 2002, פרופסור אהרון צ'חנובר זוכה פרס נובל לכימיה לשנת 2004, ונוספים.