שקירוב בבית המשפט, הבוקר
(צילום: שמיר אלבז)

כתב אישום הוגש הבוקר (ראשון) נגד אירנה שקירובה, גננת בת 38 מטירת כרמל שנמלטה מישראל לפני ארבע שנים - בעקבות חקירה שנפתחה נגדה בחשד להתעללות בפעוטות - והוסגרה לישראל בשישי האחרון.
לשקירוב מיוחסים בכתב האישום "מעשי התעללות גופנית ונפשית בפעוטות, שהתבטאו במעשי אלימות מרובים כלפיהם, וכן תקיפת פעוטות". בין היתר מצוין בכתב האישום כי בנובמבר 2017 היא קשרה באמצעות חיתול בד את ידיה וגופה של א', שהייתה אז בת פחות משנתיים, והאכילה אותה באגרסיביות תוך שהיא אומרת לה "אני יותר חזקה ממך". בזמן הזה א' בכתה, צרחה והקיאה.
6 צפייה בגלריה
אירנה שקירוב
אירנה שקירוב
שקירוב בבית המשפט
(צילום: גיל נחושתן)
6 צפייה בגלריה
אירנה שקירוב
אירנה שקירוב
(צילום: גיל נחושתן)
כמו כן, מתואר כי הגננת תפסה את ידו של ב', גם הוא בן פחות משנתיים, והאכילה אותו באגרסיביות תוך שבכה, צרח, נחנק והשתעל. כתוצאה מכך נגרמו לו חבלות של ממש, בהן סימנים כחולים בידיו.
בכמה הזדמנויות, לפי כתב האישום, שקירוב הכתה את ג' - בן שנתיים וחצי אז - בישבנו. באחד המקרים עשתה זאת לאחר שהכניסה אותו לשירותים, ובמקרה אחר - כשג' סירב לישון - כיסתה את ראשו בשמיכה ותקפה אותו. גם את ג' האכילה שקירוב באגרסיביות, ולא חדלה גם כשהקיא ושיערו התלכלך.
בפברואר 2018 היא ישבה מאחורי ד', בן שנתיים אז, והאכילה אותו באגרסיביות באמצעות הטיית ראשו לאחור ביד אחת, ודחיפת האוכל לפיו עם היד השנייה. בזמן הזה בכה ד' ונחנק, אך היא המשיכה.
שקירוב גם הכתה את ה', בת שנתיים אז, בפניה בכמה הזדמנויות, וגרמה לה להפסיק לנשום לרגע. בהזדמנויות אחרות קיללה אותה וקראה לה "חזיר" ברוסית.
ההתעללות בגן הילדים בטירת כרמל

בפברואר 2018 תקפה את ו', אז בת 3, סמוך לשולחן האוכל בגן, האכילה אותה באגרסיביות בכפית ולא חדלה גם כשזו בכתה וירקה את האוכל מפיה. כתוצאה מכך, ו' דימם מהשפתיים. את ז' בן השנתיים שקירוב הכתה, קשרה לכיסא והרחיקה ממנו ילדים אחרים.
גם את ח' הכתה שקירוב. את ט' היא תקפה גם כן, והאכילה באגרסיביות באמצעות כפית, על אף שבכה והשתנק. היא גם סטרה לו בפניו פעמיים, וצבטה אותו. מיד לאחר מכן המשיכה להאכילו באגרסיביות. בשלב מסוים סובבה אותו בחוזקה, וכתוצאה מכך הוא נפל, נחבל ופרץ בבכי. היא התעלמה מכך, הושיבה אותו בכוח בכיסא, החזיק את ראשו, ודחפה לפיו את האוכל.
במקרה אחר, כשסירבה י' בת ה-4 לאכול, צעקה עליה שקירוב, איימה להכות אותה בחגורה והבטיחה שתעניש אותה. בשלב מסוים נעלה אותה בשירותים ותקפה אותה. בהזדמנות אחרת, היא האכילה את י' באגרסיביות, ואמרה לה "תפסיקי לעשות הצגות". גם כשי' הקיאה את האוכל, שקירוב המשיכה להאכילה בכוח.
