מיד לאחר רעידת האדמה שהורגשה אתמול בבוקר (שלישי) באזורים רבים ברחבי המדינה, התייחס שר הביטחון לנושא ואמר בפתח ישיבת ועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי "בחודשים הקרובים, בעבודה מאומצת של רשות חירום לאומית (רח"ל), המכון הגיאולוגי ופיקוד העורף נחבר את מערכת ההתרעה הלאומית לתשתיות של המכון הגיאולוגי ונשתמש בצופרים במכשירים סלולריים להתריע בפני רעידות אדמה".
המכון הגיאולוגי השלים באחרונה את הקמתה של מערכת "תרועה", שתספק התרעה קצרת מועד מפני רעידות אדמה. כשמערכת "תרועה" תהפוך למבצעית, תצטרף ישראל לכמה מדינות בודדות בעולם שברשותן מערכות דומות.
אגף הסיסמולוגיה במכון הגיאולוגי מסר כי בשעה 8:34 הורגשה רעידת אדמה בעוצמה 5.8 כ-600 ק"מ מחיפה. המכון הסיסמולוגי האירופי-ים תיכוני (EMSC) מסר שמוקד הרעידה היה בעומק 60 ק"מ, וכי הרעש התרחש 298 קילומטרים מזרחית להרקליון שביוון. הרעידה הורגשה גם במצרים, טורקיה, קפריסין ויוון.
1 צפייה בגלריה
מוקד הרעש של רעידת האדמה
מוקד הרעש של רעידת האדמה
מוקד רעידת האדמה
לדברי פרופ' זהר גבירצמן, מנהל המכון הגיאולוגי, מערכת "תרועה" מנצלת את פרק הזמן שבו גלי ההרס מתפשטים מאזור המוקד לכיוון ריכוזי האוכלוסייה. זהו פרק קצר וקריטי שעשוי להציל חיים.
"מערכת התרעה קצרת מועד לרעידות אדמה פותחה בקליפורניה ושופרה והותאמה לישראל בשיתוף פעולה בין אוניברסיטת ברקלי בקליפורניה והמכון הגיאולוגי לישראל", הסביר פרופ' גבירצמן. "רשת של 120 חיישנים (סיסמומטרים) הפזורים ברחבי ישראל בסמוך להעתקים גיאולוגים ראשיים הנמצאים באזורים פעילים טקטונית, משדרת ברציפות את נתוני תזוזות הקרקע אל מרכז השליטה והבקרה של האגף לסיסמולוגיה של המכון הגיאולוגי בירושלים".

"למנוע התרעות באזורים שבהם הרעד לא יורגש"

על השאלה כיצד המערכת עובדת, השיב פרופ' גבירצמן כי "כאשר מתרחשת רעידת אדמה, תוך מספר שניות מתקבל זיהוי ראשוני של מיקום הרעידה ועוצמתה (דרגתה) על סמך נתונים מגל הרעד הראשון שמתפשט מהר יחסית. על פי הזיהוי הראשוני, נשלחת התרעה שמגיעה לריכוזי האוכלוסייה לפני שגלי הרעד מגיעים אליהם, ובפרט לפני הגעת הגל השני, שמתפשט לאט יחסית אבל נזקו רב.
"זמן ההתרעה משתנה מאירוע לאירוע ומעיר לעיר. כאשר תתרחש רעידה בצפון ים המלח, התרעה לתושבי ירושלים תהיה כ-3 שניות, לתושבי תל אביב כ-18 שניות, ולתושבי חיפה כ-30 שניות. לעומת זאת, אם תתרחש רעידה בעמק בית שאן, זמן ההתרעה לירושלים יהיה 20 שניות, לתל אביב 19 שניות ולחיפה 12 שניות. בפרק הזמן הזה יוכלו אזרחים לצאת מבתיהם או לרוץ למרחבים מוגנים".
פרופ' גבירצמן אמר עוד כי "הרשת הסיסמית של ישראל מנטרת ברציפות רעידות אדמה רבות שמתרחשות כל הזמן, אך התרעות יינתנו רק מעבר לסף שנקבע בעת תכנון המערכת. על מנת לאזן בין הצורך להתריע מהר ככל האפשר לבין הרצון לדייק את ההתרעה ולמנוע התרעות באזורים שבהם הרעד לא יורגש, נקבע שכאשר הזיהוי הראשוני מורה על רעידה בעוצמה של 4.2-6 דרגות, תישלח התרעה רק לאזורים שבהם תורגש הרעידה. לעומת זאת, עבור רעידות חזקות מדרגה 6, התרעה תישלח לכל הארץ".
בימים אלו נערכים תיאומים בין המכון הגיאולוגי לגופים כמו ועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה, רשות החירום הלאומית, פיקוד העורף ומשרד האנרגיה, על מנת להפוך את מערכת "תרועה" למבצעית. לפי החלטת הממשלה, באחריות פיקוד העורף להפיץ את ההתרעה המתקבלת מהמכון הגיאולוגי.
פרופ' גבירצמן אמר לסיכום: "המערכת היא חלק ממערך ההתמודדות של מדינת ישראל בנושא רעידות אדמה ואינה מחליפה את הצורך בבנייה ראויה לפי תקן לעמידות מבנים לרעידות אדמה ולא את הצורך לחזק מבנים ישנים".
פורסם לראשונה: 22:38, 19.10.21