הכוחות הרוסיים החלו אתמול (שני) לכתר את הבירה האוקראינית קייב מכל עבריה. למעשה, כוחות רוסיים כבר נמצאים ממש על גבול השטח המוניציפלי של העיר, בנקודות שבהן הם חוסמים צירי תנועה מרכזיים לעיר מצפון וממערב. הכוחות הללו, לפי כל הסימנים, יחסמו את צירי הגישה לעיר - אבל לא את כולם. את הכביש הראשי מקייב לדרום-מערב הרוסים החליטו להשאיר פתוח.
תמונת הכיתור של קייב נראית כך: יחידות טנקים, נגמ"שים וחי"ר של הצבא הרוסי כבר ערוכות לכניסה לעיר מצפון-מערב. הכוחות מרוכזים בשדה התעופה אנטונוב שליד העיר הוסטומל שמחוץ לקייב, ליד העיר בוצ'ה ובתוך העיר אירפין. הם עדיין לא השתלטו על שלוש הערים האלו כליל, אבל הרוסים נמצאים כבר בתוך הערים האלו. המרכז הלוגיסטי שלהם הוא בשדה התעופה אנטונוב, שעבר מיד ליד ועדיין מתנהלים בו קרבות.
תמונת הכיתור על קייב

6 צפייה בגלריה
כוחות רוסים בדרך לקייב
כוחות רוסים בדרך לקייב
הכוחות הרוסיים בדרך לקייב. לא ממהרים, ופועלים לפי "הדוקטרינה הסובייטית 2.0"
(צילום: EPA/RUSSIAN DEFENCE MINISTRY PRESS SERVICE)
6 צפייה בגלריה
כוחות רוסים בדרך לקייב
כוחות רוסים בדרך לקייב
(צילום: EPA/RUSSIAN DEFENCE MINISTRY PRESS SERVICE)
הכוחות סביב שלוש הערים הללו מיועדים כנראה להיכנס לקייב בנתיב התחבורה הראשי E373, שמוליך לשכונת פודולסק שבמרכז קייב. כוח נוסף מתקרב על הכביש המהיר E40, שיוצא ממרכז קייב היישר מערבה. הכוחות הרוסיים נמצאים שם קצת רחוק יותר מהעיר, אבל גם הם על הגבול המוניציפלי של קייב, בפאתי העיר סטויאנקה. כל אלו יהיו כנראה הכוחות הראשונים שייכנסו לעיר מצפון-מערב וממערב, והם ינועו גם כדי לחסום את הכביש המהיר שנכנס לקייב מצפון לאורך נהר הדנייפר היישר אל שכונת וישגורוד.
הכוחות הרוסיים שמאיימים על החלק המזרחי של קייב, ממזרח לנהר הדנייפר, נמצאים רחוק הרבה יותר מהבירה האוקראינית. הם נעים אליה מכיוון צ'רניהיב בצפון-מזרח, העיר סומי במזרח ומהעיר קניב שנמצאת מדרום-מזרח לקייב. כל אחת מהערים הללו מרוחקת יותר מ-100 ק"מ מקייב.
הרוסים לא ממהרים. הם עובדים לפי הדוקטרינה הצבאית הרוסית שהיא גרסה מעודכנת של מה שאנחנו הכרנו במלחמת ההתשה ובמלחמת יום כיפור כ"דוקטרינה הסובייטית". זוהי גרסת ה"דוקטרינה הסובייטית 2.0".
תחילה, הם מפעילים הרעשה כבדה, בעיקר על מתקנים צבאיים אבל גם על שכונות אזרחיות. לפי כל הסימנים, עמדות וביצורי ההתנגדות שצבא אוקראינה וההגנה הטריטוריאלית והמיליציות האוקראיניות הקימו בשכונות החיצוניות של קייב ובמרכז העיר, נחשבים למטרות לגיטימיות בעיני הארטילריה הרוסית שפוגעת בהם באש סטטיסטית לא מדויקת, שכמובן פוגעת גם בבתי מגורים או באזרחים הנמלטים מהמקומות האלו. הרוסים לא מבזבזים תחמושת מדויקת וחימושים מדויקים יקרים על ריכוך לפני התקדמות. גם בשעת כתיבת דברים אלה אנחנו שומעים את הארטילריה הרוסית גם במרכז קייב.
6 צפייה בגלריה
מחסום של צבא אוקראינה באזור סטויאנקה המקשר לאזור קייב מלחמה רוסיה
מחסום של צבא אוקראינה באזור סטויאנקה המקשר לאזור קייב מלחמה רוסיה
מחסום של צבא אוקראינה בסטויאנקה. הרוסים כבר שם, בכביש המהיר שיוצא מערבה מקייב
(צילום: AFP)
את תוצאות ההרעשות ראיתי שלשום, כששמונה אזרחים מאירפין, בהם כמה ילדים, נהרגו בזמן שעקפו את הגשר המופצץ בין אירפין לקייב. אתמול נהרגו כבר בתוך קייב עצמה 13 אזרחים במאפייה באזור תעשיה בצפון-מערב העיר. חלקם עמדו בתור לקנות לחם.
הרוסים לא ממהרים. הם מתחילים בהרעשה כבדה, בעיקר על מתקנים צבאיים אבל גם שכונות אזרחיות. הם לא מבזבזים תחמושת מדויקת וחימושים יקרים על ריכוך לפני התקדמות
כתב "עובדה" איתי אנגל והצלם אדי גרלד היו עדים אתמול להפגזה כבדה בשכונה גורנקה שבצפון-מערב קייב. הם מספרים שההרעשה הארטילרית שנקלעו אליה הייתה כבדה ושחיילים אוקראינים רבים נפצעו והועברו לטיפול בבית חולים ליולדות סמוך שהוסב לבית חולים רגיל. הם גם שמעו חילופי אש מנשק קל, מה שהעיד שהרוסים היו במרחק של פחות מקילומטר מהם.
בהחלט ייתכן שמחרתיים כבר יהיו חיילים רוסיים בתוך קייב באזור ההוא. אבל כאמור, הרוסים ממש לא ממהרים, והם מעדיפים שהאוכלוסייה תברח והמגינים, שנמצאים בעמדות פתוחות שנחוצות כדי לשגר טילים נגד טנקים, יברחו גם הם מחמת ההרעשה הכבדה. האוקראינים פוצצו את כל הגשרים שמוליכים לעיר מהאזור ההוא, ולכן הצבא הרוסי כנראה ישתמש בציוד גישור כדי להתקדם לתוך הבירה. לפי דפוס הפעולה הזה, הרוסים חוששים מאוד ממארבים לטנקים שלהם בשטח העירוני - ולכן הם משתדלים להבריח משם גם אזרחים לא מעורבים וגם מגינים.

