4 צפייה בגלריה
ההרס בבית החולים
ההרס בבית החולים
הנזק בבית החולים הדסה הר הצופים
(צילום: יואב דודקביץ', דוברות הדסה )
כפי שדווח לראשונה ב-ynet, ההסתדרות הרפואית הכריזה על שביתת מחאה מחר (יום חמישי) בבתי החולים ובקופות החולים, לאחר תקיפת הצוות הרפואי שלשום בבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים. מידת שיתוף הפעולה עם השביתה צפויה להשתנות בין בתי החולים השונים, אך לפי הוראות שהעבירה ההסתדרות הרפואית לוועד הרפואי בבתי החולים, העבודה תהיה במתכונת שבת וחג.
לפי הוראות ההסתדרות הרפואית, מרפאות החוץ אמורות לשבות לחלוטין, וכך טיפולים ובדיקות שנקבעו מראש, וחולים המתינו להם לעיתים במשך חודשים, צפויים להתבטל. יסופקו רק שירותי דיאליזה דחופים לצד שירותי טיפול נמרץ, חדרי לידה, פגיות וטיפולים אונקולוגיים שיתקיימו כרגיל. טיפולי IVF יתבצעו לאחר אישור הוועד.

4 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ בתדרוך עיתונאים בנושא חיסון נגד פוליו
ניצן הורוביץ בתדרוך עיתונאים בנושא חיסון נגד פוליו
דורש שוטרים בבתי החולים. הורוביץ
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
פרופ' ציון חגי
פרופ' ציון חגי
הזהיר שללא שוטרים בבתי החולים - השיבושים יימשכו. פרופ' ציון חגי
ההסתדרות הנחתה שקופות החולים ישתתפו גם הן בשביתה, אך לפי שעה לא נראה שהן ישתפו פעולה באופן מלא. במאוחדת הודיעו שהצוותים הרפואיים ישביתו את פעילות המרפאות מחר רק בין השעות 12:00 ל-13:00, ובלאומית אמרו שהנושא בדיונים - ובכל מקרה בכל אזור יהיו מרפאות שיישארו פתוחות. במכבי אמרו כי לא ימנעו מהרופאים להצטרף לשביתה "ככל והם ירצו בכך, תוך מתן פתרונות למבוטחים במקרה של דחיית תורים מתוכננים".
יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, כתב אתמול למנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש ולמנהלי בתי החולים: "המעסיקים ומשרד הבריאות ממשיכים באדישותם ובהימנעותם מהתמודדות עם תופעות האלימות במערכת הבריאות. הם לא מקצים את המשאבים הנדרשים להגנה על הרופאים מפני האלימות, לא מציבים שוטרים ומאבטחים במוסדות הרפואיים, לא פועלים למיצוי הדין עם הגורמים האלימים ולא מקיימים את חובתם הבסיסית לקיומה של סביבת עבודה הולמת ובטוחה לרופאים, תוך יישום חוזר משרד הבריאות והמלצות ועדת פרופ' שלמה מור יוסף".
לדברי פרופ' חגי, "לאחר תקופה ממושכת בה נהגנו באיפוק רב, תוך המשך הניסיונות להניע את המעסיקים ואת משרד הבריאות לפעול למיגור האלימות, ניכר כי לאור אירוע האלימות האחרון - המתווסף לעשרות מקרי אלימות אחרים - אין מנוס מנקיטת שביתת אזהרה".
4 צפייה בגלריה
ועידת הבריאות ידיעות אחרונות ynet היכל התרבות תל אביב
ועידת הבריאות ידיעות אחרונות ynet היכל התרבות תל אביב
"הסתה קשה ברשתות, אלימות מילולית בבתי החולים ואירועים מזעזעים". ד"ר זאב פלדמן
(צילום יריב כץ)
לצד השביתה צפויות להתקיים גם עצרות מחאה בכמה מבתי החולים, בהשתתפות הצוותים הרפואיים. כך למשל, בהדסה תתקיים הר הצופים תתקיים עצרת מחאה ב-9:00 ובבית החולים שיבא בתל השומר היא תיערך ב-11:00. "אירוע האלימות הקשה ביחידה לטיפול נמרץ בהדסה הר הצופים, שבו נותרו חברינו חשופים מול פורעים, מחייב עצירה והערכות מחדש", אמר ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה וסגן יו"ר הר"י ומנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים בשיבא. "העדויות הקשות על שהתרחש ותחושות הפחד שחוו אנשי הצוות מזעזעות ומחייבות פעולה".
לדברי פלדמן, "הזלזול של גורמי האבטחה המקומיים בבקשת הצוות להיערכות לקראת ההידרדרות הצפויה של המטופל מחייב חקירה והסקת מסקנות. זהו איננו אירוע בודד, אלא חלק מגל אלימות קשה ומתמשך נגד רופאים וצוותים רפואיים שחווים אותו כבר חודשים רבים - החל מהסתה קשה ברשתות החברתיות, דרך אלימות מילולית בבתי החולים ועד האירועים הקשים והמזעזעים כמו שקרו השנה בהדסה, רמב"ם, סורוקה ובבתי החולים הפסיכיאטריים, נגד צוותי בריאות הציבור ועד לאלימות הבלתי פוסקת נגד ראש שרותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס".

שר הבריאות ניצן הורוביץ הודיע היום שידרוש להציב עמדות שיטור בתוך בתי החולים, ופרופ' חגי - שהתראיין באולפן ynet - איים להמשיך "לשבש" את פעילות מערכת הבריאות עד שלא תיענה דרישתו להציב את אותן עמדות שיטור בבתי החולים. הורוביץ, שדיבר בכנס בתי החולים הממשלתיים, הודיע בנוסף כי פנה ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, וביקש ממנה לפעול למיצוי הדין עם המתפרעים גם במקרים אחרים של תקיפת אנשי צוות רפואי. "הצוותים הרפואיים שלנו לא יכולים ולא צריכים להתמודד עם בריונות ואלימות. אחות שעוסקת בהצלת חיים היא לא שוטרת ולא צריכה לחשוש שיכו אותה. אנחנו לא רואים כתבי אישום נגד מי שמעז להרים יד בבית חולים ולהשחית רכוש. ככה לא מגבים ושומרים על הצוותים ועל המטופלים".
שר הבריאות הוסיף כי את הדרישה להקים עמדות שיטור בתוך בתי החולי הוא יגיש בישיבת הממשלה הבאה. המטרה, לדבריו, היא שהשוטרים "יוכלו להגיב בזמן אמת לכל מקרה אלימות. צוותי הבריאות יעסקו ברפואה והשוטרים באכיפה. פשוט מאוד". הוא הוסיף: "ההסתה נגד אנשי משרד הבריאות שגברה בתקפות הקורונה, האלימות נגד הצוותים הרפואיים, הם חלק מאותה הבעיה. בכל מקום, ובטח בתחומי במערכת הבריאות, עלינו לנהוג באפס סובלנות לאלימות".
ההתפרעות החריגה, נזכיר, אירעה ביום שני בערב במחלקת טיפול נמרץ בבית החולים הדסה הר הצופים. עשרות בני אדם ממשפחתו של החולה שהלך לעולמו לקחו חלק באלימות: המתפרעים שברו דלתות וחלונות, השחיתו את המחשבים והציוד בעמדת האחיות והכו אנשי צוות. איש מהחולים במחלקה לא נפגע, אך בבית החולים ציינו כי שני אנשי צוות נפצעו באורח קל וטופלו בחדר המיון.