מסלימים הצעדים נגד ישראל בספרד: מוזיאון ריינה סופיה במדריד, שנחשב לאחד ממוסדות התרבות המובילים בעולם, פתח שלשום (רביעי) תערוכה לסולידריות עם פלסטין - תחת הכותרת "מהנהר ועד לים". שגרירות ישראל גינתה בחריפות את התערוכה "שקוראת להשמדת ישראל", כלשונה.
במקביל, עשרות אוניברסיטאות בספרד חתמו על מכתב שבו הן מאיימות בניתוק היחסים עם האוניברסיטאות ומרכזי המחקר בישראל אם היא לא תעצור את המלחמה בעזה. למעשה, אפשר לומר שכעת - לצד אירלנד ונורבגיה שאינה באיחוד האירופי - ספרד היא אולי המדינה הכי אנטי-ישראלית באירופה.
2 צפייה בגלריה
דגל ספרד
דגל ספרד
(צילום: shutterstock)
על מכתב האוניברסיטאות חתומות 76 אוניברסיטאות ציבוריות ופרטיות שמאוגדות באיגוד הרקטורים של אוניברסיטאות ספרד. בהצהרה, האיגוד גינה את האירועים החמורים בעזה ודרש הפסקה מיידית וסופית של הפעולות הצבאיות של צה"ל. כמו כן, הוא קרא להפסקת פעולות הטרור ולשחרור החטופים משבי חמאס. עוד הודיע האיגוד כי ישעה את הסכמי שיתוף הפעולה עם אוניברסיטאות ומרכזי מחקר ישראליים שלא הביעו מחויבות נחרצת לשלום ועמידה בדין הבינלאומי. בנוסף הוא התחייב "להגביר את שיתוף הפעולה עם המערכת המדעית וההשכלה הגבוהה הפלסטינית" ולהרחיב את "תוכניות שיתוף הפעולה, ההתנדבות והטיפול באוכלוסיית הפליטים".
במרץ 2022, אותו איגוד הודיע על ניתוק היחסים עם האקדמיה הרוסית בעקבות המלחמה באוקראינה. כעת הוא דורש ש"מדינת ישראל תכבד את החוק הבינלאומי ותאפשר כניסת כל סיוע הומניטרי שניתן לעזה, שנחוץ לסייע למצב החירום של האוכלוסייה האזרחית". כמו כן, ביום שלישי אישר הסגל של אוניברסיטת ברצלונה הצעת החלטה שמאשימה את ישראל ברצח עם נגד הפלסטינים וביישום מדיניות של אפרטהייד.
במקביל, שרה נוספת מאותה מפלגה, סירה רגו שממוצא פלסטיני, צייצה גם היא את הקריאה ״מהנהר ועד לים״ - שכופרת בזכותה של ישראל להתקיים. ב-7 באוקטובר, נזכיר, אותה שרה צייצה שלפלסטינים יש "זכות להתנגד לכיבוש" - בזמן שממדי מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס החלו להיחשף.
2 צפייה בגלריה
yk13686008
yk13686008
השרה סירה רגו. צייצה "מהנהר ועד לים"
(CHEMA MOYA / POOL)
הקהילה היהודית בספרד גינתה את התערוכה בריינה סופיה, כמו גם הצהרות של שרים בספרד נגד ישראל, וטענה כי הם יכולים להוות הסתה לשנאה ולעודד את האנטישמיות שהרקיעה שחקים בספרד. מאז 7 באוקטובר יהודי ספרד סובלים מאיומים, עלבונות והפחדות, וסטודנטים יהודים סובלים מהצקות ועלבונות, וחלקם אף קיבלו יריקות בפרצוף. לפני כמה ימים הותקפה יהודייה באמצע הרחוב במדריד רק בגלל היותה יהודייה, בתי הספר מאובטחים על-ידי המשטרה, והיהודים הדתיים הולכים לבתי הכנסת תחת שמירה משטרתית - דבר חריג במדינה דמוקרטית.
בתוך כך, השר לזכויות חברתיות בממשלת ספרד, פבלו בוסטינדוי, חבר במפלגת השמאל הקיצוני סומאר, שיגר מכתבים לכמה חברות ספרדיות בעלות פעילות עסקית משמעותית בישראל - ובהם קרא להן לנקוט צעדים כדי להבטיח שפעילותן לא תתרום לרצח עם או הפרת זכויות אדם בפלסטין. "אף שחקן כלכלי לא צריך לתרום להפרת זכויות האדם של האוכלוסייה הפלסטינית", כתב בוסטינדוי בפוסט שפרסם ברשת X.
השר הספרדי הורה לחברות להעריך מחדש את פעילותן ולהגביר את השקיפות סביב פעילותן בישראל. עוד הוא אמר שהן חייבות ליידע את הממשלה על הסיכונים של הפרת זכויות אדם בפלסטין, בין אם בעזה ובין אם בגדה המערבית.
שר החוץ של ספרד מיהר להסתייג מהדברים של בוסטינדוי ואמר שלא ידע על המכתב, ושישראל היא מדינה ידידה של ספרד. מקורות במשרד החוץ במדריד אמרו שהם לא מבינים מדוע בוסטינדוי דיבר בשם הממשלה.
שגרירות ישראל במדריד פרסמה הודעה לתקשורת שבה יצאה נגד השימוש במונח ״רצח עם״, מבלי להזכיר את שמו של השר בוסטינדוי. עוד מסרה השגרירות כי "השימוש במונח 'רצח עם' והאשמות שווא שהפיצו כמה שרים מהווים עידוד לחמאס ולמי שקורא להשמדת ישראל. השימוש במונח הוא הסתה ברורה לשנאה ואנטישמיות".
מפלגתו של השר, סומאר, מתארת בקביעות את המתקפה של ישראל ברצועת עזה כרצח עם ורוצה להשעות את היחסים הכלכליים עם ישראל. שרים נוספים בממשלה אמרו ששמעו על המכתבים בתקשורת. שר הכלכלה קרלוס קוארפו אמר כי היוזמה של בוסטינדוי באה בהפתעה, וחברות ספרדיות מודעות לחלוטין להתחייבויותיהן במסגרת חוקית יציבה שמנחה את פעילותן בארץ ובחו"ל.
פורסם לראשונה: 22:54, 09.05.24