אחרי החקירה - שיחת גיבוי מהשר הממונה: השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מקיים הערב (רביעי) מפגש מיוחד ושיחת גיבוי ללוחמי יחידת הסיור המיוחדת (יס"מ) במחוז תל אביב של המשטרה. בהודעת לשכתו של השר צוין כי השיחה נערכת "בעקבות האירועים האחרונים וחקירת מח"ש שנפתחה בעניינם של כמה מלוחמי היחידה".

9 צפייה בגלריה
 איתמר בן גביר
 איתמר בן גביר
בן גביר במפגש עם שוטרי יס"מ תל אביב
(צילום: שאול גולן)
9 צפייה בגלריה
 איתמר בן גביר
 איתמר בן גביר
(צילום: שאול גולן)
9 צפייה בגלריה
 איתמר בן גביר
 איתמר בן גביר
(צילום: שאול גולן)
לפני המפגש מסר בן גביר הצהרה פתוחה לתקשורת, שבה נכחו שניים מהשוטרים שנחקרו - אחד מהם הוא אבי שוספי, שצולם מכה את המפגין אמיתי עבודי באגרוף, והתקבל בתשואות. "באתי לומר לכם בשם המדינה והממשלה, תודה רבה. אתם הגיבורים שלנו", פתח בן גביר את הצהרתו, כשבחוץ עשרות מפגינים. "במשמרת שלי יהיה לכם גיבוי, התפקיד שלי הוא לבוא לכאן, להגיד לכם תודה ולתת לכם גב".
הוא תקף את מח"ש: "אני לא בעד אלימות שוטרים, אבל בסרטונים שאני ראיתי - ראיתי שימוש בכוח סביר. מפקד יס"מ עדיין נמצא במח"ש, אני לא מבין, הם רוצים שרחובות תל אביב יהיו הפקר? ההתנהלות של מח"ש תמוהה וחמורה מאוד בעיניי. אני מכיר את מח"ש גם מהצד השני, לא ראיתי מהירות כזו של הזמנה לחקירות, של שעות על גבי שעות". הוא פנה לאנשי היס"מ: "שמח"ש לא תרתיע אתכם מלעשות את העבודה שלכם".
מהפרקליטות נמסר בתגובה לדבריו של בן גביר כי "פרקליטות המדינה דוחה מכל וכל את הניסיון להטיל דופי במח"ש. מח"ש לא תורתע מלעשות את עבודתה. אנו שבים ואומרים כי מח"ש פועלת במקצועיות ומשיקולים ענייניים בלבד וכל ניסיון להטיל דופי בעבודתה לא יצלח. מערכת אכיפת החוק תמשיך לפעול בהתאם לדין, ללא מורא וללא משוא פנים".
9 צפייה בגלריה
השוטרים אבי שוספי ויאיר חנונה מכים את אמיתי בריליאנט
השוטרים אבי שוספי ויאיר חנונה מכים את אמיתי בריליאנט
אמיתי עבודי בהפגנה, עם השוטרים אבי שוספי ויאיר חנונה
(צילום: נדב גורן)
9 צפייה בגלריה
המפגין אמיתי עבודי, שעל פי התיעוד ספג אלימות ממפקד יס"מ תל אביב, יאיר חנונה
המפגין אמיתי עבודי, שעל פי התיעוד ספג אלימות ממפקד יס"מ תל אביב, יאיר חנונה
אמיתי עבודי בהפגנה, עם השוטרים אבי שוספי ויאיר חנונה
(צילום: יובל חן)
בתוך כך התברר כי "מפגן הכוח" שערכו מוקדם יותר היום שוטרי היס"מ למען מפקדם סגן-ניצב יאיר חנונה ושלושה שוטרים נוספים שנחקרו במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) היה בניגוד לנוהלי המשטרה. יחד עם זאת, במשטרה לא הבהירו כיצד יטופל המקרה, אחרי שעשרות שוטרים הגיעו למשרדי מח"ש עם רכבי משטרה ומחאו כפיים לחשודים בהכאת מפגינים.
