ועדת החוקה של הכנסת תמשיך השבוע בדיוניה על הצעת התיקון לחוק יסוד: השפיטה. היום (ראשון) בדיון, לבקשת היו"ר שמחה רוטמן, תוצג סקירה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שבדק באילו מדינות בעולם רשאי בית המשפט לפסול חוקים, ומה הרוב הנדרש לכך.
מהנתונים עולה כי ביותר מ-20 מהמדינות שנבדקו, ביניהן ארה"ב וקנדה, בית המשפט העליון רשאי לפסול חוק ברוב רגיל של הרכב השופטים, ולא בהחלטה פה אחד, כפי שנדרש בהצעת החוק שנידונה בוועדה.
כיום, כדי לפסול חוק בישראל, נדרשת תמיכה של רוב הרכב שופטי העליון. כעת, במסגרת הרפורמה במערכת המשפט, מבקש חבר הכנסת רוטמן להקשות על בית המשפט העליון לפסול חוקים רגילים - כך שחוק יוכל להיפסל בבג"ץ רק אם ההחלטה עברה פה אחד, בהרכב מלא של שופטים (15 מ-15 השופטים). לפי הצעת שר המשפטים יריב לוין, ניתן יהיה לפסול חוק רק ברוב של 12 מתוך 15 שופטים.
2 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
רוטמן: "הסקירה מוכיחה - הביקורת השיפוטית בישראל היא מהמחמירות בעולם"
(צילום: שלו שלום)
תמונת המצב מראה כי השינוי שרוטמן מבקש לעשות בשיטת השפיטה בישראל - ייחודי בהשוואה לעולם המערבי. מבין 27 המדינות שנבדקו צ'כיה היא היחידה שבה יש דרישה לתמיכה של מספר שופטים מסוים כדי לפסול חוק.
בבריטניה, בניו זילנד, בפינלנד ובשבדיה יש לבית המשפט העליון את הסמכות להורות על "אי-יישום" של חוק, אם ההחלטה עברה ברוב של הרכב השופטים. לעומת זאת, בשווייץ, בהולנד ובדנמרק אין לבית המשפט העליון סמכות רשמית לפסול חוקים.
בקנדה, בבית המשפט העליון הפדרלי מכהנים תשעה שופטים (נשיא ועוד שמונה שופטים) ואין בו דרישה לקוורום מיוחד או להכרעה ברוב מיוחד בהליכים הנוגעים לפסילת חוק. כך גם בארה"ב, הסמכות של בית המשפט העליון ושל שאר הערכאות השיפוטיות לפסול חוקים הנוגדים את החוקה, נתפסת כחלק בלתי נפרד משיטת האיזונים והבלמים ומהפרדת הרשויות. החלטות לפסילת חוקים מתקבלות ברוב רגיל של חמישה שופטים.
בצרפת החלטות המועצה החוקתית מתקבלות בקוורום מינימלי של שבעה שופטים, ברוב קולות של השופטים הנוכחים, ואין דרישה לרוב מיוחד של שופטים כדי לערוך ביקורת שיפוטית על חוק. במקרה של שוויון קולות, קולו של נשיא המועצה החוקתית מכריע.
יו"ר ועדת החוקה רוטמן הגיב לנתוני מרכז המחקר: "הסקירה מוכיחה כי הביקורת השיפוטית בישראל היא מהמחמירות בעולם. בכל המדינות שבהן בדומה לישראל אין בית משפט לחוקה לא ניתן להפעיל ביקורת שיפוטית על חוקתיותם של חוקים, אלא רק במקרה קונקרטי שבו פרט או קבוצה נפגעו מהחוק".
בתוך כך, מחר צפויה הקואליציה להביא להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת את הצעת חוק השפיטה, ששניים מסעיפיה אושרו בוועדת החוקה בשבוע שעבר, לאחר דיון סוער במיוחד. לפי הצעת החוק, הרכב הוועדה למינוי שופטים ישונה כך שלקואליציה יהיה רוב מובנה של חמישה מתוך תשעה חברי הוועדה ובית המשפט העליון לא יוכל להתערב כלל בשיפוט חוקי יסוד.
בנוסף, ועדת החוקה תזמן את מועמדי בית המשפט העליון לשימוע בוועדה, תהיה דרישה לייצוג בוועדה של אישה מכל רשות והוועדה תוכל להתכנס גם במינימום של חמישה מחבריה. יו"ר ועדת החוקה אמר כי הוא פתוח לשינויים מסוימים בין הקריאה הראשונה לשנייה ושלישית, אך ממשיך להפנות אצבע מאשימה לחברי הכנסת מהאופוזיציה שלא נותנים לטענתו הצעות קונקרטיות חלופיות.