על רקע החלטת פיקוד העורף להקל במגבלות בעוטף עזה ולאפשר את פתיחת מוסדות החינוך, ברשויות חוששים שחידוש הלימודים יהיה לא פשוט כלל. הסיבה: המורות וצוותי החינוך, רובם תושבי היישובים שפונו, לא יחזרו כל כך מהר - מה שיקשה על התנעת התהליך. ביממה האחרונה קיימו ברשויות דיונים בעניין בשל חשש מהתממשות התרחיש, ולאחר בירור עם בתי הספר התברר כי אכן קיימת בעיה.
1 צפייה בגלריה
תלמידי כיתה א' שפונו מהעוטף ומתחילים ללמוד בביה״ס חופים בכרם מהר״ל בחוף כרמל
תלמידי כיתה א' שפונו מהעוטף ומתחילים ללמוד בביה״ס חופים בכרם מהר״ל בחוף כרמל
תלמידים שפונו מהעוטף מגיעים לבית ספר בחוף הכרמל
(צילום: אלעד גרשגורן)
"יש לנו מחסור אדיר במורים, שחלקם גרים באזור וחלקם לא", אמר ראש המועצה האזורית שדות נגב תמיר עידן, שהודיע אמש (חמישי) לתושביו כי עד 13 בפברואר כלל מערכות החינוך ישובו לפעילות מלאה. "תחושת הביטחון לא חזרה, וייקח זמן. זו מצוקה אמיתית, אנחנו פועלים כדי לתת לכך מענה. אי-אפשר להכריח אותם לחזור במצב הזה". 
גם במועצה האזורית אשכול מודאגים ממחסור בכוח אדם ומחפשים אפילו מתנדבים. בהודעה שהופצה אתמול נכתב: "אגף חינוך והמרכז הקהילתי במועצה האזורית אשכול מחפשים אתכם - מתנדבים, עובדי הוראה בפנסיה, מדריכי חינוך ומטפלים בגיל הרך, להצטרף אלינו לעיבוי המענים במוסדות החינוך באשכול. אנו מחפשים מתנדבים בגיל השלישי להשתלבות במוסדות החינוך כמתגברים בתחומי העשרה מגוונים; עובדי הוראה בפנסיה להשתלבות בשכר בבתי הספר ובגני הילדים או בהתנדבות בבתי הספר; מטפלות, מובילות וסייעות לגיל הרך להשתלבות בשכר ומדריכי חינוך להובלת צהרונים".
עידן הוסיף: "במהלך ארבעת החודשים האחרונים עבדנו במלוא המרץ על שורה של נושאים הקשורים לשהות שנכפתה עלינו מחוץ לביתנו. מאז תחילת הדרך היה לנו ברור שבית לא מחליפים - אך כמובן הבנו שהחזרה הביתה צריכה להתקיים בתנאים הנכונים. מסקר התושבים שערכנו, עלה בצורה בולטת כי נושא פתיחת מוסדות החינוך הוא קריטי להחלטת התושבים לחזרה ליישובים, ולפיכך נערכנו להתנעתה מחדש של מערכת החינוך בכפוף לתמונת המצב שסיפק צה"ל בנושא".
לדבריו, "בהמשך להודעת פיקוד העורף, מוסדות החינוך ביישובי ארבעה עד שבעה ק"מ ייפתחו בהדרגה, ועד 13 בפברואר כל מוסדות החינוך של המועצה ביישובים האלו יפעלו באופן מלא. מוסדות החינוך שנפתחו במרכזי הפינוי, ייסגרו בהדרגה עד לתאריך זה. לגבי תושבים שיחליטו להישאר במרכזי פינוי - צוות המועצה יעשה כל מאמץ כדי למצוא פתרונות לתלמידים הללו".
הוא סיכם: "בשבוע הקרוב ובמהלך כל יום נפרסם את תוכנית פתיחת מוסדות החינוך ומערך ההסעות הנלווה. תהליך החזרה ליישובים והחזרת התלמידים למוסדות החינוך הוא תהליך מאתגר ומורכב. ברור לנו כי במהלך הימים הקרובים יעלו בקשות רבות".
בתוך כך, שר החינוך יואב קיש אמר כי משרד החינוך מתואם עם ראשי הרשויות בעוטף לגבי פתיחת מוסדות הלימוד. הוא ציין כי הוא ממתין להודעה מכל רשות לגבי החלטתה על מועד החזרה, והוסיף כי הוא ביקש מהן התראה של שבועיים כדי להיערך לפתיחת מוסדות החינוך.
"אנחנו מתואמים עם הרשויות בעוטף עזה לגבי פתיחת מערכת החינוך, והן עדיין לא קוראות לתושבים שלהן לחזור", אמר. "להערכתי זה יקרה לקראת סוף חודש פברואר-תחילת מרץ. אמרתי לראשי הרשויות שאנחנו, משרד החינוך, הספקים שלהם, ונפתח את מערכת החינוך בהתאם להודעתם. במסגרת התיאום איתם הודעתי להם שנצטרך לקבל התראה של שבועיים מראש כדי שמערכת החינוך תהיה ערוכה לקליטת התלמידים בכל רשות".
קיש ציין כי מערכת החינוך עובדת בשיתוף פעולה מלא עם ראשי הרשויות וכי ישנה שונות בין רשות לרשות לגבי מועד החזרה, וכי מערכת החינוך נערכת בהתאם. הוא הוסיף כי הוביל לפתיחת בתי הספר בעוטף ב-4 בפברואר, אך ראשי הרשויות לא קראו לתושבים לחזור. לכן, לדבריו, הוא אמר להם שיש אפשרות לחכות חודש נוסף - וציין כי הוא ממתין להודעתם לגבי מועד החזרה.
לדבריו, עד כה חזרו מאות תלמידים שכבר נמצאים במסגרות, ובשבוע הבא ייפתח בית ספר חדש בקיבוץ גבולות שבו ילמדו 250 תלמידים מהמועצה האזורית אשכול. "כל האירוע נבנה מול הממשלה ומערכת הביטחון. אנחנו עושים את העבודה מול הרשות כדי לפתוח בהסכמה ובתכנון מראש", אמר קיש.
פורסם לראשונה: 21:13, 01.02.24