2 צפייה בגלריה
אברהים ראיס  בשאר אל אסד חאג' פאדי מפקד יחידה 4400 חיזבאללה
אברהים ראיס  בשאר אל אסד חאג' פאדי מפקד יחידה 4400 חיזבאללה
ראיסי ואסד, לצד מפקד יחידת 4400
המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם דיווח בצהריים (יום א') כי בתקיפה שלשום באזור דמשק שיוחסה לישראל נפגעה תשתית להרכבת חלקי מל"טים איראניים. לפי ארגון האופוזיציה שמושבו בבריטניה, באתר שנפגע היו ציוד ומערכים לוגיסטיים צבאיים שנועדו להרכיב מל"טים שחלקיו יוצרו באיראן ונשלחו לסוריה.
כלי הטיס הבלתי מאוישים מיועדים להרכבה בשדה התעופה הצבאי דימאס באזור דמשק. בתקיפה האתר הזה הושמד, כך לפי הדיווח. עוד טוענים בארגון כי בנוסף לפגיעה באתר ההרכבה, נפגעו גם אחד ממסלולי ההמראה בשדה התעופה הצבאי ומכ"ם צבאי שנמצא באתר.
הרשת הסעודית "אל ערביה" דיווחה במקביל כי התקיפה כוונה נגד יעדים של יחידה 4400 בחיזבאללה, שלפי אל ערביה אחראית על העברת ציוד ואמצעי לחימה ללבנון. "שמו של מפקד היחידה הוא חאג' פאדי, והיא פועלת כמה שנים", טענו. "בחודשים האחרונים היא להבריח נשקים מסוכנים לידי חיזבאללה בתיאום עם כוח קודס של משמרות המהפכה של איראן. במהלך השנים האחרונות ישראל תקפה כמה פעמים יעדים של יחידה 4400 על אדמת סוריה. החומרים המסוכנים שהיחידה מבריחה מסוריה ללבנון מוברחים תחת אמתלה של 'ציוד הומניטרי'".
2 צפייה בגלריה
אברהים ראיס  בשאר אל אסד חאג' פאדי מפקד יחידה 4400 חיזבאללה
אברהים ראיס  בשאר אל אסד חאג' פאדי מפקד יחידה 4400 חיזבאללה
חאג' פאדי מאחורי אסד. "אחיו - השאהיד הראשון של חיזבאללה"
טל בארי, ראש מחלקת מחקר ב"עלמא", המרכז לחקר אתגרי הביטחון בגזרה הצפונית, אמר כי "יחידה 4400 היא היחידה שאמונה בין היתר על העברות אמל"ח במסגרת המסדרון היבשתי-אווירי מאיראן ללבנון דרך סוריה. היחידה הזו עובדת בשיתוף פעולה מלא עם יחידה 190 בכוח קודס במשמרות המהפכה, שזו היחידה שבעצם אחראית על תחום העברות האמל"ח מאיראן לסוריה ולבנון".
לדבריו, "שתי היחידות הללו מחזיקות במסגרת האופרציה הלוגיסטית של מסדרון העברת האמל"ח האיראני מתקני אחסון על אדמת סוריה. חלק מהמחסנים משמש לאחסון לטווח רחוק וחלק משמש לטווח קצר". גם הוא ציין כי היחידה נמצאת תחת אחריותו של חאג' פאדי: "שמו המלא הוא מוחמד ג'עפר קציר. אחד מאחיו נשוי לבת של נסראללה, ואח נוסף נחשב כ'שהיד הראשון של חיזבאללה' והוא זה שפוצץ את מכונית התופת באסון צור הראשון בשנת 1982".
בתחקיר שפורסם עליו בעבר נטען כי חאג' פאדי האחראי על הכנסת האמוניה של חיזבאללה ללבנון - שבסופו של דבר הובילה לפיצוץ בנמל ביירות. הם טענו כי הוא ברשימת הסנקציות האמריקניות.
בסוריה דווח שלשום כי התקיפה הייתה בדמשק ומדרום לבירה הסורית, באזור שישראל תקפה בעבר מספר רב של פעמים על פי פרסומים זרים. ב"אל-ערביה" דווח כי יעד התקיפה היה משלוח נשק איראני.
גורם צבאי סורי אמר כי "בשעה 23:03 תקפה ישראל מהאוויר באמצעות כמה טילים מכיוון מזרח הכינרת. התקיפה בוצעה נגד כמה יעדים באזור דמשק. מערכות ההגנה האווירית יירטו את התקיפה הזו והפילו את רוב הטילים, נגרם נזק לרכוש בלבד". לפי מרכז המעקב הסורי, "ישראל תקפה כמה יעדים והטילים פגעו במטרות שלהם והשמידו אותן".

התקיפה הקודמת בסוריה שיוחסה לישראל הייתה לפני יותר מחודש. ב-17 בספטמבר דיווחה התקשורת הממלכתית בסוריה על תקיפה ישראלית בנמל התעופה הבינלאומי בדמשק, שגרמה למותם של חמישה חיילים ולנזק. זאת בהמשך לתקיפות נמלי התעופה במדינה בחודשים האחרונים, שנועדו למנוע העברות נשק אוויריות מאיראן.
התקיפה ההיא, שגרמה להשבתת שדה התעופה בדמשק, הייתה התקיפה השלישית בסוריה שיוחסה לישראל בתוך שבועיים. כשבוע וחצי לפני כן הודיעה סוריה שישראל תקפה את נמל התעופה בעיר חלב - ולפי הפרסומים יעדי התקיפה היו מטרות צבאיות. עוד דווח שבתקיפה הישראלית הושמדו מחסני אמל"ח איראניים, ונגרמו נזקים כבדים לשדה התעופה - שחזר לפעילות לאחר התקיפה הקודמת שיוחסה לישראל.
במקביל בוצעה תקיפה נוספת בחלב, גם כן בשדה התעופה, וכך סיכלה ישראל, על פי הדיווחים, את נתיבי העברות האמל"ח באמצעות מטוסי מטען. אלא שהאיראנים עברו להברחות רכיבי דיוק בכבודת יד, והפכו את אתגר הסיכול למורכב יותר. מאז, כאמור, לא דווח על תקיפות עד שלשום.
כפי שפורסם בשבוע שעבר ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", באופן רשמי אומרים גורמים מדיניים וביטחוניים שלא חל שינוי בהתנהלות הישראלית בסוריה, ולא הופעלו לחצים מצד הרוסים כדי לעצור את התקיפות. לדבריהם, מנגנון התיאום מול הרוסים בסוריה פועל כסידרו.