התעניינות רבה נרשמה בתעשייה האווירית של ישראל לאחר ההצלחה ביירוט הטילים ששוגרו לכיוונה של הארץ מאיראן בין היתר על ידי מערכת החץ המיוצרת בתע"א. "זה יום של התעלות להרבה מעובדינו, שעובדים לילות וימים ובסוף הכל מתרכז לאירוע אחד", אומר בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית, בריאיון ל-ynet. "כבר אתמול, עוד לפני המתקפה, קיבלנו המון טלפונים תומכים מלקוחות בעולם ולאחר האירוע קיבלנו מהם בקשות לפרטים לגבי הביצועים והרבה הערכה כי אתמול זאת הייתה מתקפה שהעולם לא ידע כדוגמתה: מספר האיומים בו זמנית - גם במלחמת אוקראינה-רוסיה לא היו מתקפות במספרים כאלה ולא בתרחיש מורכב כזה של מספר איומים מסוגים שונים. שיעור הצלחת היירוטים שעמד על 99% הוא פנומנלי, קשה מאוד להגיע אליו. אחרי אתמול הוכח ללא ספק שהמערכת מאפשרת להגיע למספרים הנהדרים האלה. אנחנו דואגים שהמערכת כל הזמן תקדים את האיום הבא".
1 צפייה בגלריה
מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי
מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי
מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי
(צילום: התעשייה האווירית)

לוי התייחס לדבריו של היועץ הכלכלי של הרמטכ"ל לשעבר, תא"ל במיל' ראם עמינח, שאמר מוקדם יותר היום כי להערכתו "עלות ההגנה הישראלית ממתקפת הטילים של איראן עומדת על 5-4 מיליארד שקל בלילה". לדברי לוי, "אנחנו מספקים מערכת מתוחכמת וחדשנית, היא לא עולה מיליון דולר אבל אינה זולה. המחיר הוא לא האישו כאן. מי שרוצה להגן על עצמו צריך להסתכל על פוטנציאל הנזק מול התועלת. זה החישוב הנכון. אני לא יודע להעריך כמה עלתה הפעילות בלילה ולא חושב שמישהו תוך פרק זמן כל כך קצר יודע להעריך את המחיר. ברגעים מהסוג הזה לא מסתכלים על העלות הישירה, אלא מה היה קורה ומה הנזק אם היו פוגעים במרכזי אוכלוסייה או מתקנים רגישים. מדינה כמו ישראל שצריכה להגן על עצמה חייבת נשק הגנתי".
מה כללה המתקפה אתמול ומה היה חלקו של החץ? "זאת הייתה תקיפה משולבת של 3 סוגי איומים: כטב"מים - כלי טיס בלתי מאויש עם ראש נפץ לא גדול, טילי שיוט וטילים בליסטים. מערכת החץ מיועדת לטילים הבלסטים שמהווים את האיום העיקרי ואת רמת הסיכון הגדולה ביותר כי הם טסים במהירויות גבוהות, מגיעים מהר מאוד, תוך 12 דקות מאיראן, ונושאים על גבם ראש נפץ של מאות ק"ג עם פוטנציאל נזק גדול. לכיוון ישראל נורו עשרות טילים בליסטים ארוכי טווח והחץ טיפל בהם: החל ממכ"ם שמגלה את האיום, ניהול האירוע ובסוף שיגור הטילים. חץ 2 מכוון לגובה נמוך יחסית, אבל עדיין מחוץ לאטמוספרה וחץ 3 לגובה רב מאוד - השילוב ביניהם מאפשר קומבינציה. לדוגמה, אם לא פגעת בטיל בגובה רב, עדיין אפשר לפגוע בו בגובה נמוך יותר".
יש לצפות שלאור הביצועים צבר ההזמנות שלכם שגם כך שבר השנה שיא יגדל עוד יותר. "אנחנו כבר נמצאים במגמת צמיחה: צבר ההזמנות שלנו ב-2023 הסתכם ב-18 מיליארד דולר ומחזור המכירות ב-5.3 מיליארד דולר. 71% ממחזור המכירות שלנו מיועד ליצוא. מן הסתם קיימים בעולם מספר קונפליקטים ומספר מערכות הגנה. מערכת החץ שלנו נדרשת, אנחנו משווקים אותה כבר שנים ללקוחות בחו"ל. בתפקידי הקודם בתעשייה האווירית הייתי מנהל תוכנית חץ והמהנדס הראשי שלה. אני מכיר אינטימית את המערכת. החץ התחיל בסוף שנות ה-80 כמחקר היתכנות - אם אפשר בכלל ליירט טיל בעזרת טיל אחר. היינו הראשונים בעולם שעשו את זה בשת"פ הממשל האמריקני. לאחר מכן פותח חץ 2 וחץ 3. אני מניח שאחרי המלחמה יהיו עוד הזמנות למערכת קלע 2 שכוללת את המכ"מים שמזהים את הטיל, המשגרים והטילים. מערכת לא זולה אבל חיונית למי שרוצה להגן על עצמו (תע"א נדרשת לאישור האמריקנים בעסקאות המכירה של המערכת, נ.ז)".
יש דיסונס בין המלחמה שלכם מול הממונה על השכר באוצר לגבי תוספות שכר לעובדים לבין ההישגים של מערכת החץ שאתם מייצרים. "אנשים באים לעבוד בתעשייה האווירית בשל האתגר הטכנולוגי ובשל העובדה שאנחנו מגינים על הבתים והילדים שלנו, לא רק בגלל המשכורת. זה מאפשר לנו להשיג מומחים מהשורה הראשונה. אבל הסכסוך הזה מדגיש שהעובדים המסורים שלנו לביטחון ישראל צריכים גם להיות מודאגים מהשכר שלהם, מכיון שאנחנו חברה ממשלתית הממונה על השכר קובע את רמות השכר בניגוד לשוק הפרטי. ולכן ברגעים אלה אנחנו נאלצים לצערנו להתעסק גם בסכסוכי שכר ואני מצפה שממשלת ישראל תבין את כובד השעה ותדאג למצוא פתרון לנושא הזה".