נשיא רוסיה ולדימיר פוטין העמיד אתמול (ראשון) את כוחותיו האסטרטגיים, כולל היחידות המפעילות נשק גרעיני, ב"כוננות מיוחדת" – הנחשבת לדרגה הגבוהה ביותר. ראש המל"ל לשעבר, אלוף (מיל') יעקב עמידרור, אמר הבוקר בראיון לאולפן ynet כי מדובר במסר למערב על רקע התנהלותו מול מלחמת רוסיה-אוקראינה.
"הרוסים רוצים לומר למערב: 'אם זה יימשך – שלא תעזו להתערב, כי אם תעזו להתערב, אנחנו נגיב באמצעי שהאנושות לא ראתה'. בשביל לממש את ההרתעה הזאת ולומר 'אנחנו רציניים', מעלים את הכוננות – דבר שנעשה לעתים מאוד מאוד נדירות".
1 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקור ב סוכנות החלל הרוסית
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקור ב סוכנות החלל הרוסית
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. "מחוץ להיגיון של כל בן תמותה"
(צילום: רויטרס )
לדבריו, משמעות העלאת הכוננות של המערכת הגרעינית שונה בכל מדינה, אולם הכוונה היא לקצר את פרק הזמן מרגע שהמנהיג נותן הוראה ועד שהנשק יוצא לדרכו: "במדינות מסוימות זה להוציא טילים מהבונקרים, באחרות זה לפתוח בונקרים, באחרות זה להזיז כוחות בשביל שיגור יותר נוח. זה תלוי באופן שהמדינה מארגנת את הנשק הגרעיני שלה. זה אומר, למשל, שצוללות שנמצאות במים מתנתקות מהחוף ונמצאות בקשר רק של קודים. אבל האיתות הרוסי הוא ברור – תיזהרו לא לעבור קווים מסוימים כי אתם תביאו אותנו לתגובה משוגעת".
- כראש המל"ל היית בקרמלין, אתה מכיר את השיח עם הרוסים. "'מכיר' זו מילה חזקה. אני יכול להגיד שיש לי כמה שעות עם הנשיא פוטין ויש לי הרבה יותר שעות עם היועץ שלו לביטחון לאומי".
- אתה מעריך שבמאה ה-21 יכולה לצאת מהקרמלין פקודה ללחוץ על הכפתור? "על פניו התשובה היא לא. אבל אנחנו צריכים להיות מאוד זהירים בתשובות שלנו, כי עד דקה לפני הפלישה רוב המומחים היו אומרים שפוטין לא ייתן פקודה לפלוש. זה נראה לא הגיוני ובלתי סביר, מחוץ לכל היגיון של בן תמותה במאה ה-21, אבל אחרי שחווינו את האירוע הזה, אז אנשים כמובן יותר זהירים".
- הצבא הרוסי בתפיסה שלנו הוא צבא מאומן, חזק, מתוכנן. משהו השתבש שם? "ב-2008 הרוסים התחילו רפורמה אדירה, שעלתה להם הון תועפות. גם טכנולוגית, גם תפיסתית וגם באימונים שהם עשו. התחושה לאור כמה אירועים שבהם הם לקחו חלק, בגיאורגיה למשל, שהצבא הרוסי עבר מהפך. כשאתה מסתכל על מה שהם עשו בימים האחרונים - זה מבצע מאוד מאוד רציני בהיקפו. הם הצליחו, לפחות ברמה הטקטית, אפילו להפתיע את האוקראינים שנתפסו לא מוכנים. אבל משהו השתבש במהירות התנועה שלהם. האם זו התנגדות האוקראינים? האם זה כישלון שלהם? האם אלה טעויות שהם עשו בתכנון? קשה בשלב הזה לדעת.
"אני מתאר לעצמי שפוטין לא רצה להיות, אחרי כמה כזה ימים של לחימה, במצב שבו אוקראינה ממשיכה להתקיים ולהתנגד, והמערב מצליח להזרים תחמושת ונשק. במידה מסוימת השיחות בבלארוס משרתות את פוטין, כמו את האוקראינים, כי הצבא יכול להתארגן".