עבור חלק מהשמרנים, רישי סונאק הוא האיש שבזכותו הכלכלה הבריטית צלחה את משבר הקורונה. שמרנים אחרים מתייחסים אליו כאל "בוגד שתקע סכין בגבו" של ראש הממשלה לשעבר בוריס ג'ונסון, שסונאק היה שר האוצר שלו. לפי הפרסומים בבריטניה בשעות האחרונות, קיים סיכוי לא מבוטל שג'ונסון וסונאק יתחרו זה בזה בשבוע הבא על ראשות מפלגת השלטון – ועל ראשות הממשלה. לפי הדיווחים ג'ונסון וסונאק צפויים להתמודד, אך השניים טרם פרסמו הצהרה בנושא.
9 צפייה בגלריה
שר האוצר המתפטר של בריטניה רישי סונאק רישי סונק
שר האוצר המתפטר של בריטניה רישי סונאק רישי סונק
בדרך לדאונינג 10? שר האוצר לשעבר רישי סונאק
(צילום: רויטרס)
רק לפני שישה שבועות התמודד סונאק במירוץ לראשות המפלגה, והפסיד לליז טראס. אתמול בצהריים הודיעה טראס על התפטרותה מראשות הממשלה, אחרי 45 ימים בלבד - הכהונה הקצרה בהיסטוריה של ראש ממשלה בבריטניה.
בקמפיין של טראס היא הבטיחה לקצץ מסים, זכתה לאהדת חברי המפלגה וניצחה את סונאק ביתרון גדול. סונאק הזהיר במהלך הקמפיין מתוכנית הקיצוצים של טראס (שכיהנה כשרת החוץ של ג'ונסון). הוא אמר שמדובר ב"מעשיות" וטען שהתוכנית שלה חסרת אחריות. בדיעבד סונאק צדק: תוכנית קיצוצי המסים הובילה לטלטלה בשווקים, ובסופו של דבר גם לנפילתה של טראס.
בצל המרד שהתגבש נגדה במפלגה השמרנית אמרה אתמול טראס כי היא מבינה שאין לה עוד מנדט להישאר בתפקיד ראש הממשלה – וכי הודיעה למלך צ'רלס השלישי על החלטתה לפרוש. התפטרותה מגיעה על רקע הכאוס הכלכלי והפוליטי שחוללה תוכנית קיצוצי המס שיזמה ושממנה נאלצה לסגת – והסקרים החוזים לשמרנים מפלה קשה בבחירות הבאות. הקריאות להתפטרותה של טראס גברו אתמול גם בעקבות עדויות על התנהגות "בריונית" מצד אנשי טראס בהצבעה סמלית שנערכה בפרלמנט, על מנת לאלץ אותם לתמוך בעמדת הממשלה באותה הצבעה.
9 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס
הכהונה הקצרה בהיסטוריה של בריטניה. טראס מודיעה על התפטרות
(צילום: רויטרס)
ה"טלגרף" הבריטי דיווח כי בעלי בריתו של סונאק אומרים ששר האוצר לשעבר "יתמודד בוודאות" על ראשות המפלגה, במירוץ שיחל ביום שני. סונאק יצטרך להכריע אם הוא מסוגל לשים סוף לכאוס הפוליטי בבריטניה – ולשכנע את החברים במפלגת השלטון שהוא האיש המתאים למשימה.
לכל מועמד שמרן שיחליף את טראס צפויים חיים קשים בתפקיד: התסכול בבריטניה מהמצב הכלכלי גדול, האינפלציה גואה והסקרים מלמדים על יתרון עצום למפלגת הלייבור - שנמצאת באופוזיציה ב-12 השנים האחרונות. יו"ר הלייבור, קיר סטארמר, אמר אתמול שהשמרנים "איבדו את המנדט" למשול, וכי בריטניה חייבת ללכת בהקדם לבחירות. מפלגות נוספות קראו גם הן לקיים בחירות כמה שיותר מהר.
הלייבור מובילה בסקרים בפער עצום של יותר מ-30%. בתגובה להודעת ההתפטרות של טראס אמר סטארמר כי "אחרי 12 שנים של כישלון שמרני, לעם הבריטי מגיע משהו טוב בהרבה מדלת מסתובבת של כאוס". הוא הביע התנגדות גם לחזרה אפשרית של ג'ונסון, וכינה את הקאמבק "חטא על פשע".
9 צפייה בגלריה
ליז טראס רישי סונאק
ליז טראס רישי סונאק
סונאק וטראס לקראת ההכרעה בבחירות הקודמות לראשות המפלגה
(צילום: gettyimages)
בסיבוב הקודם היה סונאק המועמד הפופולארי ביותר בקרב המחוקקים השמרנים בפרלמנט, אך כשהגיע השלב שבו גם חברי המפלגה רשאים להצביע הוא הפסיד לטראס בפער ניכר. חלק לא-מבוטל מחברי המפלגה השמרנית מייחל לחזרתו של בוריס ג'ונסון, ומאשים את סונאק בנפילתו של ראש הממשלה לשעבר: סונאק נחשב לבעל ברית של ג'ונסון אך בחודש יולי, כשהלחץ על ג'ונסון הלך וגבר, הודיע סונאק על התפטרותו מתפקיד שר האוצר. ההתפטרות שלו הייתה הראשונה בסדרת התפטרויות של עשרות שרים ובעלי תפקידים שמרנים. ג'ונסון סירב להתפטר, אך כשהלחץ הלך וגבר הוא נכנע והודיע שהוא עוזב את דאונינג 10.
