מספר ראשי הנפץ הגרעיניים בעולם עומד לעלות בעשור הקרוב – אחרי 35 שנים רצופות של ירידה במספרם. כך עולה ממחקר חדש של המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם (SIPRI), שמתפרסם על רקע המתיחות הגדולה בין מוסקבה למערב בצל הפלישה הרוסית לאוקראינה.
5 צפייה בגלריה
ניסוי של צפון קוריאה בטיל בליסטי. הערכות: מחזיקה כבר ב-20 ראשי נפץ גרעיניים
ניסוי של צפון קוריאה בטיל בליסטי. הערכות: מחזיקה כבר ב-20 ראשי נפץ גרעיניים
ניסוי של צפון קוריאה בטיל בליסטי. הערכות: מחזיקה כבר ב-20 ראשי נפץ גרעיניים
(צילום: KCNA)
5 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במיסת חצות של פסחא במוסקבה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במיסת חצות של פסחא במוסקבה
"מדבר על נשק גרעיני - וגורם למדינות אחרות לפעול". נשיא רוסיה פוטין
(צילום: AFP)
לפי המחקר, תשע המעצמות הגרעיניות בעולם - ארה"ב, רוסיה, בריטניה, סין, צרפת, הודו, צפון קוריאה, פקיסטן וישראל - מחזיקות יחד ב-12,705 ראשי נפץ גרעיניים, נכון לתחילת 2022. מדובר בירידה של 375 ראשי נפץ גרעיניים ממספר הראשים שבהם החזיקו ב-2021.
המספר ירד משיא של יותר מ-70,000 ראשי נפץ גרעיניים, שנרשם בשנת 1986, אז החלו ארה"ב ורוסיה לצמצם בהדרגה את המאגרים האדירים שלהן שנבנו במהלך המלחמה הקרה. עם זאת, לפי מכון המחקר השבדי, נראה שעידן זה של פירוק הנשק מגיע לסיומו, והסיכון להסלמה גרעינית נמצא כעת בנקודת השיא שלו בתקופה שלאחר המלחמה הקרה.
"בקרוב נגיע לנקודה שבה לראשונה מאז סיום המלחמה הקרה, כמות הנשק הגרעיני בעולם עשויה להתחיל לעלות", אמר מאט קורדה, אחד ממחברי הדוח, לסוכנות הידיעות AFP. "זה באמת סוג של טריטוריה מסוכנת". במכון המחקר אמרו כי לאחר ירידה שולית בלבד שנראתה בשנה שעברה, מאגרי הנשק הגרעיניים צפויים להתרחב במהלך העשור הקרוב.
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית מסיבת עיתונאים הבית הלבן
ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית מסיבת עיתונאים הבית הלבן
ארה"ב מחזיקה ב-5,428 ראשי נפץ גרעיניים. הנשיא ביידן
(צילום: AP )
במהלך המלחמה באוקראינה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין התייחס מספר פעמים לאפשרות שמדינתו תשתמש בנשק גרעיני. בינתיים, לפי מכון המחקר, מספר מדינות, בהן סין ובריטניה, מגדילות את מאגרי הנשק הגרעיני שלהן ומעבירות אותו תהליך של מודרניזציה, בין שהן מצהירות על כך ובין שלא.
"יהיה קשה מאוד להתקדם בתהליך פירוק הנשק בשנים הקרובות בגלל המלחמה הזו, ובגלל האופן שבו פוטין מדבר על הנשק הגרעיני שלו", אמר קורדה. לדבריו, ההצהרות המדאיגות של נשיא רוסיה דוחפות "הרבה מדינות גרעיניות אחרות לחשוב על אסטרטגיות הנשק הגרעיני שלהן".

