3 צפייה בגלריה
טקס קבלת פנים ל180 עולים חדשים מאתיופיה במסגרת מבצע צור ישראל
טקס קבלת פנים ל180 עולים חדשים מאתיופיה במסגרת מבצע צור ישראל
המשך מבצע העלייה יתעכב אם לא תאושר העברת החיסונים. עולים שהגיעו בתחילת יוני 2022
(צילום: מוטי קמחי )
סכסוך העבודה במשרד החוץ מחריף: ועד עובדי משרד החוץ מעכב את העברתם של מאות חיסונים לאתיופיה, ומעמיד את מבצע העלאת העולים בסכנה. מדובר במשלוח של ארבעה סוגי חיסונים לפוליו, צהבת, חצבת ואדמת, שנועדו לחסן את 1,500 היהודים שצפויים לעלות לארץ במסגרת מבצע "צור ישראל 2". ללא החיסונים, העולים לא יוכלו לעלות לישראל.
בעקבות העיכוב, הסוכנות היהודית פנתה בדחיפות לוועדת החריגים של ועד משרד החוץ בבקשה שיאפשרו את משלוח החיסונים. "אנחנו נמצאים בעיצומו של המבצע, במסגרת יישום החלטת הממשלה 713. אנו, כזרוע הביצועית של הממשלה ליישום ההחלטה, נדרשים להכין את העולים", כתב מנהל פרויקט אתיופיה בסוכנות, הבטאמו יוסף.
שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה תקפה את ועד עובדי משרד החוץ בשיחה עם ynet ואמרה: "יש קווים אדומים, לא משחקים בחיי אדם. לספק מיד את החיסונים".

3 צפייה בגלריה
טקס קבלת פנים ל180 עולים חדשים מאתיופיה במסגרת מבצע צור ישראל
טקס קבלת פנים ל180 עולים חדשים מאתיופיה במסגרת מבצע צור ישראל
טקס קבלת הפנים לעולים חדשים במסגרת מבצע צור ישראל
(צילום: מוטי קמחי )
לדברי יוסף, עד עתה החיסונים נשלחו על פי צורך בדואר דיפלומטי, אך חוסר היציבות באתיופיה בעת זו מציב את המבצע "בשלב קריטי שמחייב להאיץ במאמצי העלייה". יוסף כתב כי "אנחנו בסוכנות מבינים שיש כרגע עיצומים במשרד החוץ, אך אנו מבקשים להחריג את השילוח לאתיופיה, מאחר ומדובר בדיני נפשות". עוד הוסיף כי "העולים סיימו את כל שלבי ההגנה לעליה, וזו אבן הדרך האחרונה לפני עלייתם ארצה".
3 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה באולפן ynet
פנינה תמנו שטה באולפן ynet
"יש קווים אדומים". השרה תמנו שטה
(צילום: שמוליק דודפור)
המשך מבצע "צור ישראל" אושר במסגרת החלטת הממשלה בנובמבר אשתקד, ובחודשים הקרובים צפויים לנחות בארץ 3,000 עולים חדשים מאתיופיה. בתחילת חודש יוני נחתו בארץ 181 עולים חדשים במסגרת המבצע, בליווי שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, ויו"ר הסוכנות היהודית בפועל, יעקב חגואל.
יו"ר מטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה, אורי פרדניק, אמר כי "שר החוץ, וכיום גם ראש הממשלה, יאיר לפיד, מפלה לרעה את יהודי אתיופיה. בעוד שאחינו יהודים מאוקראינה זוכים, בצדק, לשטיח אדום ועולים לישראל ללא הגבלה כלשהי – הרי שאחינו יהודי אתיופיה אינם רשאים לעלות 'בגלל עיצומי עובדי משרד החוץ'. אני קורא לראש הממשלה החדש – ליטול קורה מבין עיניו ולעשות למען יהודי אתיופיה בדיוק את מה שהוא עושה למען עולים מכל העולם. הגיע הזמן שממשלת ישראל תפסיק לגרור רגליים. זוהי חרפה".
מוועד עובדי משרד החוץ נמסר בתגובה: "אנחנו מזדהים עם מצוקת העולים מאתיופיה אבל מוזר ותמוה, שדווקא למי שצריך להיות מחויב לנושא, ממשלת ישראל והעומד בראשה יאיר לפיד שהוא גם שר החוץ, לא בוער לסיים את המשבר שנמשך למעלה משנה. אנחנו נאבקים על עתידו של שירות החוץ הישראלי וככל שיידרש נחריף את צעדי המחאה".