בכירים אמריקנים אמרו הערב (יום חמישי) כי ארצות הברית ממשיכה ללחוץ "בכל הכוח" כדי להביא לעסקת חטופים והפוגה בלחימה בין ישראל לחמאס, והזהירו כי "אם ניווכח שנתניהו מחבל בכך מסיבות פוליטיות - זה יביא להתנגשות חזיתית עם הבית הלבן".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
"הפוקוס הוא על עסקה בכל מחיר". נתניהו וביידן
(צילום: NBC)
הבכירים האמריקנים טענו כי על אף ש"ארגון הטרור חמאס משחק משחקים ולא עושה לנו חיים קלים", אותו הדבר עושה גם ישראל. "זה לא יעצור אותנו, אנחנו ממוקדים בעסקה", אמרו. לדבריהם, "על נתניהו לעשות כל מה שצריך כדי שתהיה עסקה. אם נגיע למסקנה שהוא לא פועל בהיגיון ומחבל בעסקה, זה יהיה מאוד קשה עבורנו - ולא יהיה מנוס מלהגיע לנקודה של התנגשות".
הבכירים הזכירו גם את דבריו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנושא, שתקף את ממשלת נתניהו וכבר הפסיק להימנע מהמושג "הפסקת אש". הם הבהירו כי "מה ששמענו מהנשיא זאת רק ההתחלה. אם נגיע למסקנה שראש הממשלה מושך זמן מסיבות פוליטיות, נשמע מביידן דברים הרבה יותר חמורים".
3 צפייה בגלריה
עצרת למען החטופים בתל אביב
עצרת למען החטופים בתל אביב
"העסקה - מהלך ראשון בתוכנית הרבה יותר גדולה". עצרת למען החטופים בתל אביב
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
הבכירים הדגישו כי מבחינת הממשל האמריקני, עסקת החטופים היא המהלך הראשון וההכרחי בתוכנית הרבה יותר גדולה, שתכליתה שינוי פני המזרח התיכון. התוכנית הזו, כידוע, כוללת הסדר עם לבנון בתיווכו של שליח ביידן למזרח התיכון עמוס הוכשטיין; נורמליזציה בין ישראל לסעודיה ומדינות ערביות נוספות; תחילת שיקום רצועת עזה עם מעורבות כזו או אחרת של הרשות הפלסטינית, שתעבור רפורמה; והמשך ההתקדמות בנתיב למדינה פלסטינית.
הבכירים ציינו גם כי אף אחד לא מצפה מישראל להסכים למדינה פלסטינית "מחר בבוקר". לדבריהם, "הרעיון לקרוא להקמת מדינה פלסטינית הוא חזון, יש הרבה צעדים בדרך לשם - השאלה מה יקרה בעזה ותפקיד הרשות הפלסטינית שם. אתה לא הולך למלחמה על פתרון שתי המדינות בין לילה. לכן לא ניתן לנתניהו לחבל בזה רק כי הוא רוצה לרצות את בן גביר והבייס בליכוד. אבל ברור לכולנו שבלי עסקת חטופים שום דבר לא יקרה, ולכן הפוקוס עכשיו הוא עסקה".
נתניהו, מצידו, אמר הערב כי הוא דורש לדעת מראש את שמות כל החטופים שישוחררו במסגרת העסקה. "אנחנו עובדים מסביב לשעון ועושים מאמצים גדולים להצליח, זו מטרה קדושה", הבהיר, ואמר כי מוקדם מדי לדעת אם יושג מתווה. "לא נתקפל מול הדרישות של חמאס, כי אם נתקפל פשוט לא נהיה פה".
לדבריו, "אנחנו נתקלים בקיר אטום של דרישות הזויות, חמאס לא מנסה אפילו להתקרב לאזור של הסכמה. זה המצב. התקוות קיימות אצל כולנו, ואנחנו ממשיכים לפעול ולקוות, אבל אני לא יכול לתת הבטחה שאין לה כיסוי כרגע שזה יקרה".

על רקע הניסיונות להגיע להסכם לשחרור חטופים, ובזמן שבישראל ממתינים לתשובת חמאס באשר לעקרונות שהציעו המתווכות בפסגת פריז השנייה - גורמים מדיניים אמרו השבוע כי "הייתה התקדמות קטנה, מדודה וחשובה". לדבריהם, "עדיין יש פערים לא קטנים שדורשים התגמשות של שני הצדדים, וגם את תשובות חמאס. עיקר הדברים זה נושא סגירת המפתחות והמספרים בקטגוריות השונות". דברים אלה מגיעים אחרי שמוקדם יותר אמר ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, כי ארגונו מגלה גמישות במשא ומתן לעסקה עם ישראל, אך מנגד מוכן להמשיך להילחם.

הושלמה הקמת המינהלת החדשה

מינהלת החטופים, הנעדרים, השבים ומשפחותיהם במשרד ראש הממשלה תעבוד החל מיום ראשון הקרוב במתכונתה החדשה. היא תכלול בתוכה את כל הגופים האמונים על הטיפול האזרחי בחטופים, הנעדרים, השבים ומשפחותיהם. במינהלת הוטמעו בין היתר גופי המשל"ט, אנשי המילואים שעסקו בתחום, עשרות ראשי צוותים המלווים את משפחות החטופים ממערך המתנדבים "איתכם", ויהיו בה נציגויות של משרדי הממשלה השונים וביטוח לאומי.
הקמת המינהלת במתכונתה החדשה התקבלה בהחלטת ממשלה ב-12 בנובמבר 2023. המינהלת, בראשות ירון כהן, תעניק ליווי שוטף למשפחות החטופים, לנעדרים ולשבים ארצה. היא תתכלל את ריכוז המענים שניתנים להם, כולל סיוע כלכלי ומשפטי, מיצוי זכויות ופעולות הסברה. כמו כן, היא תעסוק בשיקוף תמונת המצב ביחס למאמצי השבת החטופים.
משרדי המינהלת ממוקמים בצמוד למערך קציני הקשר בצה"ל, והיא מקיימת מולם שיתוף פעולה הדוק כדי לוודא תמונת מצב עדכנית ומקיפה למשפחות.
ירון כהן, ראש מינהלת החטופים, הנעדרים, השבים ומשפחותיהם, מסר: "אני רוצה להודות לכל הגורמים והאנשים שעבדו ימים ולילות במהלך החודשים האחרונים כדי לתת מענה למשפחות בימים הקשים האלה. המינהלת במתכונתה החדשה תתכלל את כל הגורמים תחת מטריה אחת כדי להעניק מענה מקיף, יעיל ושלם למשפחות. תהליך ההטמעה נעשה באופן פרטני ומעמיק כך שיישמר כל רצף הטיפול והעבודה בחודשים האחרונים. אנחנו רואים חובה מוסרית עליונה להיות כתובת עבור כל אחת ואחד מהחטופים, הנעדרים, השבים ומשפחותיהם ומתפללים לחזרתם הביתה של כל החטופים".