עיתון "סאבח" הטורקי, שחשף את מעצר 15 "סוכני המוסד" בטורקיה, דיווח הבוקר (יום שישי) כי כמה מהם הודו בשיתוף פעולה עם ארגון הביון הישראלי.
לפי הדיווח, אחד הסוכנים המרכזיים - שכונה MAS - הודה שריגל עבור המוסד וקיבל על כך כסף. לפי המידע שקיבל העיתון, ל-MAS הייתה חברה באיסטנבול שסיפקה שירותי ייעוץ לסטודנטים מחו"ל.
סוכן מוסד בשם AZ פנה אליו לראשונה בדצמבר 2018 דרך הוואטסאפ, ואמר לו כי "יש לי לקוחות ממוצא ערבי בגרמניה, שהילדים שלהם רוצים ללמוד בטורקיה". המוסד, לפי הדיווח, רצה אז לקבל מידע על הדרכים שבהן סטודנטים פלסטינים נכנסו לאוניברסיטאות בטורקיה ואילו שירותים מספקת להם ממשלת טורקיה והעיריות השונות.
8 צפייה בגלריה
טורקיה דיווח ב עיתון סבאח נעצרו סוכני מוסד פרשת ריגול
טורקיה דיווח ב עיתון סבאח נעצרו סוכני מוסד פרשת ריגול
שלושה מתוך "סוכני המוסד" שנעצרו בטורקיה
8 צפייה בגלריה
מבצע המעצרים בטורקיה של אנשי מוסד
מבצע המעצרים בטורקיה של אנשי מוסד
תיעוד מהמעצרים
MAS, לפי הדיווח, קיבל עבור המידע הזה מאות אירו באמצעות חשבון בווסטרן יוניון - אך הכסף שקיבל היה רק המנה הראשונה מתוך אלפי אירו ודולרים שקיבל במשך שלוש שנים מהמוסד.
בפעם הבאה התבקש MAS לערוך שני מחקרים נפרדים על ארגונים לא ממשלתיים פלסטיניים בטורקיה, ולשלוח את המידע למוסד. הבקשה הראשונה להיפגש עמו פנים מול פנים עם סוכני המוסד הייתה ב-2019.
סוכן המוסד AZ אמר לו כי "יש לי חבר קרוב שרוצה לעזור לעם הפלסטיני". MAS אמר בחקירתו כי סוכן שטח של המוסד יצר עמו קשר, ואמר לו כי הוא עובד באיחוד האירופי. "הוא הצהיר שהוא רוצה לעזור לפלסטין ולפלסטינים, ושהוא רוצה לקבל ממני מידע על הארגונים הלא-ממשלתיים הפלסטיניים בטורקיה. הוא אמר שיש להם משרדים בגרמניה".
עד תחילת שנת 2020 קיבל MAS אלפי אירו מאותו סוכן בתמורה לעבודות שונות. נושא נוסף שהמוסד רצה ללמוד עליו הוא על פלסטינים שהגיעו לנמל התעופה באיסטנבול במהלך מגפת הקורונה ולא יכלו לצאת ממנו, והיכן קיבלו תלונותיהם מענה.
MAS סיפר שהיה בקשר עם סוכן המוסד באופן הזה עד אפריל 2021, ואז התבקש להיפגש עמו פנים מול פנים בשווייץ. סוכן המוסד אמר ל-MAS שעלויות הטיסה - כולל מלון, ויזה ודרכון - יכוסו על ידו. ההזמנה לפגישה נשלחה ל-MAS מחברה בשם "מרכז ההדרכה לסטודנטים אירופיים" (ESGC) דרך הקונסוליה הכללית של שווייץ באיסטנבול.
"הלכתי לקונסוליה הכללית של שווייץ והגשתי בקשה לוויזה", אמר MAS. "קיבלתי את הוויזה תוך שעה". לדברי MAS, במלון הוא נפגש עם אדם בשם MC - שאמר לסוכן AZ שהוא "יכול ללכת". למחרת הם נפגשו שוב, הפעם במלון אחר. "הלכתי לחדר שלו והוא הביא לי את המחשב הנייד שלו, כדי להראות לי איך להצפין קבצים באמצעות תוכנת 'פרוטון מייל'. הוא נתן לי 2,000 אירו. מאוחר יותר תקשרנו דרך החשבון "פרוטון מייל" שפתחתי
כשציין שהוא נסע שוב לציריך באוגוסט, אמר MAS כי "הפעם היה אדם בשם 'ג'ון' שישב ליד MC בשדה התעופה. MC אמר לי ש'אתה יכול לחשוב עלינו כארגון דמוי מודיעין, שמופקד על מחקר עבודות מוסדות האיחוד האירופי'". לפי סבאח, MAS קיבל קרוב ל-10 אלף דולר מבכירי המוסד במשך שלוש שנים.
בדיווח אתמול על אודות חשיפת הרשת שריגלה לכאורה עבור המוסד, נטען כי חבריה השתמשו בכמה וכמה תוכנות שבעזרתן העבירו את המידע שאותו אספו. בעיתון "סבאח", שנחשב כמקורב למשטרו של נשיא טורקיה רג'אפ טייפ ארדואן, נאמר כי במבצע המעצרים נטלו חלק 200 מאנשי המודיעין הטורקי.