במבצע מעצרים חוצה-מדינות נלכדו היום (ה') בדנמרק, בהולנד ובגרמניה שבעה חשודים שתכננו מתקפות טרור נגד יעדים יהודיים או ישראליים. ל-ynet נודע כי יעד הפיגוע שתוכנן בדנמרק היה ישראלי. המוסד והשב"כ הם אלו שסיכלו יחדיו את תשתית הטרור.
בדנמרק דווח על מעצר של שלושה חשודים, בהולנד על מעצר של חשוד אחד בעיר רוטרדם - ובגרמניה הודיעו על מעצרם של שלושה נוספים, בבירה ברלין. לפי הרשויות בגרמניה העצורים שנלכדו בברלין וברוטרדם הם פעילי חמאס ופעלו במסגרת תא משותף בחיפוש אחר כלי נשק. טרם ברור אם יש קשר ישיר בין העצורים בברלין וברוטרדם לבין אלו שנעצרו בדנמרק.
בהודעה רשמית שמסר אחר הצהריים המוסד נמסר כי "בזכות חקירה מודיעינית מאומצת ומקיפה עצרו גופי הביטחון והאכיפה בדנמרק שבעה פעילי טרור שפעלו בשם חמאס, וסיכלו פיגוע שכוון להרג אזרחים חפים מפשע על אדמת אירופה". אף שבהודעה דובר על שבעה עצורים בדנמרק, הרשויות שם הודיעו על מעצרם של שלושה חשודים - וייתכן שהכוונה היא לכל השבעה שנעצרו היום באירופה.
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן
ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן
ראש ממשלת דנמרק פרדריקסן. בלתי מתקבל על הדעת שמייבאים את הסכסוך מעזה
(צילום: EPA)
ראש ממשלת דנמרק, מטה פרדריקסן, הנמצאת כעת בפסגת מנהיגי האיחוד האירופי בבריסל, אמרה כי תוכנית הטרור שסוכלה הבוקר היא התרחשות חמורה מאוד המלמדת על הסיכון הגבוה שנשקף לדנמרק: "זה כמובן בלתי מתקבל על הדעת, בהקשר של ישראל ועזה, שיש מי שמייבא סכסוך ממקום אחר בעולם לתוך החברה הדנית", אמרה.
המשטרה הדנית הודיעה כי לפי שעה אין בכוונתה להעלות את רמת הכוננות לטרור במדינה, שנמצאת כעת בדרגה 4 מתוך 5, אך הדגישה כי תתגבר כוחות באתרים ציבוריים, במיוחד בבירה קופנהגן וסביב מוסדות יהודיים.
2 צפייה בגלריה
מפגינים פרו פלסטינים בקופנהגן דנמרק
מפגינים פרו פלסטינים בקופנהגן דנמרק
מפגינים פרו-פלסטינים בדנמרק, אחרי תחילת המלחמה עם חמאס
(צילום: Ritzau Scanpix/Emil Helms/ רויטרס)
הכותרת
המלחמה על ביטחון היהודים בעולם
26:33
במקביל, הרשויות בגרמניה הודיעו הערב על המעצרים בברלין וברוטרדם. התביעה בברלין האשימה כי לארבעת החשודים שנעצרו היו קשרים קרובים לזרוע הצבאית של חמאס, וכי אחד מהם, עבד אל-חמיד א' (שם משפחתו המלא לא נחשף על ידי הרשויות), פעל בשירות בכירים בחמאס שיושבים בלבנון והורו לו למצוא מקורות עבור כלי נשק. בתביעה הגרמנית הוסיפו כי החשד הוא שכלי הנשק שהייתה כוונה להביאם לברלין אמורים היו לשמש עבור פיגוע פוטנציאלי נגד מוסדות יהודיים.
לפי הדיווחים בגרמניה, הנשק אוחסן במחסן תת-קרקעי, והייתה כאמור כוונה לשלוח אותו לברלין. עם זאת, נאמר כי לא הייתה להם תוכנית קונקרטית לפיגוע. אם החשד יאומת, זו תהיה מתקפת הטרור הראשונה אי-פעם שחמאס תכנן לבצע בגרמניה. על פי הרשויות, החשודים שנעצרו בברלין הם אזרחי לבנון ומצרים, בעוד החשוד שנעצר בהולנד הוא אזרח הולנדי. בהמשך הוא צפוי להיות מוסגר לגרמניה.
