יחידה בצה"ל על הכוונת של ממשלת ארה"ב: לפי הדיווח של העיתונאי ברק רביד באתר Axios, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן צפוי להודיע בימים הקרובים על סנקציות נגד גדוד "נצח יהודה", על רקע הפרת זכויות אדם של פלסטינים בגדה המערבית. בין היתר ייאסרו להעביר לגדוד סיוע צבאי אמריקני, וימנעו מחייליו וקציניו לקחת חלק באימונים עם צבא ארה"ב. אם אכן הדבר יקרה, מדובר יהיה בתקדים היסטורי שכן זאת תהיה הפעם הראשונה שממשלת ארה"ב תטיל סנקציות על יחידה צבאית מישראל.
2 צפייה בגלריה
 מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן נפגש עם חברי קבינט המלחמה הישראלי בבסיס הקריה בתל אביב
 מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן נפגש עם חברי קבינט המלחמה הישראלי בבסיס הקריה בתל אביב
"פועלים בזהירות רבה". נתניהו ובלינקן
(צילום: David Azagury, US Embassy Jerusalem )
בלינקן קשר את ההחלטה הצפויה לסיוע הצבאי לישראל. הוא הבהיר כי ההחלטה כבר התקבלה, ומבלי לפרטה אמר שתצא לפועל בימים הקרובים. "אנחנו עובדים תחת חוק לייהי (חוק אמריקני שמגביל סיוע צבאי לכוחות זרים שמפרים את הדין הבינלאומי - ד"א)", הסביר, על אף שמעולם ארה"ב לא השתמשה בחוק מול צה"ל. "זהו חוק חשוב מאוד, והוא אחד שאנחנו מיישמים בכל המובנים. כשאנחנו עושים את החקירות האלה, הבירורים האלה, זה משהו שלוקח זמן, שצריך לעשות בזהירות רבה, גם באיסוף העובדות וגם בניתוחן - וזה בדיוק מה שעשינו. ואני חושב שזה הוגן לומר שתראו תוצאות בקרוב מאוד".
ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף את כוונת הממשל ובציוץ בעברית כתב כי "אסור להטיל סנקציות על צבא ההגנה לישראל". דווקא אחרי שבית הנבחרים אישר חבילת סיוע משמעותית עבור ישראל הוסיף נתניהו כי "‏בשעה שחיילינו נלחמים במפלצות הטרור, הכוונה להטיל סנקציה על יחידה בצה"ל זה שיא האבסורד ושפל ערכי. הממשלה בראשותי תפעל בכל האמצעים נגד מהלכים אלה". לשם ההשוואה, את הציוץ שבו הודה לאמריקנים על חבילת הסיוע פרסם ראש הממשלה באנגלית.
השר בני גנץ מסר כי "גדוד נצח יהודה הוא חלק בלתי נפרד מצה"ל. הוא כפוף לחוק הצבאי, והוא פועל בהתאם למשפט הבינלאומי. למדינת ישראל מערכת משפט חזקה ועצמאית, שיודעת לבדוק ולבחון כל הפרת חוק או חריגה מפקודות צה"ל, וכך גם נעשה. יש לי הערכה רבה לידידינו האמריקנים, אבל הטלת סנקציות על היחידה היא תקדים מסוכן, וגם מעבירה מסר שגוי לאויבינו המשותפים בזמן מלחמה. אפעל כדי שההחלטה הזו לא תעבור".

בחודש ינואר האחרון פרסם הגרדיאן תחקיר שבו חשף, על סמך מסמכים של מחלקת המדינה, באילו שיטות השתמשו הממשלים בארה"ב כדי להגן על ישראל מפני חוקים אמריקניים הנוגעים לזכויות אדם כמו "חוק לייהי" - ולהמשיך לספק לה נשק. לפי הדיווח, גורמים אמריקניים רשמיים בחנו יותר מ-12 מקרים מאז שנת 2020 שנטען כי בוצעו בהם הפרות חמורות של זכויות אדם על-ידי כוחות הביטחון הישראליים, אבל עשו מאמצים כבירים כדי לאפשר ליחידות האחראיות להפרות הללו להמשיך לקבל גישה לנשק אמריקני. על פי העיתון, גורמים אמריקניים רשמיים לשעבר אומרים כי בכך תרמו בכירים אמריקנים לתחושת החסינות שאיתה ניגשה ישראל לכאורה למלחמה הנוכחית שלה בעזה.