ממזרח ומדרום לעיר, האזורים שמהם עדיין רחוקים הרוסים, עדיין אין הרעשות כבדות אלא אש ספורדית. נראה שבאזורים ההם הרוסים משתדלים בעיקר לחסום את נתיבי התנועה העיקריים ואז להתקדם לאורכם עד שיכתרו גם את הצד המזרחי של קייב. בשטחים שאותם הרוסים כבר כבשו, בערים מצפון מזרח לשטח העירוני של קייב, הם הנהיגו מיד ממשל צבאי שנאכף על ידי כוחות משרד הפנים הרוסי שנקראים "נאשגוורדיה", כלומר, "המשמר שלנו". אנשי הממשל הזה נוסעים בג'יפים וברכבי סיור גדולים יותר, ממוגנים, ואוכפים עוצר. מי שרוצה לצאת מהבית יכול לעשות זאת כבודד או עם אדם נוסף לכל היותר.

קייב כבר מתנהגת כעיר במצור

בבירה האוקראינית, ההתנהגות מרגישה כאילו המצור כבר הושלם. הצבא האוקראיני ועיריית קייב מציבים עוד ועוד מחסומים נגד טנקים ברחובות, ואתמול הם עסקו בעיקר בהנחת גושי בטון ענקיים או לוחות בטון טרומי עבים שחוברו אחד לשני בעיקר במטרה לעכב את הטנקים הרוסיים ולהאט את תנועתם. כך יהיה קל להשליך עליהם בקבוקי תבערה (שכאן מכנים אותם בקבוקי "מולוטוב") ולירות עליהם טילים ורקטות RPG.
נפגשתי אתמול בשכונה דרומית של העיר עם קבוצת אזרחים שעמדה ליד מחסום. גברים ונשים בכל הגילים, ללא נשק, שסייעו להעביר שקי חול ממשאית שעמדה בצד ולבצר את העמדה שבפתח השכונה שלהם. "מה אתם מתכוננים לעשות כשהרוסים יבואו?", שאלתי. הם אמרו: "נילחם בהם". "ואיך תילחמו? אין לכם נשק", הקשיתי - והם ענו: "יש לנו בקבוקי מולוטוב". נראה היה שהם משוכנעים שכך יוכלו לעצור את הטנקים הרוסיים. לאף אחד מהם לא הייתה הכשרה צבאית וחלקם אפילו לא ראו טנק בימי חייהם, אבל אתמול הייתה להם ההזדמנות הראשונה, כשטנקים ונגמ"שים של צבא אוקראינה הופיעו לפתע ברחובות קייב. גם במרכז העיר סמוך לפרלמנט ולארמון הנשיא, גם סמוך למלון שלנו שנמצא לא רחוק מהכיכר המרכזית, כיכר "מיידן", וגם בשכונה הדרומית שבה מיהרו אנשים לעלות על אוטובוסים שיובילו אותם לגבול אוקראינה-רומניה.
6 צפייה בגלריה
אחד המגינים האוקראינים. הרוסים מקווים שיברחו מהעמדות
אחד המגינים האוקראינים. הרוסים מקווים שיברחו מהעמדות
אחד המגינים האוקראינים. הרוסים מקווים שיברחו מהעמדות
(צילום: EPA)
בין המפונים בשיירה שאורגנה על ידי ארגון אזרחי של מתנדבים, היה אביה של המתורגמנית שלי נדיה. אנדריי שבצ'נקו הוא בן 79, מומחה לפיזיקה גרעינית ועובד עדיין במכון למחקר פיזיקה גרעינית בקייב ובחרקוב. יש לו שורשים יהודיים אבל הוא נמנע מלדבר על כך. הוא התלבט כל הלילה אם להתפנות והגיע למסקנה שאם הרוסים יכבשו את קייב ואפילו אם רק יטילו עליה מצור, הוא לא יוכל לקבל את הטיפול הרפואי שהוא זקוק לו, ולכן הוא ארז תרמיל עם שק שינה, מזרון ושם בשקית כמה מצרכי אוכל. יחד עם אשתו הוא עלה לאוטובוס, כשהם נפרדים מנדיה בדמעות.
באותה שעה, יצא ממרכז קייב אוטובוס שפינה ילדים חולי סרטן ומחלות כליות כרוניות לעבר הגבול עם רומניה. מרומניה הילדים יוטסו לבתי חולים בארץ. ב-9 בבוקר היו מתוכננים להתפנות רק שישה ילדים, אך כשהאוטו יצא מבית החולים הלאומי לילדים שבמרכז קייב לעבר הגבול, היו עליו יותר מ-20 אנשים, גם מבוגרים שזקוקים לטיפול רפואי דחוף. הילדים אמורים להתאשפז בבית החולים לילדים שניידר בארץ שהתנדב לקבלם. היוזמה למבצע ומימונו התבצע על ידי אנשי עסק ישראלים העובדים באוקראינה. מנהל בית החולים בקייב, ד"ר סרגיי צ'ורנישוק, הודה במילים חמות ליוזמי המבצע ולאיש העסקים רפאל יוחא שניהל אותו בקייב.

