2 צפייה בגלריה
"קוראים לנתניהו להתנער פומבית מהדברים". סמוטריץ' וביידן
"קוראים לנתניהו להתנער פומבית מהדברים". סמוטריץ' וביידן
"קוראים לנתניהו להתנער פומבית מהדברים". סמוטריץ' וביידן
(צילום: עמית שאבי, AFP)
מחלקת המדינה האמריקנית פרסמה אמש (רביעי) גינוי חריף לאמירתו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולפיה "המדינה צריכה למחוק את חווארה": "דברים חסרי-אחריות, פוגעניים ומגעילים", נכתב בהודעה - יחד עם קריאה לראש הממשלה בנימין נתניהו "להתנער בפומבי מהדברים".
לפני כן התייחס גם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי בנאומו בטקס סיום קורס חובלים מחזור 146 שנערך בבסיס חיל הים בחיפה למהומות בחווארה: "צה"ל מונע בכל שבוע פיגועים רבים. למרבה הצער, לא הצלחנו למנוע את אלה האחרונים ועלינו להמשיך ולעשות הכול ואף יותר מכך. לא נוותר ולא ננוח. גם את שהתפתח בעקבות הפיגוע בחווארה היה עלינו למנוע".
הבוקר מזכיר הוועד הפועל של אש"ף, חוסיין א-שייח קרא להעמיד לדין את סמוטריץ', שאותו כינה "מחבל". לדבריו, "המחבל סמוטריץ' קורא למחוק את חווארה, קריאת טרור גזענית שעליה הכריז שר טרור בממשלת הכיבוש. הדבר מחייב ארגוני זכויות אדם בינלאומיים לקרוא להעמיד לדין את המחבל הזה באשמת קריאה למעשי טבח בעם הפלסטיני".
סמוטריץ' אמר את הדברים כשהתייחס לסערה סביב ה"לייק" שעשה לציוץ של סגן ראש המועצה האזורית שומרון, שקרא למחוק את חווארה, שעות לפני פרעות מתנחלים במקום. סמוטריץ' סירב להתנצל על כך גם אתמול, ואמר בוועידת דה-מרקר: "למה עשיתי לייק לציוץ? כיוון שאני חושב שאת הכפר חווארה צריך למחוק".
2 צפייה בגלריה
סמוטריץ' סימן לייק בציוץ התומך באלימות בחווארה
סמוטריץ' סימן לייק בציוץ התומך באלימות בחווארה
הלייק של סמוטריץ'
עם זאת, הוא הבהיר כי "המדינה היא זו שצריכה למחוק את חווארה". ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב על הדברים ואמר כי "קריאתו של השר סמוטריץ' 'למחוק את חווארה' היא הסתה לפשע מלחמה. יהודים לא עושים פוגרומים ויהודים אינם מוחקים כפרים. הממשלה הזו ירדה מהפסים".
בציוץ המקורי של דוד (דוידי) בן ציון, סגן ראש המועצה, הוא כתב בעקבות הפיגוע בחווארה שבו נרצחו ביריות הלל ויגל יניב, אחים בני 22 ו-20 תושבי הר ברכה, כי "את הכפר חווארה צריך למחוק היום". יו"ר הציונות הדתית סמוטריץ' כאמור סימן "לייק" לציוץ באמצעות חשבון הטוויטר שלו.
פורסם לראשונה: 21:45, 01.03.23