ועידת "האנשים של המדינה" מאורגנת על-ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות
בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית, התייחס הבוקר (רביעי) להצלחה של מערכת הביטחון הישראלית אל מול המתקפה האיראנית באמצע החודש שעבר, שכללה שיגור של טילים וכלי טיס לשטח המדינה. "אם היית שואל אותי לפני מספר שנים האם התרחישים האלה יקרו, הייתי שולח אותך לקב"ן להסתכלות", אמר לוי בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות". בסוף השבוע הוחלט כי לוי ובכירים נוספים בתעשיות הביטחוניות ישיאו משואה בטקס בערב יום העצמאות.

לוי, שבין יתר עיסוקיו הצבאיים היה המהנדס הראשי בפרויקט מערכת ה"חץ" נגד טילים, סיפר עוד: "כולנו ידענו שהולכת להגיע מתקפה, ואנחנו כמפתחי המערכת הבנו שצריך להיערך לכך ולבדוק את הארסנל שלנו. בדקנו כמה ימים לפני בהרבה מאוד סימולציות של תרחישים מורכבים מגוון של איומים. הגענו לאירוע הזה כשיש לנו מערכת רב-שכבתית במדינת ישראל, אבל גם רב-גזרתית וברגע מסוים ראינו מתקפה שונה מהרגיל.
"השינוי המהותי היה שזו לא הייתה רק מתקפה של טילים בליסטיים. נכון שטיל בליסטי הוא האיום המסוכן ביותר, נושא על גבו ראש קרבי של חצי טון וכשזה פוגע זה נזק אדיר. כשמשלבים אותו עם כטב"מים, פה יש אתגר לא פשוט, ובאתגר הזה השתתפו המון מערכות, חלקם הגדול של התעשייה האווירית. באותה נקודת זמן אנחנו מוכנים לאירוע, אני יושב בבית מחובר למערכות של התעשייה האווירית, כוסס ציפורניים".
אתה מקבל את המידע על השיגורים מאיראן. "כן. בסוף אתה מחכה שהמערכת תבוא לידי ביטוי וכשהטילים שלנו התחילו לצאת, 'חץ 2' ו-'חץ 3' והתחילו לפגוע במטרות - היה ברור שהמערכת משומנת היטב. בשלב מסוים יצאתי החוצה והסתכלתי לשמיים והבחנתי בין יירוט כזה או אחר. בשלב אחר התקשרתי לתעשייה האווירית לדעת על כל מה שקרה".
1 צפייה בגלריה
בועז לוי מנכ"ל התעשייה האווירית בוועידת "האנשים של המדינה"
בועז לוי מנכ"ל התעשייה האווירית בוועידת "האנשים של המדינה"
בועז לוי
(צילום: יריב כץ)
לא השקענו קצת יותר מדי בהגנה כתפיסה ופחות בהתקפה? "אני חייב לומר שזו בדיוק המהות של פרויקט ה'חץ' והפרויקטים הדומים. אנחנו בונים את יכולת ההגנה כדי לתת מרחב תמרון למקבלי ההחלטות. אין הגנה בלי התקפה, צריכים להסתכל על זה בצורה משולבת. כשיש את היכולת לבלום ולהחליט מה ואיך לעשות, זאת יכולת של מעצמות, יכולת שמאפשרת לנו לשרוד באזור הכול-כך לא ידידותי שאנחנו נמצאים בו כרגע.
"באותו לילה היו דיונים מסעירים עם הנהלת התעשייה האווירית. בשלוש בבוקר עשיתי את הטלפון האחרון אחרי המתקפה, ואמרתי משפט אחד - 30 שנה של עבודה מאומצת התנקזו ללילה לבן אחד ודיוקים של ננו שניות, אחד אחרי השני. זה לא דבר של מה בכך".
כשאנחנו מדווחים שביידן החליט לעצור חלק מהחימושים לישראל, אתה לא קורא מפה לממשלה להוביל ליותר יכולת ייצור עצמאית? "הנושא של ייצור כחול לבן הוא מאוד מהותי ומשמעותי, במיוחד במלחמה האחרונה ורואים את הצורך. מערכות ה'חץ' ודומות לו מיוצרות בארץ, לא כולם, חלקן בחו"ל, אבל זאת העוצמה. כמו שחזינו במו עינינו בעוצמה של מתקפה משולבת וברית מבצעית בין מספר מדינות, את הבריתות האלה צריך להרחיב לעולם הייצור".