5 צפייה בגלריה
מוצב מצרי ליד ניצנה גבול מצרים
מוצב מצרי ליד ניצנה גבול מצרים
גבול מצרים
(צילום: AFP)
שני ישראלים נפגעו הבוקר (שבת) בתקרית ביטחונית קשה בגבול מצרים. השניים טופלו בשטח וכוחות הוקפצו למרחב התקרית ופתחו בסריקות נרחבות במקום - גם בסיוע מסוקים. שניים נוספים נפגעו בתקרית אחרת, שבמסגרתה התפתחו חילופי אש עם מחבל שחוסל אחרי שחדר ממצרים.
כמה שעות לפני התקרית הביטחונית הבוקר סיכלו כוחות צה"ל הברחת סמים בשווי מיליון שקלים וחצי. הסיכול כלל ירי ושימוש בסולמות. צה"ל אישר כי "תקרית ביטחונית התרחשה במרחב החטיבה המרחבית פארן. באירוע יש שני נפגעים. צה"ל מתחקר את נסיבות האירוע ויעדכן בפרטים נוספים בהמשך".
5 צפייה בגלריה
מוצב מצרי ליד ניצנה גבול מצרים
מוצב מצרי ליד ניצנה גבול מצרים
מוצב מצרי באזור הגבול
(צילום: AFP)
בשעות הצהריים, כאמור, דיווח צה"ל על חילופי אש שהתנהלו בגבול מצרים. אחר כך מסר דובר צה"ל כי "במהלך היתקלות עם מחבל בשטח ישראל, התפתחו חילופי אש. הלוחמים והמפקדים חתרו למגע, ירו והרגו אותו. כוחות צה"ל ממשיכים לסרוק במרחב". המחבל שחוסל הוא מצרי, ולפי דיווחים בכלי תקשורת ערביים לבש מדי איש ביטחון מצרי.
לאור התקרית, קיים שר הביטחון יואב גלנט הערכת מצב עם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ובכירי מערכת הביטחון. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, נמסר, מתעדכן באופן שוטף על פרטי האירוע בדרום.
במועצה האזורית רמת נגב ביקשו להרגיע את התושבים, ומסרו כי "בהמשך לדיווחים משעות הבוקר על תקרית ביטחונית וחילופי אש בגבול מצרים וסביבת הר חריף, חשוב לנו לעדכן כי ראש המועצה וקב"ט המועצה נמצאים בקשר ישיר ושוטף עם צה"ל וכוחות הביטחון שמנהלים את האירוע. ביישובי המועצה השגרה נשמרת במלואה ואנחנו בקשר רציף עם הרבש"צים והרבש"צים היישוביים".

האירועים התרחשו במרכז גזרת האוגדה המרחבית 80, החולשת על כ-200 ק"מ של הגבול עם סיני. מדובר באזור הררי וגבוה, עם נתיבי הברחה של ואדיות עמוקים, גיאיות מחורצים ושטחים "מתים" לתצפיות במרחב. לכן, רוב ניסיונות הברחת הסמים מתבצעים באזור זה. צה"ל עיבה את הגזרה בשנה האחרונה בכוחות משטרה מיוחדים ואמצעים אוויריים לצד מארבי עומק, שהובילו לסיכול מוצלח של יותר ממחצית ניסיונות ההברחה, שעדיין נמשכים בכל שבוע, וכוללים חילופי אש בעיקר בצד המצרי. חוליות ההברחה המיומנות מקפידות לירות בעיקר בצד המצרי, בעוד הקולטים הישראלים אינם חמושים אך לא אחת ניסו לדרוס את כוחות צה"ל במהלך מנוסתם.
בחודש דצמבר האחרון נהרג אזרח ישראלי מהפזורה הבדואית בניסיון הברחה שסוכל בגבול עם מצרים. בצה"ל אמרו אז כי תצפיות זיהו מספר חשודים בניסיון ההברחה, וכי כוח צה"ל שהוזנק למקום ביצע ירי במסגרת פעילותו לסיכול ההברחה. עוד נמסר כי כוח צה"ל העניק לחשוד טיפול רפואי, אך לאחר זמן קצר הוא מת מפצעיו.
5 צפייה בגלריה
חטיבת פארן
חטיבת פארן
לוחמת ליד גדר הגבול עם מצרים. קרקע פורייה להברחות סמים
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
צה''ל מדווח על עלייה בכמות סיכולי ההברחות בגבולות ירדן ומצרים מתחילת שנת 2022
צה''ל מדווח על עלייה בכמות סיכולי ההברחות בגבולות ירדן ומצרים מתחילת שנת 2022
(צילום: דובר צה''ל)
5 צפייה בגלריה
חטיבת פארן
חטיבת פארן
(צילום: דובר צה"ל)
באירוע אחר שהתרחש בגבול מצרים בינואר בשנה שעברה נפצעו שני לוחמי מג"ב באורח קל מירי דו-צדדי בשעת לפנות בוקר. המקרה אז התרחש במהלך פעולה לסיכול הברחות סמים מסיני של גדוד קרקל וימ"ס, יחידת המסתערבים של משמר הגבול. בצבא ציינו אז כי חוליות ההברחה החלו לירות לעבר הכוחות, והכוחות השיבו באש בתנאים של מזג אוויר סוער וראות לקויה. בשלב הזה, התבצעה טעות בזיהוי שהסתיימה בירי של הכוח מקרקל אל עבר לוחמי ימ"ס.
הגבול בין ישראל למצרים משתרע על פני כ-200 קילומטרים, מכרם שלום בצפון הגבול ועד אילת בדרום. בנובמבר 2010 החלה ישראל לבנות את גדר הגבול החדשה החוצצת בינה לבין מצרים. בתוך שנתיים, ובהשקעה של יותר ממיליארד שקל, הושלמה הגדר.
אילנה קוריאל, דניאל סלאמה ואיתמר אייכנר השתתפו בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 09:49, 03.06.23