"אי אפשר לנצח במלחמה גרעינית"

למרות כניסתה לתוקף בתחילת 2021 של האמנה לאיסור נשק גרעיני של האו"ם, והארכתה בחמש שנים של האמנה לצמצום הנשק האסטרטגי שנחתמה בין ארה"ב לרוסיה ב-1991, המצב הולך ומידרדר זה זמן מה, לפי חוקרי SIPRI. תוכנית הגרעין של איראן, והפיתוח של טילים היפר-סוניים מתקדמים יותר ויותר, מעוררים דאגה. לפי חוקרי המכון, הירידה בכמות הנשק הגרעיני הכולל נובעת מכך שארה"ב ורוסיה הוציאו משימוש ראשי נפץ גרעיניים שהתיישנו, בעוד שמספרם של ראשי הנפץ המבצעיים נותר די יציב. וושינגטון ומוסקבה לבדן מחזיקות ב-90% ממאגר הנשק הגרעיני בעולם.
רוסיה נותרה המעצמה הגרעינית הגדולה ביותר, עם 5,977 ראשי נפץ גרעיניים שבהם היא מחזיקה נכון לתחילת 2022, ירידה של 280 בהשוואה לשנה שעברה. לפי המכון, מדובר במספר שכולל את ראשי הנפץ שנפרסו, שנמצאים במאגר או שממתינים לפירוק. החוקרים מעריכים כי יותר מ-1,600 מהם מוכנים לשימוש מבצעי באופן מיידי.
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הצטרפות שבדיה ו פינלנד ל נאט"ו
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הצטרפות שבדיה ו פינלנד ל נאט"ו
בריטניה כבר לא מגבילה את עצמה כמו בעבר. רה"מ בוריס ג'ונסון
(צילום: AFP)
ארה"ב מחזיקה ב-5,428 ראשי נפץ גרעיניים, נכון לתחילת 2022. זו ירידה של 120 ממספר ראשי הנפץ שבהם החזיקה בשנה שעברה, אך יש לה יותר ראשי נפץ פרוסים מאשר לרוסיה, ומספרם עומד על 1,750. במונחים של מספרים כלליים, סין מגיעה למקום השלישי עם 350 ראשי נפץ גרעיניים, ואחריה צרפת עם 290, בריטניה עם 225, פקיסטן עם 165, הודו עם 160 וישראל עם 90. מבין כל התשע, ישראל היא היחידה שאינה מאשרת רשמית שהיא מחזיקה בנשק גרעיני. באשר לצפון קוריאה, חוקרי המכון אמרו לראשונה כי משטרו הקומוניסטי של קים ג'ונג און מחזיק כעת ב-20 ראשי נפץ גרעיניים. לצפון קוריאה, על פי ההערכות, יש די חומר לייצר כ-50 ראשי נפץ גרעיניים.
בתחילת 2022, חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם החמושות בנשק גרעיני - ארה"ב, רוסיה, סין, בריטניה וצרפת - פרסמו הצהרה שלפיה "אי אפשר לנצח במלחמה גרעינית, ואסור שמלחמה כזו תתרחש לעולם". אף על פי כן, ציינו החוקרים משטוקהולם, כל החמש "ממשיכות להרחיב או לחדש את המאגרים הגרעיניים שלהן, ונראה שהן נותנות משקל מרכזי יותר לנשק הגרעיני באסטרטגיות הצבאיות שלהן".
5 צפייה בגלריה
אתרי שיגור טילים סילו סין נשק גרעיני
אתרי שיגור טילים סילו סין נשק גרעיני
צילומי הלוויין של האתרים שלפי החשד משמשים לאחסון טילים בליסטיים בסין
(צילום: James Martin Center for Nonproliferation Studies in Monterey, Calif)
"סין נמצאת בעיצומה של הרחבה משמעותית של מאגר הנשק הגרעיני שלה, ותמונות לוויין מצביעות על כך שהיא בונה יותר מ-300 מבנים תת-קרקעיים חדשים לאחסון טילים", נכתב בדוח המכון. לפי משרד ההגנה האמריקני, בייג'ינג עשויה להחזיק ב-700 ראשי נפץ גרעיני עד שנת 2027. בריטניה הודיעה בשנה שעברה שהיא תעלה את המספר המקסימלי של ראשי נפץ גרעיני שבהם היא מרשה לעצמה להחזיק, ולא תחשוף עוד בפומבי נתונים לגבי הנשק הגרעיני המבצעי שלה.