2 צפייה בגלריה
חטיבת פארן
חטיבת פארן
חטיבת פארן בגבול מצרים. הירי התרחש במהלך פעולה לסיכול הברחות סמים
(צילום: דובר צה"ל)
שני לוחמי מג"ב נפצעו באורח קל מירי דו-צדדי בגבול מצרים במהלך הלילה (רביעי), סמוך לשעה 03:00 לפנות בוקר. המקרה התרחש במהלך פעולה לסיכול הברחות סמים מסיני של גדוד קרקל וימ"ס, יחידת המסתערבים של משמר הגבול. לפי הצבא, חוליות ההברחה החלו לירות לעבר הכוחות, והכוחות השיבו באש בתנאים של מזג אוויר סוער וראות לקויה. בשלב הזה, התבצעה טעות בזיהוי שהסתיימה בירי של הכוח מקרקל אל עבר לוחמי ימ"ס.
הכוחות הוצבו במקום בעקבות הערכה שהמבריחים ינצלו את תנאי מזג האוויר הקשה והראות הלקויה בגבול. מצה"ל נמסר כי האירוע כבר מתוחקר במשותף עם מג"ב, וכי הפעולה שהתבצעה אתמול הסתכמה בהצלחה מבצעית – מתוך תשע הברחות הסמים שהתרחשו בלילה, שבע סוכלו לחלוטין ושתיים שובשו.
בשתיים מההברחות נפתחה אש כבדה מצד המבריחים, ובאחת מהן התרחש הירי הדו-צדדי: לפי תחקיר ראשוני, הכוח של ימ"ס הגיע בזמן אמת לנקודה סמוכה לגדר גבול שבה התרחשה ההברחה, ומאחור התמקמה חוליית חיפוי של קרקל. הכוח מקרקל זיהה בטעות את לוחמי ימ"ס כמבריחים חמושים לאור צרורות הירי שנורו מהצד המצרי, תוך כדי החשיכה המוחלטת ומזג האוויר הסוער. הירי נעצר תוך שניות, וההברחה סוכלה לחלוטין.
2 צפייה בגלריה
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
אופק אהרון ואיתמר אלחרר שנהרגו מירי בשוגג. הלילה - תקרית נוספת של ירי בעקבות טעות בזיהוי
(צילום: דובר צה"ל)
הפעולה היא חלק משרשרת פעולות בחסות החטיבה המרחבית פארן, שאחראית על השמירה בגבול מצרים, שהובילו לסיכול של מעל למחצית ההברחות בשנה החולפת. המודיעין לפעולות אלו מתגבש בחמ"ל מאוחד של הצב"א, השב"ב והמשטרה, שהוקם במיוחד למטרה זו.
המקרה מצטרף לתקרית הירי במשימת האבטחה של חטיבת הקומנדו לפני כשבועיים, במסגרתה נהרגו רס"ן אופק ורס"ן איתמר אלחרר. שני הקצינים נורו על ידי קצין אחר, סגן נ', בעקבות טעות בזיהוי, בסמוך לבסיס נבי מוסא בבקעת הירדן. הקצין היורה יצא למצוד אחרי גנבי אמל"ח, אך שני הקצינים שכבר היו בפטרול לא עודכנו על כך.
בתחילה, תקרית הירי הוגדרה גם כן כירי דו-צדדי. אולם, לאחר חקירה ראשונית של מצ"ח, ההערכה היא שסגן נ' ירה בין שלושה לחמישה כדורים מבלי שנפתחה אש לכיוונו. הוא סיפר לחוקריו כי שמע רעש חשוד, הסתובב וירה, כי זיהה את החמושים שמולו כמחבלים.