משרד החוץ הסעודי פרסם הודעה חריפה שמזהירה את ישראל מפני פעולה קרקעית ברפיח "כחלק ממסע הדמים השיטתי שלה לפלוש לכל אזורי רצועת עזה ולהביא לעקירת תושביה לעבר הלא נודע".
המסר של בלינקן מסעודיה בשבוע שעבר
(צילום: מחלקת המדינה)

1 צפייה בגלריה
"ישראל בפני הכרעה גורלית". בן סלמאן, נתניהו ותקיפה ברפיח
"ישראל בפני הכרעה גורלית". בן סלמאן, נתניהו ותקיפה ברפיח
"ישראל בפני הכרעה גורלית". בן סלמאן, נתניהו ותקיפה ברפיח
(צילום: REUTERS/Hatem Khaled, יריב כץ, AFP)
משרד החוץ בריאד הדגיש כי סעודיה מתנגדת ל"המשך ההפרות של כל ההחלטות הבינלאומיות שקוראות לעצירת הטבח של הכוחות הישראליים". המשרד מחה גם על "הפרת החוק הבינלאומי והמשפט ההומניטרי" על-ידי ישראל, וקרא לקהילה הבינלאומית "להתערב מיד כדי לעצור את רצח העם".
בחודשים האחרונים, נזכיר, ארה"ב חידשה את התיווך במגעים לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה. בשבוע שעבר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ביקר בשתי המדינות, ואמר כי ישנן "שתי דרכים להתקדם - הרס, או נורמליזציה ומדינה פלסטינית". לטענתו, כינון יחסים בין סעודיה לישראל ומדינות מוסלמיות נוספות הוא "התשובה היעילה ביותר הן לאיראן והן לחמאס". לדבריו, "ם חמאס וגם איראן מתנגדים לפתרון שתי המדינות. לפיכך, כמעט מעצם ההגדרה, השגת הפתרון הזה תהיה תוכחה מוחלטת לכל דבר שהם מייצגים - והרסו עבורו - כבר שנים".
בנוסף, פרשן "ניו יורק טיימס" תומאס פרידמן, שמקורב לנשיא ג'ו ביידן, פרסם טור שבו כתב כי בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו ניצבת אחת ההכרעות הגורליות ביותר של המלחמה - "רפיח או סעודיה".
פרידמן ציין כי לא בטוח שפלישה לרפיח תוביל למיטוט חמאס, והבהיר כי אם נתניהו ילך בדרך הזו הוא יחריף את הבידוד של ישראל בעולם ואף יעורר משבר מול ממשל ביידן, שהיה עד כה אחד מתומכיה המשמעותיים ביותר במלחמה. מנגד, כך טען, חתימה על הסכם נורמליזציה עם סעודיה היא המפתח לברית ביטחונית בהובלת ארה"ב נגד איראן: "אך היא תגבה מחיר. הממשלה בראשותו של נתניהו תיאלץ להתחייב ולפעול למען הקמת מדינה פלסטינית עצמאית".
לפי דיווחים שונים, נזכיר, סעודיה מבקשת מישראל במסגרת המשא ומתן לנקוט צעדים כלשהם שיפתחו נתיב למדינה פלסטינית. "שתי האפשרויות - פלישה לרפיח או חתימה על הסכם עם סעודיה - אינן קלות לביצוע", כתב פרידמן. "כעת, כשברחבי העולם מפגינים מביעים את תמיכתם בחמאס, לישראלים קשה לשקול אותן. אבל בשביל זה יש מנהיגים, לזה הם נועדו. להסביר כי הדרך לריאד תתרום יותר בסופו של דבר, ואילו הדרך לרפיח תוביל למבוי סתום".
"תסכים להפסקת המלחמה בתמורה לשחרור החטופים, ותתמקד בכינון היחסים", הפציר פרידמן בנתניהו. "זו הדרך שאליה אף מנהיג אופוזיציה לא ידחף אותך, אבל זו גם הדרך אותה ארה"ב, סעודיה, מצרים ומדינות נוספות מעודדות. הצלחתה לא ודאית, אך כך גם הצלחתו של 'הניצחון המוחלט' שהבטחת".