הסתרת מידע, התנהלות לא תקינה ומלחמות משפטיות הן רק חלק מהטענות של דיירי הבניין ברחוב סמדר 5 ברמת גן נגד העירייה, שהורתה שלשום (שני) על פינויים המיידי מהמבנה. אמש, העירייה הודיעה לדיירים כי הבניין ייהרס הבוקר, בשל "סכנה ממשית ומיידית להתמוטטות המבנה". העירייה, שמפעילה בבניין ספריה ציבורית, פטרה את ביקורת הדיירים בטענה כי אחזקתה היא "חלק זניח בבניין", וכינתה את המבנה כ"נכס שבעליו התעקשו להזניח אותו".
ראש העיר, כרמל שאמה-הכהן, מסר לדיירים שלשום כי לא היה מנוס מההחלטה לפנות אותם, לאחר שהוצגו בפניו חוות דעת מוחלטת של מהנדסת העיר וכן של מהנדס נוסף, שהצביעו על הסכנה להתמוטטות הבניין. לפי צו הפינוי, בדיקת מהנדס שנערכה אתמול העלתה ששלד הבניין רעוע, וכן כי נמצאו סדקים בכמה עמודי יסוד בבניין. צו ההריסה שנמסר לדיירים הסתמך על בדיקה זו.
עם זאת, מבדיקת ynet עולה כי מצבו הרעוע של הבניין ידוע לעירייה כבר זמן רב, וכן כי היא מהווה את הדייר הגדול ביותר בבניין, שכן הספריה העירונית שבבעלותה תופסת קומה שלמה במבנה. בתוך הספריה אף נמצא עמוד היסוד הבעייתי ביותר, שבגינו הוחלט על פינוי הדיירים, ומאוחר יותר על הריסת הבניין. הדיירים הביעו ביקורת על התנהלות העירייה, ש"מצד אחד שולחת מכתבים הקוראים לדיירים לתקן את הבניין, ומצד שני מעכבת את תהליך התיקון ולא לוקחת אחריות כבעלים של הנכס הגדול ביותר בבניין".
6 צפייה בגלריה
הבניין המתפורר ברמת גן
הבניין המתפורר ברמת גן
הכניסה לספריה העירונית בבניין
(צילום: יריב כץ)
6 צפייה בגלריה
הבניין המתפורר ברמת גן
הבניין המתפורר ברמת גן
הדיירים מחוץ לבניין
(צילום: יריב כץ)
6 צפייה בגלריה
הבניין ברמת גן שפונה
הבניין ברמת גן שפונה
רכושם של הדיירים שהצליחו לפנות לגינה הסמוכה
(צילום: מוטי קמחי )
מדובר ב"בניין רכבת" שנבנה באמצע שנות ה-50, ומצוי בהליכי פינוי-בינוי ב-17 השנים האחרונות. בעלי הדירות ניסו לקדם את ההליכים בכל כוחם לאורך השנים, אך לטענתם העירייה היוותה "גורם מעכב", עד כדי כך שאף הגישו נגדה תביעה. בתגובה לשאלת ynet מדוע לא פעלה כדי לתקן את המבנה או להאיץ את תהליך מתן ההיתר לפינוי-בינוי, מהעייריה נמסר כי "אין זה תפקידנו להוביל תהליכים בנכסים פרטיים שבעליהם מתעקשים להזניח אותם. העירייה חתמה על הסכם לפינוי-בינוי על חלקה בבניין כבר לפני שנים, ופתחה בפני היזם מסלול ירוק ומואץ להוצאת היתר בניה".
בנוסף, העירייה תיארה את הספריה כ"חלק זניח בבניין", וכינתה את הביקורת כ"ספין של בעלי עניין שלא יודעים להשלים עם המציאות". עם זאת, בניגוד לטענה זו, העירייה השלימה את חלקה בתהליך הפינוי-בינוי רק לפני כשנה, ודרישתה לפיצוי מופרז מהיזם גרמה לעיכוב של שנים בהליך.