6 צפייה בגלריה
התעללות בגן ילדים בטירת כרמל
התעללות בגן ילדים בטירת כרמל
ההתעללות בפעוטון. ארכיון
אחת האימהות בדיון תקפה את שקירוב: "תסתכלי עליי טוב טוב. את תשלמי על הכול, חוצפנית". שקירוב החזירה לה מבט חתום. לפני כן אמרה אמו של א' כי "כל השנים האלה חיכינו שהיא תעשה טעות ויסגירו אותה. היא נסעה לטיול ונתפסה בזכות ההסכם הסגרה של ישראל וגאורגיה. הבן שלי כבר בכיתה ב' היום, ועדיין אנחנו חווים מצבים לא פשוטים. גם אנחנו וגם הוא".
ד', אב לילדה בכיתה ב', ציין כי "אני מאוד מקווה שהגענו לפה כדי לסגור מעגל, שהצדק יצא לאור ושהיא תקבל את העונש הראוי והחמור - גם כי היא ברחה מהמדינה. היה לנו חשוב לנהל את המאבק הזה כדי שהורים אחרים יבינו שגם אם הגן טוב - הצוות מחייך, התמונות שמחות והילדים נראים מאושרים - זה לא אומר שום דבר. הגן היה חדש והיו בו מצלמות, ועדיין כל הדברים האלה קרו".
לדבריו, "זה חייב להדליק נורה אדומה לכל ההורים, לכו עם הלב שלכם. אם משהו לא מסתדר לכם - עשו הכול כדי להוציא את הילד מהגן. בחלומות הכי רעים שלנו לא חלמנו שהילדים שלנו יעברו את מה שעברו, יש פה בעיה כלל ארצית".
6 צפייה בגלריה
 עו"ד רועי קרן
 עו"ד רועי קרן
הורי הפעוטות בבית המשפט עם עו"ד קרן
(צילום: גיל נחושתן)
ד' סיפר כי "לבת השנייה שלנו מצאנו מטפלת. גם אם זה עולה לנו כמעט כפול, אנחנו רוצים להיות שקטים ולדעת שאנחנו עושים את המיטב לטובת הילדים". הוא התייחס לשקירוב ואמר כי "אני לא יודע מה אגיד לה, היא התנהגה כמו חיה. אני רק רוצה לראות את הבעת הפנים שלה אחרי שהיא תשמע את העונש".
האלימות במעון שהיה בבעלותה של שקירוב נחשפה בפברואר 2018 בעקבות תלונות ההורים, שילדיהם היו בגילי שנה וחצי עד שלוש באותה תקופה. באחד מהסרטונים שהגיעו לידי המשטרה נראתה הגננת מאכילה ילד בכוח ודוחפת את ראשו שוב ושוב לכיוון הצלחת. הורים סיפרו אז על התנהגויות מוזרות שילדיהם אימצו, ועל המכות שספגו מצוות הגן. המשטרה עצרה את שקירוב וכן סייעת בת 28, ובהמשך הן שוחררו ממעצר. אף שהוגדרו עדיין חשודות, ולתדהמת ההורים, בית המשפט החליט להחזיר את הגננת לעבודה.
בהמשך, ובעוד הסייעת הורשעה בשלוש עבירות של תקיפת אחד הילדים, וזוכתה ממקרים אחרים, שקירוב מעולם לא עמדה לדין - שכן באוגוסט 2018 היא נמלטה לאוזבקיסטן, מדינה שאין לישראל הסכם הסגרה עימה - והוסגרה לישראל כאמור בחמישי האחרון.
עו"ד רועי קרןעו"ד רועי קרן
עורך הדין רועי קרן, המייצג 10 מהורי הילדים, מסר: "הפרשה התחילה כשנכנס חוק המצלמות, וראו את התיעוד לאורך זמן. ההורים הלכו למשטרה וסיפקו ראיות, והגננת נעצרה, אבל לא הוצא נגדה צו איסור יציאה מהארץ. אני חייב לומר לזכות הפרקליטות שנעשו כל הזמן פעולות סודיות וחשאיות. גילינו ששקירוב 'עושה חיים' באוזבקיסטן - היא הקימה מכון יופי וציפורניים. כל המהלכים שעשתה לא צלחו. אנחנו שמחים שהביאו אותה ארצה ושההורים קיבלו סוף סוף מזור לנשמתם הפצועה. הם מבקשים שהיא תיענש בצורה ראויה, אף שאין עונש חמור דיו".