ברקע ההפגנות ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית, התחדשו הבוקר (יום שני) הדיונים בוועדת החוקה של הכנסת, לקראת ההצבעה במליאה על כמה משינויי החקיקה הכרוכים בתוכנית נתניהו-לוין. חברי הוועדה דנים היום בהצעת התיקון לחוק יסוד: השפיטה. מדובר בחלק השלישי של החוק, שעוסק בפסילת חוקים רגילים על ידי בית המשפט העליון. במהלך הדיון התעמת חבר הכנסת חנוך מילביצקי עם מנכ"לית אנדורון מדיקל שהגיעה לוועדה.
לפי ההצעה של יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן, חוק יוכל להיפסל בבג"ץ רק אם ההחלטה עברה פה אחד, בהרכב מלא של שופטים (15 מ-15 השופטים). ההצעה גם קובעת כי בג"ץ יוכל לפסול חוק "רק אם הוא סותר בבירור הוראה ששוריינה בחוק יסוד".
העימות בוועדת החוקה
(צילום: ערוץ כנסת)

3 צפייה בגלריה
"אל תנופפי בכסף". חנוך מילביצקי והרפז
"אל תנופפי בכסף". חנוך מילביצקי והרפז
"אל תנופפי בכסף". חנוך מילביצקי והרפז
(צילום: אתר הכנסת, נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)
3 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן יו"ר וועדת חוקה, חוק ומשפט
שמחה רוטמן יו"ר וועדת חוקה, חוק ומשפט
"". רוטמן
(צילום: רפי קוץ)
בפתח הדיון בוועדת החוקה סערו הרוחות בעקבות המחאה מחוץ לביתה של חברת הכנסת טלי גוטליב, שכינתה את המפגינים מחוץ לביתה "אנרכיסטים". לצד גינויים מצד ח"כים מהאופוזיציה למעשי המפגינים, הם הזכירו לגוטליב את המחאות מחוץ לביתו של אהרן ברק ואת התבטאויותיה הקשות נגד נשיאת העליון.
רוטמן עצמו תקף את חברי האופוזיציה שלטענתו "גרמו לאנשים תמימים להאמין שההפגנות הן בעד הדמוקרטיה, בזמן שזו מציאות מעוותת. קמפיין השקרים וההסתה שמקדם ראש האופוזיציה לא יעצור את ההצבעה שתהיה במליאה. מפגינים שחוסמים חברי כנסת מלהגיע להצביע זה צעד לא דמוקרטי". רוטמן הוציא ח"כים שמחו על דבריו, בהם אורנה ברביבאי ויואב סגלוביץ.
בשלב מסוים דיברה מנכ"לית אנדורון מדיקל, רונית הרפז, על הזווית הכלכלית של המהפכה המשפטית. "במקום שתתנו לי סביבה יציבה למשקיעים, אתם מייצרים אי-ודאות", מחתה. "במקום שאמשיך להביא מענקים מהאיחוד האירופי, אתם מסכנים את הסכם המחקר והפיתוח שיש לישראל עם האיחוד". לדבריה, "אתם צובעים היום בשחור את ההייטק, את מדינת ישראל ואת הדמוקרטיה. אנחנו נילחם בנחישות".
ח"כ חנוך מילביצקי מהליכוד, שהחליף את רוטמן כיו"ר הוועדה בדיון לזמן קצר, תקף את הרפז וכינה אותה "פריבילגית". לדבריו, "אם המנהלת שלי הייתה מתעסקת כל היום בהפגנות, הייתי משתדל שהיא לא תהיה יותר המנהלת שלי. יש עובדי הייטק שלא מסכימים עם המחאה אבל מפחדים על מקום עבודתם. היא עושה כסף מצוין - שלא תנופף בו ותחשוב שיש לה פריבילגיה והכסף שלה עדיף בקלפי".
ח"כ מרב כהן מיש עתיד השיבה לו: "לכסף אין ריח או צבע פוליטי. אנשי עסקים רוצים להרוויח כסף והם מזהים בעיה וחוששים מהפסדים. אנשי עסקים עושים חשבון פשוט איפה ירוויחו ואיפה יפסידו ומבינים שכספם נמצא בסכנה"
גוטליב בפתח הדיון בוועדת החוקה

במקביל, פעילי מחאה נגד המהפכה המשפטית יצאו כאמור להפגין ברחבי הארץ. במסגרת המחאות, שהחלו מול בתים של שרים וחברי כנסת, נחסמה הכניסה לביתה של ח"כ טלי גוטליב בגבעת שמואל, וכך גם הכניסה לביתו של שר החינוך יואב קיש ברמת גן. גם רכבו של ח"כ שמחה רוטמן נחסם בכניסה למאחז פני קדם שבגוש עציון.
בהמשך היום, חברי הכנסת יצביעו במליאה בקריאה ראשונה על סעיפים שיאפשרו לקואליציה לשלוט בוועדה לבחירת שופטים באמצעות שינוי הרכבה, וכאלה שיחסמו בפני בג"ץ את האפשרות לדון בחוקיות חוקי יסוד.
יו"ר ועדת החוקה רוטמן, ממובילי המהפכה המשפטית יחד עם ראש הממשלה ושר המשפטים, מבקש לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים שמונה כיום תשעה חברים. בימים אלה הוועדה לבחירת שופטים כוללת את שר המשפטים, שר נוסף בממשלה, שני חברי כנסת שנבחרים באופן חשאי בהצבעה במליאה, שני חברי לשכת עורכי הדין שנבחרים גם הם באופן חשאי על-ידי המועצה הארצית של הלשכה, נשיאת בית המשפט העליון, ושני שופטים נוספים מבית המשפט העליון. הרכב זה שם את הכנסת במיעוט בוועדה.
בהתאם להצעת החוק, הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה - כך שלקואליציה יהיה רוב מובנה של חמישה מתוך תשעה חברי הוועדה. בנוסף, ועדת החוקה תזמן את מועמדי בית המשפט העליון לשימוע, תהיה דרישה לייצוג בוועדה של אישה מכל רשות והוועדה תוכל להתכנס גם במינימום של חמישה מחבריה.
במהלך הדיונים בוועדת החוקה, נשמעה ביקורת חריפה מצד חברי האופוזיציה על כך שהשינוי שח"כ רוטמן מבקש יוביל לכוח בלתי מוגבל של הקואליציה בבחירת שופטים, ובכך עלול לגרום לפוליטיזציה של הוועדה - כך שימונו שופטים שתואמים את האג'נדה של גורם פוליטי כזה או אחר, או שיבוצעו מינויים לא מקצועיים.
הסעיף השני בהצעת החוק שיעלה גם הוא לדיון היום נוגע למניעה מבית המשפט העליון מלהתערב בשיפוט חוקי יסוד. רק בחודש שעבר פסק בית המשפט העליון, בניגוד לחוק יסוד מינוי שרים שעבר בכנסת, כי מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר הוא פסול, והורה לפטרו מתפקידיו כשר הבריאות ושר הפנים.
בדיונים בוועדת החוקה עלו הטענות כי מטרת ההצעה היא להשיב את יו"ר ש"ס לכיסאו כשר, ובהמשך גם לתת כוח בלתי מוגבל לחוקק חוקים שיכנסו תחת תיקונים של חוקי יסוד ובית המשפט העליון לא יוכל להתערב בהם, גם אם יימצא בהם דבר שגוי ופסול.