הדיירים, שחשים בהלם ממהירות ההתרחשויות, טוענים רק חלק מהם קיבלו את צו ההריסה, וכן כי התרעות על הריסת הבניין נמסרו להם בשיחת טלפון וב-SMS. צו ההריסה כולל גם בניין דירות נוסף באותו הרחוב, שגם בו העירייה מחזיקה בנכס: דירת קרקע ששימשה כגן ילדים. הבניין פונה כבר בחודש ספטמבר. מהעירייה נמסר כי היא ממנת לדיירים המעוניינים בכך אירוח בבתי מלון ברמת 4 כוכבים, עד ליום ראשון הקרוב, לאחר שבתחילה הציעה לממן שתי לילות.
שלשום בערב, למרות הסכנה, עם ההודעה על הפינוי הדיירים החלו להוציא את חפציהם מהדירות, ורובם הצליחו לחלץ חלק מרכושם לגינה מאחורי הבניין. העירייה דאגה להציב בגינה מאבטח במשך הלילה, ששמר על החפצים מפני גניבה או נזק. דוברת העירייה מסרה כי תכולת הדירות "פונתה והובלה למחסנים מוסדרים למשך חודש, במימון העירייה". עם זאת, הדיירים סתרו את דבריה. "התכולה לא פונתה במלואה כלל. הוצאנו את מה שהספקנו בשעתיים, אך רוב רכושנו עדיין בבניין", אמרו.
6 צפייה בגלריה
פינוי בניין המגורים ברמת גן
פינוי בניין המגורים ברמת גן
הבניין גודר מהחשש לקריסה
6 צפייה בגלריה
פינוי בניין המגורים ברמת גן
פינוי בניין המגורים ברמת גן
רכושם של הדיירים בגינה הסמוכה לבניין
אחד מבעלי הדירות סיפר כי "העירייה לא ניסתה כלל למצוא פתרון שיאפשר לנו להוציא את רכושנו מהדירות, למרות שפינוי והריסה על ידי עירייה לא מכוסים על ידי פוליסות ביטוח". הוא הוסיף כי "אנו דורשים שהעירייה תמצא לנו מענה הולם, תפעל להשבת רכושנו, ותקדם בנייה מחודשת של המבנה במהירות האפשרית".
דיירת נוספת בבניין ביקרה גם היא את הפינוי, שנערך לדבריה "בהיסטריה ובלי היערכות מספקת", וכן טענה כי העירייה הסתירה את עובדת היותה אחת מבעלי הנכסים בבניין. "הסתרת המידע הזה היא שערורייה. העירייה ידעה על הליקויים, משמע ראש העיר סיכן את התושבים שנכנסו יום יום לספריה העירונית בבניין". אמרה.
יו"ר הוועדה לביקורת העירייה, עורך הדין אביהוא בן משה, מסר כי "ליבי עם דיירי הבניין ברחוב סמדר 5, אשר אולצו לצאת מביתם באמצע הלילה בעקבות גרירת הרגליים של כרמל שאמה הכהן בנושא אישור בקשתם לקבלת היתר". עוד אמר בן משה כי "זריקת האחריות מצד ראש העיר על הדיירים היא תגובה עלובה אשר חוטאת לאמת. טוב יעשה אם יבדוק את התנהלות אגף ההנדסה שלו, כיצד בפעם השלישית תושבים בעירו מפונים מביתם באישון לילה, בשעה שבקשתם הייתה מונחת על שולחן אנשי המקצוע זה שנים ולא אושרה".
סכנת קריסת הבניינים צוינה בדוח מבקר המדינה, שפורסם בתחילת החודש. ממשרד המבקר נמסר בעקבות פינוי הדיירים כי "הבניין ברמת גן הוא רק דוגמה לתופעה נרחבת שעליה התרענו בדוח: ב-44 הרשויות שנבדקו יש כ-4,840 מבנים מסוכנים; כ-610 אלף יחידות דיור ישנות עלולות לקרוס. אבל לגורמי השלטון המרכזי אין נתונים על המבנים המסוכנים וסטטוס הטיפול בהם".
פורסם לראשונה: 23:00, 19.07.22