המבוכה הדיפלומטית שנוצרה מול האיחוד האירופי עם ההחלטה לבטל את קבלת הפנים כדי למנוע מהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לנאום ב"יום אירופה" יכולה הייתה להימנע. בן גביר שובץ לקבלת הפנים על ידי מזכירות הממשלה בתום לב, כחלק מתורנות שבה משתתפים שרי הממשלה - אך בפועל, הצבתו של השר הייתה בבחינת אי ראיית הנולד - לאור העובדה שבאיחוד האירופי מחרימים אותו ואת חברי הכנסת במפלגתו הלכה למעשה.
2 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה עוצמה יהודית
ישיבת סיעה עוצמה יהודית
השר בן גביר. הנוהג קבוע, והוא קפץ על המציאה
(צילום: AFP)
הנוהג של הגעת שרי הממשלה לציון ימים לאומיים הוא קבוע. בשנה שעברה ייצג ב"יום אירופה" את הממשלה שר הבריאות ניצן הורוביץ. מאחר שבישראל יש 100 שגרירויות זרות, אין כמעט שבוע שבו לא מתקיימת קבלת פנים לרגל היום הלאומי של אותה מדינה. השרים נהגו להתחמק מימים כאלה, ולכן נקבעה תורנות באחריות מזכירות הממשלה. המזכירות פונה לשר, שואלת אם הוא מוכן להשתתף - ובמקרה של בן גביר הוא מיד קפץ על המציאה.
שגרירות האיחוד האירופי הייתה נבוכה מכך שדווקא בן גביר שובץ כנציג הממשלה באירוע, שאליו הוזמנו שגרירים מכל העולם ואישי ציבור מישראל. בן גביר עצמו אמר כי תכנן לנאום על "חשיבות המלחמה המשותפת בטרור", וכן "לברך את אירופה, לקרוא לחיזוק שיתופי הפעולה ולציין שראוי שהמדינות לא יממנו מיזמים נגד חיילי צה"ל ותושבי ישראל", לשון לשכתו.
הצעד שמזכירות הממשלה יכולה הייתה לעשות כדי למנוע את המבוכה היה להתייעץ עם משרד החוץ, ממנו היו שומעים אזהרה שבן גביר אינו השיבוץ המושלם. הוא נחשב לסדין אדום באיחוד האירופי, אדם שמייצג את מה שמתנגדים לו באיחוד. עדות לכך התקבלה בהודעה שפרסם האיחוד האירופי אתמול: "איננו רוצים לתת במה למי שדעותיו סותרות את הערכים שהאיחוד האירופי מייצג". העימות הזה בין הממשלה לבין האיחוד האירופי, שכאמור מחרים הלכה למעשה את בן גביר וסמוטריץ', היה באוויר.
2 צפייה בגלריה
השר לביטחון לאומי מוחרם הלכה למעשה. דגלי האיחוד האירופי
השר לביטחון לאומי מוחרם הלכה למעשה. דגלי האיחוד האירופי
השר לביטחון לאומי מוחרם הלכה למעשה. דגלי האיחוד האירופי
(צילום: AFP)
מרגע שפורסם שבן גביר אמור לייצג את הממשלה, היה ברור שהוא לא יוותר. האיחוד ביקש במפורש מישראל להחליף אותו, אבל הנוהל קובע שרק בן גביר יכול היה להחליט שהוא מוותר - והוא התעקש להגיע לאירוע. באיחוד האירופי התלבטו קשות בימים האחרונים, ומבינים את מהות ההחלטה: מסר חריף מאוד לממשלת ישראל.
באיחוד האירופי היו גורמים - בעיקר מכיוון הונגריה ופולין - שטענו שאי אפשר לפסול את בן גביר וכי הוא שר לגיטימי ואי אפשר להתערב בשיקולים של מדינה זרה איזה שר לשלוח. עם זאת, השגרירים החליטו שבנסיבות שנוצרו אין ברירה אלא לבטל את האירוע - ושלחו המלצה ברורה לשירות החוץ בבריסל, שם אישרו את ביטול החלק הדיפלומטי - ואת קיום החלק התרבותי בלבד.
בישראל לא צפויים להגיב למהלך, שאותו כינה בכיר במשרד החוץ "סטירת לחי לממשלה". בן גביר עצמו האשים כי "חבל שהאיחוד האירופי שמתיימר לייצג את ערכי הדמוקרטיה והרב תרבותיות, נוהג בסתימת פיות לא דיפלומטית. זהו כבוד וזכות עבורי לייצג את ממשלת ישראל, את חיילי צה"ל הגיבורים ועם ישראל בכל פורום. ידידים יודעים להשמיע גם דברי ביקורת וידידי אמת יודעים גם לשמוע כזאת".
פורסם לראשונה: 19:34, 08.05.23