גורמים בבורקינה פאסו דיווחו אמש (יום א') כי עשרות נשים נחטפו בסוף השבוע האחרון על ידי המורדים הג'יהאדיסטים בצפון במדינה. הגורמים, ששוחחו עם סוכנות הידיעות AFP בעילום שם, ציינו כי הנשים נחטפו בשעה שליקטו עלים ופירות בעקבות המחסור החמור במזון שמחולל הסכסוך בין המורדים לממשלה.
3 צפייה בגלריה
נשים ב בורקינה פאסו ארכיון
נשים ב בורקינה פאסו ארכיון
נשים נושאות כדים בבורקינה פאסו, ארכיון. המורדים חוסמים את הדרכים, ולתושבים אין מה לאכול
(צילום: giulio napolitano / shutterstock)
לדברי גורמי הממשל המקומיים, קבוצה של כ-40 נשים נחטפה ביום חמישי כ-12 ק"מ דרומית-מערבית לעיר ארבינדה, וקבוצה נוספת שבה היו כ-20 נשים נחטפה כ-8 ק"מ צפונית לעיר ביום שישי. כמה מהנשים הצליחו להימלט משוביהן, ולהזעיק עזרה. הגורמים הוסיפו כי הצבא ומתנדבים אזרחיים ערכו סריקות באזורים שבהם נחטפו הנשים, אך לא הצליחו לאתרן.
"הנשים הלכו יחד כדי לאסוף עלים ופירות יער בשיחים, בגלל שלא נשאר דבר", אמר אחד התושבים בארבינדה. הוא ציין כי הנשים מהקבוצה הראשונה לקחו עמן עגלות כדי להעמיס עליהן את העלים והפירות, וכשלא שבו ביום חמישי בערב קרוביהן חשבו שהייתה תקלה כלשהי בעגלות. "אבל שלוש ניצולות חזרו ואמרו לנו מה קרה", אמר. לדבריו הנשים מהקבוצה השנייה, שנחטפו ביום שלמחרת, לא עודכנו על המקרה. "בשתי הקבוצות, כמה מהנשים הצליחו לברוח ולחזור לכפר ברגל", הוסיף, "אנחנו מאמינים שהחוטפים לקחו אותן לבסיסים שלהם".
בורקינה פאסו, אחת מיצרניות הזהב הגדולות באפריקה, מתמודדת בשש השנים האחרונות עם אלימות קשה מצד ארגוני ג'יהאד הקשורים לאל-קאעידה ולדאעש, אלימות שבה נהרגו כבר אלפי אנשים ויותר משני מיליון בני אדם נעקרו מבתיהם. לאחרונה חל גידול בהיקף האלימות האיסלאמיסטית במדינה, והמורדים הג'יהאדיסטים הולכים ומתקרבים אל הבירה אואגדוגו. חוסר האמון ביכולתה של ממשלת בורקינה פאסו למגר את המרידה הג'יהאדיסטית הוביל כבר לשתי הפיכות שם בשנה שעברה.
למורדים הג'יהאדסטים נוכחות רבה בצפון המדינה, ובאזור העיר ארבינדה הם ביצעו בעבר כמה פיגועי טרור קשים: ב-2021 הם רצחו 80 בני אדם, בהם 65 אזרחים, במתקפה על שיירה שעשתה את דרכה לעיר, ושנתיים לפני כן נרצחו 42 בני אדם במתקפה על העיר עצמה.
3 צפייה בגלריה
חיילים צבא בורקינה פאסו
חיילים צבא בורקינה פאסו
חיילי בורקינה פאסו. שתי הפיכות צבאיות בתוך שנה
(צילום: AFP)
בעקבות הסכסוך, באזורים רבים בבורקינה פאסו לא ניתן עוד לגדל יבולים חקלאיים, וערים כמו ארבינדה זקוקות למשלוחי מזון מבחוץ – אבל הג'יהדיסטים חוסמים את הדרכים והכבישים המובילים אליה וליישובים נוספים. בחודשים האחרונים נראה שהמשבר ההומניטרי שם רק החמיר, ובדצמבר פרצו כמה מהתושבים למחסנים בעיר בחיפוש אחר מזון. גורמים מקומיים הזהירו שהעיר נמצאת על סף "אסון". באו"ם ציינו כי כמיליון בני אדם חיים באזורים בצפון ובמזרח בורקינה פאסו שנתונים למעשה למצור מצד הג'יהאדיסטים.