על רקע העלייה הדרמטית באירועי הרצח, הפשיעה והאלימות בחברה הערבית דורשים ראשי הרשויות המקומיות הערביות בישראל מראש הממשלה בנימין נתניהו להורות על כינוס דחוף של ועדת המשנה לקידום המאבק בפשיעה בחברה הערבית.
במכתב ששיגר לנתניהו עו"ד מודר יונס, ראש המועצה המקומית עארה-ערערה ויו"ר ועדת הרשויות הערביות, נכתב כי "בימים האחרונים אנו עדים לעלייה דרמטית באירועי רצח, פשיעה ואלימות בחברה הערבית. זאת לאחר ש-2023 הוגדרה כשנת שיא עם 244 אזרחים ערבים שנרצחו, ושנת 2024 נפתחה עם נתונים קשים במיוחד - 27 נרצחים, חמישה יותר מבתקופה המקבילה אשתקד".
2 צפייה בגלריה
נתניהו בהצהרה לתקשורת
נתניהו בהצהרה לתקשורת
"רה"מ לא מצא לנכון לכנס את הוועדה מתחילת המלחמה". נתניהו ויונס
(צילום:יואב דודקביץ')
עוד כתב יונס כי "אם מגמות אלה יימשכו אנו צופים זינוק במספר הרציחות ב-2024, ללא כל פעולה ממשלתית משמעותית למיגור או צמצום התופעה. 2023 הייתה השנה המדממת ביותר בחברה הערבית לאחר שממשלת ישראל נכשלה בטיפול בנושא, והמגמות ונתוני הימים האחרונים מעידים על המשכיות מדאיגה של השתלטות הפשיעה על חייה של החברה הערבית בישראל".
יונס הוסיף כי "למרות הנתונים המדאיגים ועלייה נוספת בתופעת הפשיעה והאלימות בחברה הערבית, מאז תחילת המלחמה ראש הממשלה לא מצא לנכון לכנס את ועדת המשנה לקידום המאבק בפשיעה בחברה הערבית. כינוס הוועדה משמעותי לקידום הליכים, פעולות ותכלול הנושא בקרב כלל הגורמים הרלוונטיים, ואי כינוסה פירושו המשך ההתעלמות הממשלתית מהנושא. בנוסף לכך, הקיצוץ הצפוי בתקציבי תוכניות החומש, ובכלל זה בהחלטה 549 למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית, עלול לפגוע באופן משמעותי במלחמה נגד הפשיעה והאלימות".
2 צפייה בגלריה
אחמד ג'ופי
אחמד ג'ופי
נורה למוות בצפון בשבוע שעבר. אחמד ג'ופי
עוד ציין יונס כי "תוכניות רבות בתחומי החינוך, הרווחה והתעסוקה נמצאות בסכנה וההשלכות לכך עלולות להיות הרות אסון בכל הנוגע לאלימות ולפשיעה בחברה הערבית בפרט, ובמדינת ישראל בכלל. אירועי הפשיעה גובים מחיר כבד בחיי אדם וברכוש פרטי וציבורי ופוגעים קשות בתחושת הביטחון האישי של האזרחים הערבים באופן המהווה איום אסטרטגי על שלמות החברה הישראלית כולה".
לדברי יונס, המצב בחברה הערבית כיום הוא בלתי נתפס - ילדים ומבוגרים חוששים לצאת מבתיהם וחיים באימה ופחד, ומעגלי הקורבנות הולכים ומתרחבים בשל פעילותם המוגברת של ארגוני הפשיעה והפושעים שמכתיבים סדר יום הן לחברה הערבית והן למדינת ישראל, ופוגעים באופן ישיר ועקיף בכל תחומי החיים. "בהמשך לכך ולמספר ההולך וגדל של הקורבנות בשבועות האחרונים אנו קוראים לראש הממשלה להתייחס לסוגיית הפשיעה והאלימות בחברה הערבית כנושא מרכזי וכיעד לאומי, לכנס באופן דחוף את ועדת המשנה ולמנוע את הקיצוץ בהחלטות החומש לחברה הערבית", נמסר מטעמו.

3 נעצרו בחשד לרצח צעיר בצפון לפני שבוע

במהלך השבוע נעצרו בבתיהם בתום חקירה סמויה גבר, אשתו וגבר נוסף, כולם בשנות ה-30 לחייהם מהכפר דבוריה שבגליל התחתון, בחשד למעורבות ברצח של אחמד (חמאדה) ג'ופי בן ה-28 בשבוע שעבר. ג'ופי, גם הוא תושב דבוריה, נורה בעת שנסע לביתו במשאית, ובהמשך נקבע מותו בבית חולים. הוא הניח אחריו אישה וילדה.
קרוב משפחתו של ג'ופי אמר כי "אנחנו עוד לא מבינים מי אחראי לרצח. אני מקווה שהמשטרה תעצור את הרוצחים ותעניש אותם. אנחנו לא רוצים רוצחים ביישוב".
החקירה, שנמצאת בראשיתה, הוטלה על היחידה ללוחמה בפשיעה של מרחב העמקים במחוז הצפוני. בינתיים, בית משפט השלום בנצרת האריך את מעצרם של החשודה וחשוד נוסף עד ליום שני, ואת מעצרו של החשוד הנותר עד ליום חמישי.