קולות הנפץ מעידים על חוסר ההתקדמות בדיפלומטיה

בזירה הדיפלומטית מתקיימת פעילות רבה, אבל כרגע יש מעט מאוד תוצאות. אתמול הייתה פגישה נוספת בין צוות המשא ומתן הרוסי לזה האוקראיני בבלארוס. נראה שגם הפעם לא היו תוצאות, אם כי לדברי גורם מהימן המרחק בין עמדות ודרישות המשלחת הרוסית לבין עמדות ודרישות המשלחת האוקראינית אינם גדולים.
הרוסים מציבים למעשה ארבע דרישות: האחת, שצבא אוקראינה יפסיק להילחם. דובר הקרמלין אמר שברגע שצבא אוקראינה יפסיק להילחם - הצבא הרוסי ינצור את נשקו. האוקראינים מגחכים שהם שומעים את ההצהרה הזו וטוענים שבכל המקרים בהם הרוסים הבטיחו לנצור את האש הם לא עמדו במילתם והמשיכו להחריב שכונות ולהרוג אזרחים. כך היה אתמול למשל בתוך קייב. הרוסים הבטיחו לנצור את האש, ולמעשה ההרעשה של הצבא הרוסי לא חדלה לרגע.
6 צפייה בגלריה
בלארוס סבב שיחות משא ומתן שלישי בין משלחות רוסיה ו אוקראינה
בלארוס סבב שיחות משא ומתן שלישי בין משלחות רוסיה ו אוקראינה
משלחות המו"מ בבלארוס. ארבע דרישות לפוטין, כולן כרגע נדחות
הדרישה השנייה היא שממשלת אוקראינה תכניס תיקון לחוקת המדינה שאוסר על אוקראינה להיכנס לבריתות צבאיות עם כל מדינה אחרת, כשהכוונה היא לנאט"ו. כלומר, הרוסים לא מסתפקים בהודעה אוקראינית שלא יצטרפו לנאט"ו, אלא דורשים מהם לחוקק את זה בחוקת המדינה. הדרישה השלישית היא שממשלת אוקראינה תכיר במחוזות הבדלניים בחבל דונבאס, והדרישה הרביעית היא שממשלת אוקראינה תכיר בריבונות רוסיה על שטח חצי האי קרים. האוקראינים לעת עתה מסרבים לדרישות האלו ככתבם וכלשונם אבל אומרים: "יש על מה לדבר".
בינתיים, לפי קולות הנפץ שאני שומע מבחוץ, כמו גם יבבות הסירנות, לא הושגה התקדמות רבה. חשוב להעיר רק דבר אחד: כיתור קייב יתבצע ככל הנראה, אם נסמוך על מה שקרה עד כה, באיטיות רבה, כי גם לרוסים יש אינטרס חשוב למזער את הקורבנות בנפש בקרב חייליהם ולהימנע מפגיעה באזרחים שאותם הגדיר פוטין כחלק אינטגרלי מהעם הרוסי.