במשטרה ציינו בתגובה רשמית כי "שוטר רשאי שלא באופן קבוצתי, ללוות שוטר שזומן לחקירה עד למשרדי מח"ש, על מנת לתמוך בו במעמד זה. הדבר ראוי ומבורך. בהתאם הנהלים יחודדו". במשטרה מבהירים כי הנהלים יחודדו, אך במקביל לא התייחסו לשאלה כיצד בכוונתם לטפל בסוגיה לנוכח הגעת השוטרים באופן מאורגן.
9 צפייה בגלריה
הערכות המשטרה לפני הגעתו של מפקד יס"מ יאיר חנונה לחקירה
הערכות המשטרה לפני הגעתו של מפקד יס"מ יאיר חנונה לחקירה
סנ"צ חנונה עם הגעתו לחקירה במח"ש
(צילום: יריב כץ)
בשעות הצהריים החלה כאמור במח"ש חקירתם של מפקד יס"מ תל אביב חנונה ושלושה שוטרים נוספים בגין חשד להפעלת אלימות נגד מפגינים בשלושה אירועים שונים. חקירתם של שלושת השוטרים הנוספים הסתיימה והם שוחררו. בחקירה הכחישו השוטרים שנהגו באלימות וטענו שפעלו לפי הנהלים. שוטר נוסף הגיע למח"ש למסור עדות.
חנונה תועד לכאורה מכה באגרוף את אמיתי עבודי (18) במהלך הפגנה בנתיבי איילון. נגד חנונה הוגשו שתי תלונות נוספות למח"ש: מפגין בשם עומר גת טוען כי הקצין חנק אותו עד כמעט אובדן הכרה. בנוסף הוגשה נגד חנונה תלונה ממפגין ששמו הפרטי אורי.
בחקירתו אמר חנונה שעבודי התפרע בהפגנה, התקרב לאחד משוטרי היס"מ וצעק עליו. לדבריו, תוך כדי, לא ברור אם בכוונה, עבודי גם ירק עליהם. הוא הוסיף וטען כי עבודי זרק חפץ ממתכת על הכביש בתוואי הדרך של המכת"זית, מה שעלול היה לסכן את יושבי הרכב. לטענת חנונה, השוטרים הריחו ריח חזק של אלכוהול מפיו של עובדי.
לטענת גורמים המקורבים לחנונה, הוא הציג בחקירה סרטון ממצלמת גוף של שוטר שהיה לידו מהרגע שהחל המעצר של עובדי ועד שנעצר. לדבריהם, בסרטון לא שומעים את חנונה אומר "אני אאנוס את אמא שלך", כפי שטען עובדי.
חנונה אמר בחקירה שלא היה עושה שום דבר אחרת ושהוא הגיע בשביל לשמור על המפגינים, אלא שקומץ היה אלים מאוד ותקף שוטרים. הוא טען שנעשה לו משפט שדה בתקשורת וברשתות החברתיות "בגלל תמונה אחת".

9 צפייה בגלריה
הערכות המשטרה לפני הגעתו של מפקד יס"מ יאיר חנונה לחקירה
הערכות המשטרה לפני הגעתו של מפקד יס"מ יאיר חנונה לחקירה
מפגן התמיכה של שוטרי היס"מ בחבריהם
(צילום: יריב כץ)
יפעת בריליאנט, אמו של אמיתי עבודי, סיפרה בשבוע שעבר: "רואים בסרטונים איך תופסים אותו מהשיער, ובזמן שנותנים לו אגרוף השוטר אומר לו שהוא יזיין אותי ויאנוס אותי, וניסה לגרום לו להגיב לפרובוקציה. הוא חטף אגרופים לפנים ובשיניים, וגם כשהוא היה אזוק הרביצו לו חופשי - בר הסלטים של בן גביר פתוח".
עומר גת סיפר בשבוע שעבר: "בדרך חזרה מההפגנה בירושלים השבוע, שגם שם הייתה נגדנו אלימות קשה, ראיתי את המקרה של הצעיר שקיבל אגרוף, וזיהיתי את השוטר שהרביץ לו, מפקד יס"מ תל אביב שהרביץ גם לי". לדבריו, "החלטתי שאני צריך גם להוציא את זה ולהראות מה קורה פה. רוח השר בן גביר שהורשע בתמיכה בטרור מחלחלת למשטרה ולרוח מפקד היס"מ".