"חוק לייהי", שאותו הזכיר בלינקן ואותו לכאורה עקפו במחלקת המדינה לפי הגרדיאן, עבר בשנות ה-90 ונקרא על שם הסנאטור פטריק לייהי. תכליתו הייתה למנוע מצב שבו ארה"ב תהיה שותפה להפרת זכויות אדם שמבצעות יחידות של צבאות זרים. בגרדיאן נטען כי ארה"ב השתמשה במנגנונים מיוחדים כדי להגן על ישראל מהחוק, וכי אף בעלת ברית אחרת של וושינגטון לא זוכה להסדר דומה. לייהי עצמו אמר כי החוק לא יושם בעקביות, והדגיש כי "מה שראינו בגדה המערבית ובעזה הוא דוגמה בוטה לכך".
לכן, נראה כי לא מקרי שההחלטה תתפרסם בסמוך לאישור חבילת הענק לישראל ולמזרח התיכון, שעומדת על 26.4 מיליארד דולר - מתוכם כ-15 שנועדים לסיוע צבאי ממשי לישראל. לפירוט מה כוללת החבילה, לחצו כאן.

הסערה בישראל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מחה בתקיפות וטען כי "החלטה להטיל סנקציות על צה"ל בזמן שישראל נלחמת על קיומה היא טירוף מוחלט. הזהרנו שהסנקציות של ממשל ביידן נגד המתיישבים ימשיכו לצה"ל ולכל מדינת ישראל. זה חלק ממהלך מתוכנן לכפות על מדינת ישראל להסכים להקמת מדינה פלסטינית ולהפקיר את ביטחון ישראל".
חברים בקואליציה של נתניהו גם בחרו לתקוף, חלקם במילים חריפות, את כוונת ארה"ב להטיל סנקצות על היחידה. חבר הכנסת צבי סוכות כתב "שיקפצו כולם, רק תמשיכו איך שאתם בדיוק". חברת הכנסת טלי גוטליב הוסיפה: "מי את ארה"ב? אנטישמיות בת זמננו".
השר בן גביר טען כי מדובר ב"חציית קו אדום", ואמר כי אם משרד הביטחון "לא יגבה" את נצח יהודה - "שורות מג"ב ייפתחו כדי לקבל את הגדוד החשוב הזה". שר העלייה והקליטה אופיר סופר אמר כי מדובר ב"החלטה הזויה ובלתי הגיונית שמהווה רוח גבית לאויבינו".
2 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות גדוד נצח יהודה בבית חאנון ומפקד גדוד 97 סגן אלוף שלמה
תיעוד מפעילות גדוד נצח יהודה בבית חאנון ומפקד גדוד 97 סגן אלוף שלמה
תיעוד מפעילות גדוד נצח יהודה בבית חאנון
(צילום: דובר צה"ל)
בתקופה האחרונה הטילה ארה"ב סנקציות נגד מתנחלים ספציפיים אשר נטען על ידה כי הם ביצעו מעשי אלימות נגד פלסטינים בגדה, אך כעת מדובר על עליית מדרגת חמורה. בהודעה על הסנקציות נגד המתנחלים, מחלקת המדינה ציינה במפורש את מייסד ויו"ר להב"ה בנצי גופשטיין, תחת הנימוק כי "תחת הנהגתו, להב"ה וחבריה היו מעורבים במעשים או איומים באלימות נגד פלסטינים, ולעיתים קרובות מכוונים באזורים רגישים או הפכפכים".
במקביל, משרד האוצר האמריקני הודיע על סנקציות על שתי ישויות: "קרן הר חברון" ו"שלום אסירייך". גם האיחוד האירופאי הטיל סנקציות דומות על מתנחלים שנחשדים במקרי אלימות.
לגבי נצח יהודה, שמו של הגדוד נקשר למספר אירועי אלימות במהלך פעילותו בגדה. בין היתר נחקרו חיילים לאחר מותו של קשיש פלסטיני שעוכב בשעת לילה מאוחרת.
גורמים בישראל אמרו כי בעבר אכן היו דרישות של האמריקנים להבהרות ביחס לפעילות של נצח יהודה בעקבות טענות לפגיעה בפלסטינים. בכל מקרה, גם אם אכן יוטלו סנקציות על הגדוד, לא ברור כיצד הן ישפיעו על היחידה - על אף שמדובר בהבעת אי-אמון חריגה ביכולות הבדיקה של צה"ל.