חרף הדיווחים המוקדמים על כך שחמאס סירב לאפשר לצלב האדום לבקר את החטופים שלא ישוחררו במסגרת העסקה הנוכחית, בישראל טוענים כי מתווה ההסכם - שקטאר, מצרים, וארה"ב ערבות לו - כולל סעיף המחייב את ארגון הטרור לאפשר לצלב האדום לבקר את החטופים שיישארו בשבי, ולדאוג להם לאספקת תרופות. הוועד הבינלאומי של הצלב האדום לא אישר שיוכל לבקר אותם, אך ציין: "ככל שיוסכם על ביקורים כאלה, נהיה ערוכים לקיים אותם".
גורם מדיני מסר כי סעיף ביקורי הצלב האדום אצל החטופים שלא ישוחררו במתווה סוכם ונכלל בהסכם על דעת כל הצדדים, והמדינות הערבות להסכם - קטאר, ארה"ב ומצרים - מחויבות לוודא את יישומו ככתבו וכלשונו.
1 צפייה בגלריה
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
סינוואר ונתניהו. גורם מדיני מסר כי סעיף ביקורי הצלב האדום נכלל בהסכם
(צילום: דנה קופל, רויטרס)
אתמול (יום ה') דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי אחת מנקודות המחלוקת שהביאו לעיכוב של יממה במימוש העסקה נבע מסירוב חמאס לאפשר ביקורים של הצלב האדום. אמש דיווח גם העיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד", שמזוהה עם קטאר שתיווכה בעסקה, כי חמאס מסרב לאפשר ביקורים כאלו. מקור מצרי אמר לעיתון כי חמאס הסכים רק "להבהיר את המצב" של החטופים שלא ישוחררו ואת הטיפול שקיבלו בשבי. לדברי הגורם המצרי, "להתנגדות (כלומר חמאס) יש גישה שלפיה כל מידע על האסירים הצבאיים ישראל צריכה לשלם עליו מחיר".
הכותרת
או"ם-שמום: למה הארגונים הבינלאומיים נגדנו?
25:22
למרות הדיווחים הללו, בישראל מתעקשים כאמור שהעסקה כוללת סעיף שדורש שהצלב האדום יבקר את החטופים, וכיוון שלהסכם ערבות קטאר, מצרים וארה"ב - הציפייה בירושלים היא שבסופו של דבר הביקורים הללו אכן יקרו. אמש, במסיבת העיתונאים שכינס, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הארגון אכן אמור לבקר את החטופים במסגרת ההסכם. דובר משרד החוץ של קטאר נשאל היום אם יהיו ביקורים של הצלב האדום וטען: "אין לי מידע בנושא".
במקביל לשאלת הביקורים בתוך המקומות שבהם מוחזקים החטופים ברצועה, הצלב האדום והסהר האדום צפויים לפי הדיווחים להשתתף "באופן מלא" במבצע לשחרור אלו שכן ישוחררו בימי ההפוגה. דובר הוועד הבינלאומי של הצלב האדום בעזה אמר כי בארגון מתכוונים לשמור על "סודיות" בכל הנוגע ל"מנגנון ופרטי הסכם חילופי השבויים" בעסקה בין ישראל לחמאס. הסיבה לסודיות הזו, הוא הוסיף, היא כדי שהמנגנון יצליח.
הצלב האדום הודיע כי 13 החטופים שישוחררו היום במסגרת הפעימה הראשונה בעסקה מול חמאס יועברו מעזה למצרים, דרך מעבר רפיח - ולאחר מכן לישראל. "אנו מקווים שההפוגה תתרום למתן סיוע לכל רצועת עזה", נמסר בהודעה.
הסכם שחרור החטופים משבי ארגון טרור חמאס ברצועת עזה
דובר משרד החוץ הקטארי: "החטופים הראשונים ישוחררו מחר ב-16:00"
(צילום: רויטרס)

היום ב-16:00, תשע שעות לאחר תחילת הפסקת האש, צפויים להשתחרר החטופים הראשונים במסגרת העסקה, שיועברו מיד לבדיקות רפואיות בבסיס חצרים. משם תתבצע שיחת טלפון ראשונה בינם לבין המשפחות. לאחר מכן הם יועברו, ברכב או במסוק בהתאם לדחיפות, לחמישה בתי חולים שבהם יפוזרו. בית החולים הראשי שאליו יגיעו הוא סורוקה בבאר שבע, למתחם מבודד בבית החולים עם אפשרויות לינה צמודה למשפחה שהוכנה מראש.
במידת הצורך הרפואי הספציפי, חטופים יועברו לבתי חולים אחרים כמו שיבא בתל השומר ואיכילוב בתל אביב. אם הכוחות יזהו חטופים שמתקשים להתנייע מחצרים, המשפחה תובא לבסיס הסמוך לבאר שבע. המשטרה ערוכה לחסימות כבישים בין כרם שלום וניצנה למחנה חצרים כדי לאפשר שינוע מהיר וליווי צמוד. במערכת הביטחון התקבלה החלטה לא לתשאל ילדים בשלב הראשון ולתשאל רק מבוגרים שיוחזרו, במטרה להקל על הילדים - אף שיש חוקרים בשב"כ שהוסמכו לכך. ההנחיה כעת היא שרק רופאות ואחיות יטפלו בחטופות בגלל הרגישות שבכך.
פורסם לראשונה: 21:47, 23.11.23