גת הוסיף: "בהפגנה שנעצרתי היינו מול שורה של שוטרים ביגאל אלון. אחד השוטרים נכנס להמון של המפגינים והלכתי מאחוריו. קראנו 'איפה הייתם בחווארה'. פתאום הוא הסתובב אליי עם מבט של טירוף בעיניים - הוא קפץ עליי, חנק אותי, גרר אותי אחורה וריסק אותי על הכביש. הצטרפו אליו עוד שוטרים. הוא היה עם הברך על הצוואר שלי ובאותו רגע שאני על הרצפה חשבתי שלא אשרוד את הסיטואציה".
אורי, שנעצר לפני כשלושה שבועות בהפגנה באיילון, טען בתלונתו כי הוטח על-ידי חנונה לרצפה. הוא הוסיף כי קצין היס"מ לחץ את ברכו לפניו תוך כדי אמירות "אני אזיין אותך, אני גומר אותך". כשאורי ביקש טיפול רפואי ענה לו השוטר "טיפול רפואי בתחת שלי", וכשהוא הגיע למעצר התברר כי נשבר לו האף והוא המשיך לדמם.
9 צפייה בגלריה
שוטרים אוחזים באלימות באמיתי  בריליאנט בן ה-18
שוטרים אוחזים באלימות באמיתי  בריליאנט בן ה-18
העימות המתועד בין סנ"צ חנונה (משמאל) למפגין אמיתי עבודי
(צילום: יובל חן)
9 צפייה בגלריה
יאיר חנונה תוקף באלימות את המפגין עומר גת
יאיר חנונה תוקף באלימות את המפגין עומר גת
עומר גת בעימות עם סנ"צ חנונה
(צילום: תומר אפלבאום, הארץ)
השר בן גביר גיבה את מפקד יס"מ תל אביב כבר בשבוע שעבר, ובמקביל תקף את מח"ש. לדבריו. "בפרשת מותו של הנער אהוביה סנדק ז"ל, ראש מח"ש קרן בר מנחם טייחה את החקירה מיד ועשתה כל שבידיה כדי למנוע את גילוי האמת. מנגד, בחסימות כבישים מרכזיים בלתי חוקיות, המתמשכות מזה חודשים, מח"ש מנסה כעת להלך אימים על מפקד יחידת היס"מ של מחוז תל אביב, קצין מצטיין, רק משום שפעל לאכיפת החוק בנחישות".
בפרקליטות המדינה דחו בשבוע שעבר את הניסיון של בן גביר להטיל דופי במח"ש ובעומדת בראשה. "מח"ש פועלת במקצועיות ומשיקולים ענייניים בלבד. כל ניסיון להטיל דופי בעבודתה ובעבודת הפרקליטות כולה, או להפעיל לחצים על מערכת אכיפת החוק מטעמים לא ענייניים, לא יצלח. מערכת אכיפת החוק תמשיך לפעול בהתאם לדין, ללא מורא וללא משוא פנים", נמסר.

יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד והניצבים בדימוס ח"כ מיקי לוי וח"כ יואב סגלוביץ (שלושתם מיש עתיד) קראו היום למפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי ולצמרת המשטרה "לעשות כל מאמץ ולהנחות את לובשי המדים בשטח לכבד את מאות אלפי האזרחים הפועלים בדרכים דמוקרטיות, לחדד את נהלי הפעלת הכוח, את נהלי החקירות והמעצרים, ובעיקר להתעלם מקריאות פוליטיות אשר מטרתם להוביל לפילוג קשה בעם".
בהתייחסם לשר לביטחון לאומי בן גביר, ציינו השלושה: "יהיה אסון אם במדינת ישראל תהפוך המשטרה לכלי שרת בידי עבריין מורשע ותשמש כזרוע ביצועית להוצאת מדיניות כוחנית ואנטי-דמוקרטית של שר משיחי. על המשטרה לפעול בבגרות ובאחריות ולהתעלות מעל רצונו של השר 'למלא את איכילוב בפצועים'".