3 צפייה בגלריה
גנץ ואבו מאזן. נפגשו ברמאללה
גנץ ואבו מאזן. נפגשו ברמאללה
גנץ ואבו מאזן. נפגשו ברמאללה
(צילום: אלכס קולומויסקי, AP)
שר הביטחון בני גנץ נועד אמש (חמישי) עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ברמאללה. הפגישה נערכה לרגל חג הקורבן, וכן לצורך תיאום ביטחוני ואזרחי לקראת ביקור נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בשבוע הבא בישראל וברשות הפלסטינית. הבוקר גם נשיא המדינה יצחק הרצוג שוחח עם אבו מאזן, איחל לו חג שמח, ושוחח עימו על ההיערכות לקראת ביקור ביידן.
מטעמו של גנץ נמסר כי "הפגישה התנהלה ברוח טובה ובאווירה חיובית. השניים דנו במהלך פגישתם על האתגרים הביטחוניים והאזרחיים באזור, ושר הביטחון עדכן את אבו מאזן על המורכבות של התקופה הקרובה בישראל השניים סיכמו להמשיך בתיאום ביטחוני הדוק ולהימנע מצעדים שיפגעו ביציבות".
3 צפייה בגלריה
ארכיון נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מטוס אייר פורס 1
ארכיון נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מטוס אייר פורס 1
בישראל וברמאללה נערכים להגעת ביידן
(צילום: רויטרס)

עוד נמסר כי גנץ איחל "ליו"ר הרשות ולכלל הציבור הפלסטיני עיד אל אדחא מובארק" לרגל חג הקורבן. בסוכנות הידיעות הפלסטינית "וופא" נכתב כי גנץ התארח במוקטעה. אבו מאזן מצידו "הדגיש את החשיבות ביצירת אופק מדיני וכיבוד ההסכמים בין הצדדים". בנוסף קרא "להפסיק את הצעדים שיכולים לגרום להידרדרות המצב". לפי הדיווח בסוכנות הידיעות הרשמית, יו"ר הרשות הפלסטינית אף הדגיש כי יש לשמור על "אווירה רגועה" לפני ביקורו של הנשיא ביידן: "אנו מברכים עליו".
גורם ביטחוני אמר אחרי הפגישה כי "גנץ הדגיש את הצורך בשמירה על השקט והיציבות בדגש על התיאום הביטחוני ומניעת טרור שהוא אינטרס של שני הצדדים. השניים ציינו לחיוב את השפעתם של עשרות הצעדים הכלכליים והאזרחיים שנעשו בשנה האחרונה, גנץ הדגיש כי ימשיך במדיניות זו גם בתקופה הקרובה והשניים הביעו תקווה שיוכלו להרחיבם בעתיד".
הגורם הביטחוני הוסיף כי גנץ ואבו מאזן "שוחחו על הצורך לפעול לחיזוק מצבה הכלכלי של הרשות הפלסטינית, בין השאר בדיאלוג מול האמריקנים ומדינות נוספות באזור. גנץ ציין כי הוא רואה צורך בהמשך חיזוק הרשות הפלסטינית והחלשת ארגון הטרור חמאס, מדיניות שבה הוא נוקט למעלה משנה".
בפגישה שארכה שעתיים השתתפו גם מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף רסאן עליאן, ראש מטה שר הביטחון מעיין ישראלי והמזכיר הצבאי תת-אלוף יקי דולף. מהצד הפלסטיני השתתפו גם השר לנושאים אזרחיים חוסיין א-שייח וראש המנגנונים מאג'ד פארג'.
בתחילת השבוע, נזכיר, פורסם ב-ynet כי במשטרה נערכים לאפשרות של התחדשות גל הטרור על רקע ביקורו של ביידן. ל-ynet נודע כי המפכ"ל יעקב שבתאי אמר למפקדי המחוזות והסגל הבכיר במשטרה כי בתקופה הקרובה "כל מחוז ימפה את המקומות הרגישים אצלו ויעבה את מערך הכוחות בהתאם". מפקדי המחוזות במשטרה ינחו את השוטרים בשטח לגלות ערנות גבוהה ומוכנות מיידית, תוך כדי הגברת הנוכחות המשטרתית במוקדים הומי קהל וסביב אירועים גדולים המתוכננים בקיץ הקרוב ברחבי הארץ, כפי שהיה בסוף השבוע שעבר באירועי הלילה הלבן שבתל אביב כשברחבי העיר נפרסו מאות שוטרים ובהם לוחמי יס"מ ומאבטחים.
