2 צפייה בגלריה
ועדת הכספים
ועדת הכספים
גולדקנופף, גפני ודרעי
(צילום: יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי )
גורמים בכירים בקואליציה תקפו את המפלגות החרדיות ואמרו כי שטענותיהן כאילו המהפכה המשפטית נכפתה עליהם שקריות. לדברי הגורמים, יו"ר ש"ס אריה דרעי "עמד טרם הקמת הממשלה על כך שיריב לוין יקבל את משרד המשפטים, כדי לבצע את הרפורמה שהציג".
עוד אמרו הגורמים כי "הטענה שדרעי הופתע מתוכניתו של לוין היא שקר מוחלט. טרם הקמת הממשלה הבהיר גם גפני כי בלי פסקת התגברות אין ממשלה".
לדברי הבכירים, החרדים דרשו שלוין יהיה זה שיקבל את משרד משפטים, דרשו רפורמה מיידית במערכת המשפט וחתמו לפי דרישתם על הסכם קואליציוני שהסמיך את לוין להוביל חקיקה משפטית והתחייבו לתמוך בה ללא סייג. "הניסיון שלהם להתחמק מהאחריות לכישלון האישי שלהם בהעברת חוק הגיוס, הוא לא רציני ואפילו מגוחך", הם אמרו.
2 צפייה בגלריה
החרדים רוצים לקדם קודם את הפטור מגיוס
החרדים רוצים לקדם קודם את הפטור מגיוס
החרדים רוצים לקדם קודם את הפטור מגיוס
(צילום: יובל חן)
בינתיים, החרדים ממשיכים לעמוד על שלהם, לפני פגישת ראשי הקואליציה השבועית היום. מוקדם יותר, בכניסתו לישיבת הממשלה, אמר השר יצחק גולדקנופף כי "הממשלה תעשה את מה שאמרה שתעשה" בהקשר לחוק הגיוס. לדבריו, "יש לנו הסכמים קואליציוניים, וכמו שאנחנו עמדנו בהתחייבויות שלנו - אנחנו מקווים שהם גם יעמדו בהתחייבויות שלהם".
סוגיית חוק הפטור מגיוס היא דרישה מהותית של המפלגות החרדיות בקואליציה, שכבר הביעו בעבר את נכונותן לפרק ממשלות בגללו, ונראה כי גם הפעם הן לא חוששות לעשות כך. המפלגות החרדיות קראו השבוע לקדם את החוק, וגורמים ביהדות התורה אף דרשו מראש הממשלה בנימין נתניהו לקדם עם סיום הפגרה בכנסת קודם כל את החוק הזה - ורק לאחר מכן את המשך חקיקת המהפכה המשפטית.
דרישת המפלגות היא להסדיר את מעמדם של תלמידי הישיבות הפטורים מגיוס לצה"ל, לנוכח פסיקת בג"ץ משנת 2017 שפסלה את ההסדר שנקבע לצורך כך. לפני כחודש וחצי תמו ההארכות החוזרות ונשנות שהעניק בית המשפט העליון לממשלה לחקיקה בסוגיה, ומאז חובת הגיוס לא נאכפת על תלמידי הישיבות.