4 צפייה בגלריה
נתניהו נואם בהפגנת הימין בירושלים
נתניהו נואם בהפגנת הימין בירושלים
קארה בין נתניהו לבנט. בינתיים נשאר בימינה
(צילום: AFP, קובי קואנקס, עמוס בן גרשום/ לע"מ)
הסיטואציה הפוליטית הנפיצה, שאליה התגלגלה ממשלת בנט-לפיד בעקבות פרישתה מהקואליציה של עידית סילמן, הכניסה אתמול את הקואליציה לכוננות ספיגה. אבל הבוקר (שני) מקבלת הקואליציה חדשות מעודדות מבחינתה, לאחר שאחד מחברי הכנסת שהליכוד מחזר אחריהם הודיע בשיחה עם ynet: "צריך לתת צ'אנס לממשלה הזאת".
"הדהירה לבחירות מסוכנת לעם ישראל", אמר ח"כ אביר קארה, שמאז הפצצה שהטילה ח"כ עידית סילמן ועד הבוקר שמר על שתיקה. "למהר ללכת לכאוס ולבחירות? זה העתיד של המדינה שאני רוצה?". לדבריו, ח"כ עמיחי שיקלי, שימינה ביקשה להכריז עליו כפורש, "לא מחפש הישגים אמיתיים. הוא פועל בשירות נתניהו להפיל את הממשלה, ותו לא".

4 צפייה בגלריה
אביר קארה
אביר קארה
ח"כ אביר קארה
(צילום: שאול גולן )
4 צפייה בגלריה
עידית סילמן יוצאת מביתו של הרב יהושע שפירא
עידית סילמן יוצאת מביתו של הרב יהושע שפירא
סילמן, בשבוע שעבר. חישוב פוליטי מוטעה?
קארה הבהיר כי "אני לא בכיס של אף אחד. אני דורש רשת ביטחון לעצמאים ויש לי הזדמנות לעשות את זה עכשיו". הוא פנה לשיקלי ואמר לו: "מה אתה הולך לתת מתנות לאחרים? יש לנתניהו ממשלה באוויר והבטחות על הקרח. לי יש דברים שאפשר לממש כאן ועכשיו. אין פוליטיקאי שלא מבין: נתניהו לא הקים ממשלה בארבע מערכות בחירות ולא תהיה לו ממשלה גם בהמשך. לכן כל מהלך כזה הוא הליכה לכאוס של בחירות".
"יש פה דאגה לאדם אחד שלא ירכיב ממשלה", המשיך קארה ותקף. "אמרתי להם - אם יש לכם ממשלה, תביאו לי. אני איתכם. אבל אין כזאת. כל זמן שאין כזאת בואו נמצה את המרב. אני לא משרת את הפוליטיקאים, אלא את הציבור ששלח אותי".
בנט עצמו צייץ כעבור כמה שעות בטוויטר: "אין קיר שלא יישבר על ידי אביר. הוא מוביל את הרוח של לדאוג לציבור על חשבון אינטרסים, לקדם תחרות, להוריד את יוקר המחיה, להילחם בבירוקרטיה ולתקן את מה שהוזנח כאן משך שנים. אנחנו עושים את זה עכשיו בפירות ובירקות, בשורה של מוצרים וגם למען בעלי העסקים, שתמיד היו בתחתית סדרי העדיפויות - ועכשיו אנחנו פורסים להם שטיח אדום. רק התחלנו".

בנט ושקד מתחזקים יחסם עם חברי הסיעה

אתמול קיים קארה פגישה עם סילמן, לאחר שסירב להתפצל איתה ביום הודעתה על פרישתה מתפקיד יו"ר הקואליציה. לאחר מכן הוא נפגש עם ראש הממשלה נפתלי בנט. בליכוד מפעילים לחץ כבד על קארה לעזוב את הקואליציה ומבטיחים לו שורת הבטחות בתחומים שאיתם הוא מזוהה. הבוקר נפגש עם בנט גם ח"כ ניר אורבך, שגם עליו לוחצים בליכוד להצטרף לסילמן ושיקלי.
4 צפייה בגלריה
בנט ושקד בסיור בחריש
בנט ושקד בסיור בחריש
בנט ושקד, בשבוע שעבר בחריש
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
למרות הלחצים הכבדים, בסביבת סילמן כבר מחלחלת ההבנה שייתכן שחישבה לא נכון את דרכה הפוליטית קדימה, מה שעשוי להוביל לכך שבדומה לשיקלי גם עליה תבקש ימינה להכריז כפורשת. בכך למעשה תיחסם דרכה הלאה, אל הליכוד.
בימים האחרונים עוסק בנט יחד עם שותפתו איילת שקד בתחזוק היחסים עם חברי הסיעה, מתוך הבנה שבליכוד עובדים קשה כדי למצוא פרצה ולנצל אותה. נכון לרגע זה, אומרים בימינה, נראה כי לפחות בינתיים חברי הכנסת מאוחדים סביב בנט.

על חבל דק, עם המשותפת

אתמול נפוצו לאורך היום דיווחים לפיהם יש היתכנות לצרף את הרשימה המשותפת לקואליציה הנוכחית, דבר שבמשך שעות רבות לא הוכחש על ידי לשכת ראש הממשלה באופן רשמי, אלא רק על ידי שרים בכירים שהבהירו שמדובר בתרחיש דמיוני. זאת, על רקע הקריאה של יו"ר המשותפת איימן עודה לערבים לעזוב את המשטרה ואת צה"ל, קריאה שעוררה סערה.

בקואליציה הולכים בעניין זה על חבל דק. מצד אחד הם מבקשים להסתמך בהצבעות שאינן שנויות במחלקות במליאה על אצבעותיהם של חברי הרשימה המשותפת. מצד שני, הם יודעים שרבים מחברי הממשלה לא יסכימו לישיבה לצד המשותפת בשום תרחיש, וממילא המשותפת מסרבת להיות חלק מהקואליציה.
רק מעט לפני חצות אמש מסרה ימינה הודעת רשמית, לפיה "המשותפת לא תהיה חלק מהקואליציה או מהממשלה. סמוטריץ' וביבי הם שמשתפים פעולה יחד באופוזיציה עם עודה, הכול על מנת לפגוע בממשלת ישראל".