בכיר בחמאס הכחיש הערב בשיחה עם רויטרס את הטענות לניסיון להוציא פיגועים באירופה. "אנו מכחישים שיש לנו חברי חמאס שנעצרו בדנמרק, בגרמניה או בכל מדינה אחרת באירופה", אמר סאמי אבו זוהרי. "פרסום האשמות הללו נועד להשפיע על העצרות ההמוניות בעד פלסטין שנערכות באירופה".
סיכול הפיגועים בסיוע המוסד ושב"כ מגיע אחרי עשרות סיכולים בשבועות ובחודשים האחרונים, לפני המלחמה ובמהלך המלחמה. קדמו לכך סיכולים בברזיל, ביוון, בקפריסין, באפריקה, ולכמה אחרים שטרם נחשפו. מדובר במאמץ טרור חובק עולם בהנחיית איראן ובמעורבות של חיזבאללה וחמאס.
בהודעת המוסד נאמר כי "בשנים האחרונות, וביתר שאת לאחר המתקפה הרצחנית ב-7 באוקטובר, חמאס חותר להרחבת יכולותיו המבצעיות ברחבי העולם ובאירופה בפרט כדי לממש את שאיפותיו לפגוע ביעדים ישראליים, יהודיים ומערביים בכל מחיר. אנו מחזקים את שותפינו בגופי המודיעין והביטחון בדנמרק על הסיכול המוצלח שהגיע לשיאו היום עם מימוש המעצרים והחשיפה הרחבה של תשתיות חמאס על אדמת אירופה, ורואים חשיבות רבה בקידום הליך משפטי מול המעורבים".
במוסד אמרו כי "חמאס פועל ללא הבחנה ובכל דרך להרחבת פעילותו הקטלנית לאירופה, ובכך מהווה איום על ביטחון הפנים במדינות אלו. המוסד והשב"כ ימשיכו לפעול בשילוב כוחות ויכולות עם שותפיהם בארץ ובעולם על מנת להדוף את כוונותיו של חמאס ולחסל את יכולותיו".
שב"כ, שסיכל את הפיגוע ביחד עם המוסד, אחראי בלעדית לסיכול מול חמאס, וגם לאיסוף המודיעין ולסיכול מול מפקדות חמאס בחו"ל, שפועלות להוצאת פיגועים בשטח ישראל וגם מול יעדים ישראליים בחו"ל. שב"כ גם אחראי מתוקף ייעודו על אבטחת נציגויות ושגרירויות בחו"ל, וגם על אבטחת משלחות וסמלי שלטון בחו"ל. בעת האחרונה עלתה רמת האבטחה על נציגויות ישראל בעולם, ברקע העלייה ברמת האיום נגד יעדים ישראליים.
קודם לכן החודש הזהירו גורמים בכירים באיחוד האירופי כי לאירופה נשקף איום גבוה מאוד של מתקפות טרור במהלך חופשת חג המולד, בשל השלכות המלחמה בין ישראל לחמאס. דנמרק, נזכיר, כבר ידעה בעבר פיגועים איסלאמיסטיים ומתקפות על מוסדות יהודיים. בשנת 2015 רצח אזרח דני מוסלמי שני בני אדם ופצע עוד חמישה בבית כנסת בקופנהגן.
בשנה האחרונה נשקף לדנמרק איום של פיגועים איסלאמיסטיים גם בעקבות מפגני המחאה שנערכו בה ובשבדיה, שבהם שרפו פעילים את הקוראן כדי לבחון את גבולות חופש הביטוי. החודש אישר הפרלמנט הדני הצעת חוק הקובעת כי מעתה יהיה זה בלתי חוקי לשרוף את הקוראן בפומבי, אחרי שהדבר עורר הפגנות מחאה סוערות במדינות האיסלאם.
פורסם לראשונה: 14:24, 14.12.23