סונאק הודיע על התפטרותו אחרי הסערה בבריטניה סביב פרשת כריס פינצ'ר, שהייתה האחרונה בסדרת שערוריות שסיבכו את ג'ונסון. "אנחנו לא יכולים להמשיך ככה", כתב סונאק במכתב ההתפטרות. "הציבור מצפה בצדק מהממשלה לפעול בצורה הולמת, כנה ומיומנת. אני מודע לכך שיכול להיות שזו העבודה המינסטריאלית האחרונה שלי, אבל אני מאמין ששווה להיאבק למען הסטנדרטים האלה ולכן אני מתפטר". במכתב ההתפטרות ציין סונאק שבפני בריטניה ניצבים "אתגרים עצומים", והוסיף שלציבור "מגיע לשמוע את האמת".

בסקר האחרון: יו"ר הלייבור מנצח את כל מועמד שמרן

סקר שפורסם אמש בערוץ ITV מלמד עד כמה יתקשה ראש הממשלה הבא מהמפלגה השמרנית לשקם את אמון הציבור: בסקר מנצח קיר סטארמר, יו"ר הלייבור, בפער ניכר את כל המועמדים האפשריים בבחירות הפנימיות לראשות המפלגה השמרנית. בקרב ראש-בראש מול סונאק מקבל שר האוצר לשעבר 27% מהקולות, לעומת 40% למנהיג השמאל. ובכל זאת, תומכיו של סונאק במפלגה השמרנית מאמינים שרק הוא יוכל לפתור את המשבר ולייצב את בריטניה.
9 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון יושב לצד שר הכלכלה רישי סונאק ב פרלמנט
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון יושב לצד שר הכלכלה רישי סונאק ב פרלמנט
סונאק וג'ונסון בפרלמנט
(צילום: AFP)
"יש לו את התוכנית ואת האמינות להחזיר את היציבות הכלכלית, לעזור להוריד את האינפלציה ולבצע במשך הזמן קיצוצי מסים ברי-קיימא", אמר דומיניק ראב, לשעבר סגן ראש הממשלה. ראב מאמין שסונאק "יאחד את השמרנים" ו"יביא לממשלה את האנשים המוכשרים ביותר, שימלאו את רצון העם". סונאק אמור להיות פייבוריט ברור במירוץ - במידה וג'ונסון יחליט שלא להתמודד.
לפי הפרסומים אתמול בבריטניה, ג'ונסון שוקל בכובד ראש אם להתמודד שוב על הנהגת המפלגה. ג'ונסון החליף בשלטון את תרזה מיי ב-2019, ובספטמבר נאלץ לעזוב בבושת פנים את דאונינג 10. אתמול דווח שג'ונסון, שנופש עם משפחתו באיים הקריביים, יחזור בסוף השבוע לבריטניה. אחד ממקורביו אמר ל"גרדיאן" שג'ונסון מרגיש שריצה נוספת היא "האינטרס הלאומי" של בריטניה.
9 צפייה בגלריה
בריטניה רישי סונאק מועמד ל ראש הממשלה
בריטניה רישי סונאק מועמד ל ראש הממשלה
"מוכנים לרישי". סונאק בקמפיין הקודם
(צילום: AP)
במידה וג'ונסון בן ה-58 יחליט לרוץ בבחירות הפנימיות, הוא יצטרך לעבור מכשול לא פשוט: אמש הודיעה הנהגת המפלגה כי רשימת המועמדים תיסגר ביום שני בצהריים, וכדי לעלות לשלב הבא נדרש כל אחד מהמועמדים לקבל את תמיכתם של 100 מחוקקים שמרנים לפחות. רק לאחר מכן יצביעו חברי המפלגה - שרבים מהם תומכים בג'ונסון - על זהות המנהיג הבא.
בבית הנבחרים יש 357 מחוקקים שמרנים, ולכן לשלב הבא יעלו שלושה מועמדים לכל היותר. רבים מחברי הפרלמנט הפנו עורף לג'ונסון - שבסוף 2019 הביא למפלגה הישג אדיר בבחירות, ואפשר לה ליהנות מרוב מוחלט בפרלמנט. ג'ון בארון, חבר פרלמנט שמרן, אמר אתמול כי יהיה "בלתי אפשרי" לכהן תחת ג'ונסון כראש ממשלה.
