ד"ר דליה פדילה טבעה למוות אתמול (שישי) בחוף השרון בהרצליה. האישה הערבייה הראשונה שייסדה רשת חינוך - ואף קיבלה בשנה האחרונה מיצחק הרצוג את עיטור הנשיא - בילתה במקום עם בעלה עבד - שלפתע מצא עצמו בסרט אימה. בשיחה עם ynet בסוכת האבלים, אליה הגיעו רבים מתושבי רהט והסביבה, הוא סיפר כי הלך להכין קפה - וכשחזר לאחר כ-20 דקות ראה שמספר אנשים מבצעים החייאה על אישה שנמשתה מהמים.
עבד פדילה, אח מוסמך בכיר, שחזר את הרגעים הקשים בחוף: "יצאתי יחד עם אשתי לבלות. ישבנו ודיברנו והכול היה טוב ויפה. לא באנו לים כדי להיכנס אליו ולשחות, אלא רק לשבת שם. כשחזרתי עם הקפה וראיתי שמעניקים עזרה רפואית למישהי ביקשתי לסייע - וגיליתי שמדובר באשתי, בדליה. נדהמתי". הוא סיפר כי "עוד לא ידוע לי מה קרה שם, אולי היא לקתה בליבה".
1 צפייה בגלריה
ד"ר דליה פדילה
ד"ר דליה פדילה
ד"ר דליה פדילה
(צילום: יריב כץ)
ד"ר פדילה ייסדה וניהלה את רשת קיו סקולס ללימודי אנגלית ופיתוח אנושי, וכיהנה כראש מכללת אלקאסימי להנדסה ומדע בבקה אל גרבייה. היא אף הייתה אחת המייסדים ושימשה כמנכ"לית שותפה בארגון "עתידנא", הפועל בקרב הנוער הערבי במטרה לסייע לו להשתלב בחברה הישראלית, וכדי לבנות שותפות יהודית-ערבית דווקא בימין. לצד ההחלטה להעניק לה את עיטור הנשיא, בנובמבר אשתקד, נכתב כי היא "תרמה לקידום חינוך איכותי בחברה הערבית באמצעות הקמת מוסדות חינוך וניהול פרויקטים שמטרתם לחנך דור של בני נוער וצעירים. היא פיתחה דיאלוג בין תרבויות וקשרים בין מוסדות אקדמיים בארץ ובחו"ל".
בעלה סיפר כי כל החברה הערבית הכירה אותה. "היא תרמה המון, על חשבון זמנה היקר. היא הייתה אמורה לפתוח השנה בית ספר פרטי חדש, ולצערי היא מתה לפני שהיא תגשים עוד חלום". מאז התגלה דבר מותה, הורים שהכירו את פועלה סיפרו כי "היא הייתה אישה נהדרת וחכמה. ילדינו התקדמו אצלה עם כל הפרויקטים שהיא מובילה. הילדים חיכו לדברים חדשים שהיא הביאה, כי ראינו את השינוי וההתקדמות". אחרים כתבו: "לא יודעים אם נמצא מישהו שיכול להחליף את פדילה. היא הייתה מהממת בעבודתה. הילדים היו קשורים אליה ואוהבים אותה מאוד".
ד"ר מייזי אליעזר, רופאת שיניים שעובדת במדיקל סנטר ומחזיקה בתעודת ACLS (הסמכת מתן החייאה מתקדמת), הייתה במקרה בחוף - והייתה מהראשונים שהעניקו לד"ר פדילה עזרה. היא סיפרה כי "עובר אורח ראה אותה בים, לא ידוע כמה זמן היא הייתה במים. הוא הוציא אותה והתחיל פעולות החייאה. אני הצטרפתי והתחלנו פעולות החייאה משותפות. התחלפנו במשמרות של העיסויים ולא הפסקנו".
לדבריה, "נראה שהיא שהתה כבר הרבה זמן מתחת למים. מד"א הגיעו 15 דקות אחרי תחילת האירוע וביצעו פעולות החייאה". היא הוסיפה: "אני משתתפת בצערה של המשפחה, הבנתי שהיא הייתה אישה חזקה שתרמה רבות לקידום וחינוך".