קצין בכיר במשטרה אמר אז בשיחה עם ynet: "במערכת הביטחון קיימות עשרות התרעות לפיגועי טרור ברחבי הארץ. מאז גל הפיגועים האחרון סיכלנו בשיתוף עם הימ"מ, צה"ל ושב"כ עשרות פיגועים שכבר עמדו לצאת אל הדרך, חלקם בהשראת הפיגועים האחרונים במתווה של פיגועי דקירה או ירי". לדברי הקצין, "יחידת הימ"מ של משטרת ישראל ביצעה בשבועות האחרונים מספר מעצרים של מה שמכונה 'פצצה מתקתקת' - מחבלים שהיו בעומק השטח בישראל, חלקם בערים הגדולות רגע לפני פיגוע", סיפר הקצין.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד טקס סיום קורס קצינים בה"ד 1
ראש הממשלה יאיר לפיד טקס סיום קורס קצינים בה"ד 1
יקבל את פניו של ביידן. לפיד
(צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)
הביקור הראשון של ביידן כנשיא ארה"ב בישראל, נזכיר, עמד בכותרות כבר כמה שבועות, ובצל המשבר הפוליטי בישראל והיציאה לבחירות היה נראה שבוושינגטון התלבטו בנוגע להוצאתו לפועל – עד שהודיע הבית הלבן שהנשיא יגיע בעוד חודש לישראל במסגרת מסע במזרח התיכון, שיכלול גם ביקור ברשות הפלסטינית ובסעודיה. גורם אמריקני הבהיר אז כי לביקור "אין קשר למצב הפוליטי בישראל". לדברי הגורם, "הנשיא ידגיש שיחסי ישראל-ארה"ב רחבים יותר מאשר המנהיגים שעומדים בראש המדינות".
הנשיא ביידן צפוי להתחיל את מסעו במזרח התיכון בשעות הערב של יום רביעי, 13 ביולי, והוא ישהה בישראל כ-40 שעות. מי שיקבל את פניו של ביידן בנמל התעופה בן גוריון יהיה ראש הממשלה יאיר לפיד. לבקשת האמריקנים, טקס קבלת הפנים בנתב"ג יקוצר בגלל החום הרב שצפוי בשעת הנחיתה של ביידן, בין 15:00 ל-17:00. לכן, לא יהיו לחיצות ידיים בין ביידן לסגל א' של ישראל, אך כן יהיו נאומים - ככל הנראה של ביידן לצד לפיד והנשיא הרצוג.
מנתב"ג צפוי ביידן לנסוע עם לפיד ושר הביטחון גנץ לבסיס פלמחים, שם יצפה בתצוגה של מערך ההגנה האווירית הישראלי. למחרת, ביום חמישי, ייפגש ביידן עם לפיד ובהמשך הוא יגיע לקבלת פנים שתיערך לכבודו בבית הנשיא. שלשום נודע כי בשעות הערב צפוי ביידן לצפות בטקס הפתיחה של משחקי המכבייה יחד עם הרצוג ולפיד, והוא גם ייפגש כנראה עם ספורטאים ישראלים ואמריקנים. בנוסף צפוי הנשיא האמריקני לבקר ביד ושם ולהיפגש עם יו"ר האופוזיצה ח"כ בנימין נתניהו.
את יום שישי יקדיש ביידן לביקור ברשות הפלסטינית ולפגישה עם אבו מאזן בבית לחם, שם הוא צפוי להדגיש שוב את תמיכתו האיתנה בפתרון שתי המדינות. לאחר מכן ימריא מנתב"ג לג'דה בסעודיה.