9 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון
ג'ונסון נפרד מראשות הממשלה בספטמבר
(צילום: רויטרס)
לצד סונאק וג'ונסון, מועמדת אפשרית נוספת היא שרת ההגנה לשעבר פני מורדנט. בבחירות הפנימיות בספטמבר היא הגיעה למקום השלישי. מורדנט בת ה-49 כבר החזיקה אמנם בכמה תפקידים בכירים בממשלת בריטניה ואפילו הופיעה בתוכנית ריאליטי, אבל מחוץ למסדרונות ווסטמינסטר ולמוסדות המפלגה השמרנית היא אינה מוכרת במיוחד.
ב-2019 מונתה מורדנט על-ידי ראש הממשלה דאז תרזה מיי לשרת ההגנה, ובכך הייתה לאישה הראשונה בתולדות בריטניה שממלאת את התפקיד. עם זאת היא הספיקה להחזיק בו 85 יום בלבד: כשמיי פינתה את מקומה לראש הממשלה החדש ג'ונסון, הוא החליף את מורדנט בשר הגנה מטעמו, בן וואלאס. גם שמו של וואלאס עלה בימים האחרונים כמועמד אפשרי במירוץ לדאונינג 10.
הנהגת המפלגה השמרנית הבהירה אתמול כי הליך הבחירה יושלם בשבוע הבא, והתוצאות לא יתפרסמו אחרי יום שישי, 28 באוקטובר. הבחירות הפנימיות - שבפעם הקודמת נמשכו כמה שבועות - יסתיימו הפעם כעבור ימים ספורים.
9 צפייה בגלריה
בחירות מפלגה שמרנית ל ראש ממשלת בריטניה פני מורדנט
בחירות מפלגה שמרנית ל ראש ממשלת בריטניה פני מורדנט
תצטרף למירוץ? מורדנט
(צילום: רויטרס)
רישי סונאק בן ה-42 הוא יליד סאות'המפטון, בנם של מהגרים ממוצא הודי שעברו לאנגליה מאפריקה בשנות ה-60. הוא נחשב לכוכב עולה בשורות המפלגה השמרנית: לפרלמנט נכנס רק ב-2015, ואם יתמנה בקרוב לראש הממשלה – ישלים בכך נסיקה פוליטית מהירה באופן בלתי רגיל. בעבר עבד בבנק ההשקעות גולדמן זקס ובקרן גידור, ואחר כך הקים חברת השקעות משלו.
ב-2020 התמנה סונאק לשר האוצר בממשלת ג'ונסון, מעט לפני שמגפת הקורונה היכתה בבריטניה. במהלך המגפה הפך סונאק לאחד הפוליטיקאים הפופולארים ביותר בבריטניה, וזכה לשבחים על שהעניק לעובדים ובעלי עסקים סיוע ממשלתי נדיב. הוא בחר שלא לקחת הלוואות גדולות והרחיק את איום המיתון. מעמדו החל להתערער כשבריטניה יצאה ממשבר הקורונה בגירעון ותושביה החלו לסבול יותר ויותר מיוקר המחיה - משבר שהוביל לצעדים שרק תבעו עוד ממשלם המסים.
מתנגדיו של סונאק זועמים על העלאות המסים בתקופתו - העלאות שהגיעו לרמות שלא נראו עשרות שנים. תומכיו מאמינים שבניגוד לטראס, המדיניות הכלכלית של סונאק אחראית יותר. בקמפיין הקודם סונאק הגדיר את עצמו כאדם ש"אומר את האמת הכואבת" על המצב הכלכלי.
9 צפייה בגלריה
שר האוצר של בריטניה רישי סונאק
שר האוצר של בריטניה רישי סונאק
השמרנים "יענישו" על הפרידה מג'ונסון?
(צילום: EPA)
מעמדו של סונאק התערער בין השאר בעקבות דיווחים על אורח חייו הראוותני לכאורה, ובשל תהיות שעלו בנוגע להון שצברה משפחתו ולהסדרי המיסים שלה. מבקריו מדגישים את העובדה שהוא נשוי לבתו של המיליארדר ההודי נריאנה מורטי, וב"מירור" הבריטי דווח שלבני הזוג יש לפי הערכות לפחות ארבעה בתים, כשהמרכזי שבהם כולל חמישה חדרי שינה ושווה כשבעה מיליון פאונד. עוד פגעו בסונאק העובדה שכמו ג'ונסון הוא נקנס בשל חלקו במסיבות הקורונה, וכן סירובו לנקוט צעדים מסוימים שיגבירו את הסיוע הממשלתי לאזרחים הבריטים בצל העלייה הדרמטית ביוקר המחיה.
בסוכנויות ההימורים סונאק הוא המועמד המוביל להחליף את טראס. הוא היה פייבוריט גם בקיץ – אך לבסוף טראס ניצחה אותו בפער גדול: היא קיבלה 81,326 קולות וסונאק 60,399.
רשימת המועמדים לראשות המפלגה השמרנית תיסגר ביום שני ב-16:00 שעון ישראל. אם רק מועמד אחד יצליח לקבל את תמיכתם של 100 מחוקקים לפחות, הוא יהפוך אוטומטית למנהיג המפלגה ולראש הממשלה כבר ביום שני, מבלי להזדקק לתמיכתם של כ-200 אלף חברי המפלגה.
פורסם לראשונה: 23:00, 20.10.22